Luksus na morzu, czyli szkło wykorzystywane na statkach i jachtach

Największe statki świata oraz najbardziej luksusowe jachty są wręcz nafaszerowane przepychem, bogactwem i… szkłem, które wpływa nie tylko na walory estetyczne, ale też decyduje o funkcjonalności jednostki i podnosi komfort jej użytkowania. Pytanie brzmi – jakie szkło jest w stanie tego dokonać?

Tylko z najwyższej półki

W grudniu 2022 został zwodowany Icon of the Seas – największy wycieczkowiec świata. Kolos ma długość 365 m i może pomieścić aż 7,6 tys. gości w 2805 kajutach. Statek uważany jest za najnowocześniejszy, nie tylko przez wzgląd na wykorzystanie nowych technologii, ale też odpowiednich materiałów, w tym szyb wyprodukowanych w Polsce.

Projektanci luksusowych statków starają się, by efektem ich pracy był atrakcyjny kształt kadłuba i nieprzeciętna estetyka wnętrz. W tym celu korzystają z wielkich przeszkleń, które wpisują się w obecne trendy, zapewniają przepiękny widok z wnętrz luksusowych kajut, ale też decydują o tym w jaki sposób można korzystać ze statku. Szkło pełni tam wiele funkcji, nie tylko dekoracyjną. Wykorzystywane jest więc w różnych formach, rozmiarach, grubościach i kolorach.

Ogromne bogactwo materiałów oraz najnowsza technologia pozwalają zamieniać statki w prawdziwe okazy, które wprawiają w podziw na każdym kroku. Na ich pokładach znajdują się nie tylko komfortowe kajuty, ale też kina, biblioteki, siłownie, spa, a nawet lądowiska dla helikopterów. To jednak wykorzystane szkło wznosi te statki na wyższy poziom luksusu i nie chodzi tu wyłącznie o ogromne okna. Na jednym z najdroższych jachtów świata znajduje się szklany panel sterujący, za pomocą którego można stawiać i opuszczać żagle, a nawet sterować ich pracą.

Zmiany możliwe dzięki technologii

Szkło wykorzystywane na statkach projektuje się w inny sposób niż szklane elementy fasad w budynkach. Dzieje się tak za sprawą bardzo restrykcyjnych wymogów bezpieczeństwa na jednostkach pływających. Jeśli szkło stanowi element konstrukcyjny, musi charakteryzować się odpowiednią nośnością i współczynnikami bezpieczeństwa. Trzeba mieć świadomość, że szyby umieszczane na statkach muszą wytrzymać dużo większe obciążenia (np. spowodowane huraganem lub uderzeniem fal morskich), które mogą być wielokrotnie większe od standardowego obciążenia wiatrem dla budynków. Częstym wymogiem jest stosowanie laminowanych szyb hartowanych z wykorzystaniem polimerów typu SentryGlas®, taka folia zapewnią pełną współpracę pomiędzy taflami szkła co zwiększa wytrzymałość, oraz gwarantuje zachowanie częściowej nośności nawet w przypadku rozbicia szkła.

Możliwość stosowania dużych przeszkleń, a także szyb zespolonych z różnego rodzaju powłokami funkcyjnymi to zasługa rozwoju technologii. Kiedyś szkło na statkach przyjmowało wyłącznie formę niewielkich okien osadzonych w solidnych i ciężkich wizualnie stalowych ramach. Obecnie szyby mogą być większe, bo odpowiednia obróbka zapewnia im trwałość i wytrzymałość. Z kolei nowoczesne powłoki mogą uczynić szybę antykorozyjną, chroniącą przed utratą ciepła czy nadmiernym nagrzaniem wnętrza. Możliwości jest wiele, z czego projektanci statków z chęcią korzystają.

Polskie szkło na morzach i oceanach

Szkło wykorzystywane na jednostkach pływających po wodach całego globu produkowane jest m.in. w Polsce. Pilkington IGP już od kilkunastu lat dostarcza szkło do budowy statków, współpracując ze stoczniami w Finlandii, Francji, a nawet Japonii. Ostatnie zamówienie dotyczyło wspomnianego Icon of the Seas – największego wycieczkowca świata, na potrzeby którego wyprodukowano ok 1000 m2 szyb zespolonych.

„To już drugi raz, gdy dostarczamy szkło na największy statek wycieczkowy na świecie. Poprzednio był to Oasis of the Seas, a teraz Icon of the Seas. Tym razem zamówienie złożono na szkło Pilkington Suncool™ 60/31 T, które zostało wykorzystane w luksusowych kajutach, jako szklane drzwi. Dzięki swoim właściwościom będzie chronić wnętrza przed przegrzaniem i zagwarantuje dostęp światła w naturalnych barwach. Warto dodać, że ta partia szyb została wyprodukowana w taki sposób, by spełnić wymogi dla szkła stosowanego na statkach, co oznacza dodatkowe uszczelnienie silikonem i hartowanie wg specjalnej normy wymaganej przez przemysł okrętowy. Jego grubość została dobrana do dużych obciążeń, z jakimi może się mierzyć, np. podczas huraganu” – tłumaczy Michał Wąsowicz Kierownik Projektów Eksportowych.

Choć szyby produkowane w Pilkington IGP, zwykle przeznaczone są dla branży okiennej, to regularnie realizujemy zamówienia na szkło dla statków lub jachtów. Składają je wykonawcy z różnych części świata na potrzeby osób prywatnych, a także wielkich firm. Jedno z takich zamówień dotyczyło wycieczkowca Allure of the Seas budowanego w Finlandii, inne – Oasis of the Seas. Zdarzała się też okazja do podjęcia współpracy ze stocznią z Japonii, gdzie w stoczni Mitsubishi budowano statek Aida.