TECHNIKA JAZDY SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM – JAK DZIĘKI STYLOWI JAZDY ZOPTYMALIZOWAĆ ZASIĘG AUTA?

Jak jeździć ekonomicznie samochodem elektrycznym i zwiększać jego zasięg? Przeczytaj poradnik o optymalnym stylu jazdy elektrykiem.

EKONOMICZNA JAZDA SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM – CZYLI JAK ZOPTYMALIZOWAĆ ZASIĘG AUTA?

Umiejętne użytkowanie samochodów zarówno z tradycyjnym silnikiem spalinowym, jak i modeli elektrycznych czy hybrydowych, pozwala na uzyskanie optymalnych osiągów, o których wspomina producent. Wysokie miejsce zeroemisyjnych napędów na mapie trendów motoryzacyjnych sprawia, że warto poznać fakty na temat eksploatacji i funkcjonalności pojazdów elektrycznych podczas ich codziennego użytkowania. Elektryki mają najbardziej efektywny energetycznie napęd ze wszystkich technologii silników jakie dziś znamy, a ekonomiczna technika jazdy samochodem elektrycznym naprawdę się opłaca.

Ford, jako jeden z pionierów motoryzacji, staje w obliczu zasadniczych zmian związanych z rozwojem technologii elektromobilności, która jest obecnie megatrendem. Nie ma wątpliwości co do faktu, że elektromobilna rewolucja dzieje się na naszych oczach, a Ford, poprzez intensyfikację działań w zakresie przejścia do zeromisyjnego transportu oraz przekształcanie swoich fabryk w zakłady produkujące wyłącznie pojazdy elektryczne, staje się jej częścią. Elektromobilność to doskonały przykład pokazujący, że transformacja nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z transportu – w dzisiejszym świecie byłoby to nierealne. Liczba aut elektrycznych na całym świecie dynamicznie rośnie, prężnie rozwija się również infrastruktura ładowania, co pokazuje, że elektromobilność to nie chwilowy trend – dzięki niej ekonomiczna jazda autem po mieście oraz w każdym innym miejscu jest na wyciągnięcie ręki. Rynek e-mobility w Polsce znajduje się co prawda w początkowej fazie rozwoju, jednak użytkowników samochodów elektrycznych cały czas przybywa. Marka Ford, która już dziś oferuje zbierający liczne nagrody model elektryczny, jakim jest Ford Mustang Mach-E, zapowiedziała siedem nowych modeli z napędem elektrycznym oraz zadeklarowała, że do 2026 roku chce sprzedawać na rynku ponad 600 tysięcy aut elektrycznych rocznie.

 

JAKI JEST ZASIĘG SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH?

Samochody elektryczne nie są nowym pomysłem. Tak naprawdę idea jest równie stara, co sama motoryzacja. Pierwszy wehikuł zdolny do samodzielnej jazdy powstał jeszcze w połowie XIX wieku i był „elektrykiem”. Jednak przez długie lata technika przechowywania energii w akumulatorach była zbyt mało wydajna. Z drugiej strony ropa naftowa i pochodzące z niej paliwa były znacznie tańsze i łatwiej dostępne, jednak z konsekwencji spalania olbrzymich ilości kopalin nie zdawano sobie wówczas sprawy. W przypadku nowoczesnych akumulatorów trakcyjnych, w jakie wyposaża się auta elektryczne, zasięg porównywalny z samochodami spalinowymi nie jest niczym nadzwyczajnym. Współczesny, przeciętny samochód elektryczny nie powinien mieć problemu z pokonaniem 300 km bez odwiedzania ładowarki. Oczywiście są samochody oferujące znacznie większy zasięg, czego doskonałym przykładem jest Ford Mustang Mach-E RWD z baterią 98 kWh, który zgodnie z danymi homologacyjnymi oferuje zasięg nawet 600 km. To zresztą nie jest kres możliwości tego modelu. Dwaj norwescy eksperci od ekodrivingu – Henrik Borchgreving oraz Knut Wilthil pokonali Fordem Mustangiem Mach-E trasę o długości aż 807,2 km bez postoju na ładowanie! To doskonale pokazuje, że ekologiczna i ekonomiczna jazda nie jest pustym frazesem i realnie pozwala oszczędzić znaczne ilości energii. Energii, za którą przecież płacimy.

Na zasięg auta elektrycznego wpływ ma wiele czynników. Temperatury zewnętrze obniżają go ze względu na fizykę akumulatorów w skrajnych temperaturach, również upały wpływają na zasięg (choć w mniejszym stopniu niż silne mrozy). Oprócz tego na to, ile kilometrów pokonamy naszym autem elektrycznym, może mieć też wpływ to, jak często korzystamy z klimatyzacji/ogrzewania, jakie jest ciśnienie opon (zbyt niskie zwiększa opory toczenia, a tym samym zużycie energii). Jednak w znacznym stopniu samodzielnie możemy wpłynąć na zasięg samochodu elektrycznego, optymalizując własny styl jazdy.

EKONOMICZNA JAZDA SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM – JAK WYDŁUŻA JEGO ZASIĘG?

Spokojna jazda autem wpływa na zmniejszenie zużycia energii podczas jazdy – bez względu na to, czy energia ta jest dostarczana z akumulatorów trakcyjnych silnika elektrycznego, czy też z baku z paliwem wtryskiwanym do cylindra silnika spalinowego. Jednak samochody elektryczne są konstrukcyjnie znacznie lepiej przystosowane do ekonomicznej jazdy. Silnik elektryczny nie tylko zużywa energię, napędzając koła auta, ale potrafi również odzyskiwać energię kinetyczną i zamieniać ją z powrotem na prąd ładujący akumulator – na przykład dzięki systemowi rekuperacji dochodzi do tego podczas hamowania. W efekcie ekojazda samochodem elektrycznym daje więcej korzyści energetycznych niż analogiczny styl jazdy w samochodzie spalinowym. Czas wyjaśnić, jak jeździć autem elektrycznym, by realnie odczuć większy zasięg.

 

JAKI STYL JAZDY ZWIĘKSZY ZASIĘG SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH?

Każdy samochód elektryczny to pojazd idealnie nadający się do jazdy w mieście – w takich warunkach możliwa jest ekonomiczna jazda. Co na to wpływa? W gęstym miejskim ruchu samochód elektryczny dzięki rekuperacji jest w stanie uzyskać znacznie dłuższy zasięg niż na trasie szybkiego ruchu. To zupełnie inaczej niż w przypadku aut spalinowych, które w miastach spalają większe ilości paliwa, czyli – mówiąc wprost – marnują mnóstwo energii. Rekuperacja to proces odzyskiwania energii kinetycznej i jej zamiany na energię elektryczną zasilającą akumulator pokładowy pojazdu elektrycznego. Jest ona realizowana w różnych modelach aut na różne sposoby. Wiele modeli oferuje stopniowanie siły rekuperacji, co przekłada się na różnie odczuwalny stopień wyhamowywania samochodu w momencie, gdy zdejmiemy nogę z pedału przyśpieszenia. Na przykład w Fordzie Mustangu Mach-E kierowca ma możliwość aktywacji trybu jazdy One Pedal. Co oznacza, że rekuperacja jest w stanie całkowicie zastąpić łagodne hamowanie pojazdu. Odpuszczenie pedału przyśpieszenia powoduje, że auto stopniowo wyhamowuje do zera. Lekkie naciśnięcie pedału przyśpieszenia redukuje rekuperację, mocniejsze – oznacza, że przyśpieszamy. To bardzo wygodny sposób podróżowania w mieście, który dodatkowo znacznie zwiększa zasięgi aut elektrycznych. Niemal każdy użytkownik pojazdu elektrycznego z taką funkcją jazdy „jednopedałowej” po krótkim okresie przyzwyczajenia, nie wyobraża sobie powrotu do „normalnej” jazdy z toczeniem się auta i używaniem tradycyjnego układu hamulcowego.

Również w trasie możemy oszczędzić znaczne ilości energii. Wystarczy jechać po prostu nieco wolniej. Dla przykładu, jadąc autostradą, zamiast podróżować z najwyższą dozwoloną prędkością rzędu 140 km/h, zmniejszmy ją do 120 km/h. Różnica bardzo niewielka w prędkości i czasie podróży, za to będzie naprawdę odczuwalna, jeśli chodzi o zasięg auta elektrycznego. Dla porównania: Ford Mustang Mach-E w warunkach miejskich i podczas jazdy z prędkością 50 km/h jest w stanie zadowolić się zużyciem energii na poziomie 15 kWh/100 km. Na autostradzie, podczas jazdy z prędkością 140 km/h, zużycie energii jest dwukrotnie wyższe i oscyluje wokół 30 kWh/100 km.

Jeśli użytkujemy samochód elektryczny, zasięg możemy zwiększyć również poprzez dbanie o prawidłowe ciśnienie opon – regularnie je sprawdzajmy i uzupełniajmy. Przed podróżą, w trakcie ładowania elektryka z sieci, włączmy klimatyzację albo ogrzewanie, aby już na starcie zapewnić optymalne warunki w pojeździe i nie tracić energii z akumulatora. Ważne jest ponadto włączanie podgrzewania kierownicy i foteli zamiast ogrzewania całej kabiny.

 

JAK JEŹDZIĆ EKONOMICZNIE? WYBIERZ ODPOWIEDNIEGO ELEKTRYKA!

Ford proponuje swoim klientom nowoczesnego i wyróżnionego już licznymi nagrodami, elektrycznego SUV-a  [https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/ford-mustang-Mach-E-dwie-nagrody-autolider-2022– mowa o modelu Ford Mustang Mach-E. Auto jest oferowane z kilkoma wariantami mocy i pojemności baterii. Od 216 kW (269 KM) i baterii o pojemności 75 kWh w modelu Ford Mustang Mach-E RWD, aż do 358 kW (487 KM) i baterii o pojemności 98 kWh w topowym modelu Ford Mustang Mach-E GT. Największy zasięg homologacyjny w gamie tego modelu uzyskamy w modelu Ford Mustang Mach-E RWD w wersji Premium z powiększoną baterią do 98 kWh – aż 600 km. Przy czym to nie jest granica możliwości zasięgowych tego pojazdu – wspomnieliśmy wcześniej o rekordowym przejeździe norweskich ekspertów, którzy tym autem przejechali bez ładowania znacznie dłuższą trasę.