Lokalne biznesy niewidoczne w Google’u – dlaczego?

Mimo, że usługa “Twoja firma w Google” jest darmowa i dostępna dla każdego biznesu niezależnie od wielkości, to nadal większość małych punktów usługowych i sklepików, fryzjerów, gabinetów kosmetycznych, punktów naprawy RTV, mechaników samochodowych, piekarni etc. nie korzysta z tego narzędzia. Dlaczego? Zapytaliśmy właścicieli małych biznesów. 

źródło: Freelancehunt

Globalne statystyki dotyczące biznesów lokalnych mówią, że:

  • aż 97% klientów dowiaduje się o lokalnych firmach z Internetu,
  • profile firm z uzupełnionymi danymi uzyskują 7 razy więcej kliknięć niż te nieuzupełnione, 
  • 42% wyszukań lokalnych prowadzi do kliknięcia w Google Local Pack – czyli listy firm obok mapy Google’a
  • 64% klientów szuka informacji kontaktowych do firmy poprzez profil firmowy w Google

 

A jak jest w Polsce? 

Właściciele małych biznesów najczęściej nie wiedzą, że mają wpływ na lokalne pozycjonowanie w usługach Google’a i to za darmo. Większość z nich uważa, że wiąże się to ze sporymi kosztami reklamy, której zasad nie znają więc obawiają się dużych kosztów i pieniędzy wydanych na darmo. 

 

Wśród najczęstszych odpowiedzi słyszymy: 

  • Nie znam się na tym.
  • To za trudne. 
  • Moi klienci i tak wiedzą gdzie jestem i mnie znajdą.
  • Nie wierzę, że coś za darmo jest skuteczne. 

 

Tymczasem założenie profilu oraz uzupełnienie go nie wymaga specjalistycznej wiedzy fachowej i zwykła staranność, podanie ważnych z punktu widzenia klientów informacji np. godzin otwarcia, menu restauracji, czy numeru telefonu, zapewniłoby podstawową widoczność w usługach firmy lokalnie w Google maps oraz wyszukiwarce Google’a. Dałaby również możliwość dodawania zdjęć, opinii i ofert, bez żadnych kosztów. 

 

“Lokalne pozycjonowanie w wyszukiwarce Google w oparciu o lokalizację, jest nadal bardzo niedoceniane”, mówi Valentyn Ziuzin, Prezes Zarządu Freelancehunt, portalu dla freelancerów i zleceniodawców. 

 

“Winna jest mała wiedza na temat dostępności, skuteczności i prostoty tych usług, ale także stereotypy jakie narastają w skutek dynamicznego rozwoju technologii, sztucznej inteligencji, marketingu cyfrowego. Jednym z nich jest przekonanie, że pozycjonowanie lokalnego biznesu w Google jest drogie i wymaga specjalistycznej wiedzy”, tłumaczy Valentyn Ziuzin. 

 

Z rozmów z przedsiębiorcami wynika, że część z nich eksperymentowała już z reklamami Google’a np. Google Adwords i poniosła porażkę. Te historie i przykłady krążą następnie powtarzane wielokrotnie i tworzą atmosferę niedostępności. 

 

Tymczasem, każdy biznes, niezależnie od wielkości ma prawo do założenia bezpłatnego profilu Google. W usłudze Moja Firma w Google po potwierdzeniu, że biznes faktycznie należy do nas, co odbywa się zwykle mailowo lub telefonicznie, mamy prawo dodać informacje, zdjęcia, menu, oferty promocyjne, odpowiadać na opinie, a nawet tworzyć krótkie teksty opisujące nasze produkty i usługi. To kapitalnie przekłada się na widoczność naszej firmy w usługach Google lokalnie. Wszystko bez kosztów pod warunkiem, że to zrobimy, wykonamy tę początkową pracę. 

 

Dla przedsiębiorców, którzy wolą skorzystać z fachowca przy tworzeniu tekstów, opisów, dodawaniu zdjęć do profilu istnieje cała rzesza specjalistów freelancerów, którzy zwykle za niewielką opłatą, stworzą nasz profil, uzupełnią w nim dane, a także mogą ustawić dla nas dodatkowe reklamy, które sprowadzą nowych klientów do naszego punktu. Co ważne, przedsiębiorcy szukających zleceniodawców nie ponoszą żadnych kosztów na platformie. Płacą jedynie stawkę freelancera. 

 

Stworzenie profilu naszego biznesu możemy zlecić freelancerowi już od 85 złotych. W tej cenie możemy mieć profil uzupełniony o podstawowe informacje, które sprawią, że klienci będą mogli nas znaleźć i sprawdzić, czy o danej godzinie i w dany dzień jesteśmy czynni, czy nie. To już dużo. Następnym krokiem byłoby zadbanie o opinie, jakie pojawiają się w naszym profilu. Warto na nie odpowiadać. Zwykle stoją za nimi prawdziwi klienci i od naszej reakcji zależy więcej niż nam się wydaje. Jeżeli mamy negatywne opinie klientów to lepiej się z nimi zmierzyć w tym miejscu i je rozbroić, odpowiedzieć, wyjaśnić, naprawić lub zdementować, niż miałyby krążyć bez naszej wiedzy i czynić szkody w naszej reputacji. 

 

Reklama za 1 grosz? Lokalna pizzeria, bilard, fryzjer

Gdy już zadbaliśmy o podstawy i nasz biznes wygląda świetnie w lokalnym Google’u, to możemy rozważyć włączenie reklam płatnych PPC. Reklamy lokalne są wielokrotnie tańsze od reklam ogólnokrajowych, a także reklam w biznesach o dużej konkurencyjności. Wiele punktów handlowych, czy usługowych może włączyć reklamy nawet za 1 grosz za każde kliknięcie. To oznacza, że 100 kliknięć potencjalnych klientów będzie kosztowało nas złotówkę. A ile z nich stanie się faktycznie naszymi klientami? W zależności od przekazu, czy jest to promocja, oferta sprzedaży etc. tzw. konwersja, czyli zamiana kliknięcia na sprzedaż waha się od 5 do 40%. Dużo zależy od zdjęcia, hasła, przekazu, czy umawiamy od razu wizytę, czy dokonujemy rezerwacji produktu, czy tylko kierujemy do naszego sklepu przy pomocy map Google’a. 

 

W przypadku reklam PPC powinniśmy już jednak zwrócić się do specjalisty o pomoc. Nie musi być to jednak zadanie kosztowne, ani stałe. Raz dobrze ustawiona reklama może działać automatycznie przez długi czas. Gdy zdecydujemy się przeznaczyć codziennie np. 5 zł, nasz specjalista ustawi taką kampanię, włączy dostępny dzienny budżet korzystając np. z narzędzi sztucznej inteligencji w usłudze Performance Max i klienci będą do nas trafiać bez ingerencji w kampanię. 

 

Sprawdziliśmy ile kosztuje; analiza naszego biznesu w kontekście konkurencji i naszych klientów, stworzenie kampanii reklamowej wraz z gotowymi grafikami i tekstami z wybranymi słowami kluczowymi, podpięcie narzędzia monitorującego wszystkie kliki, połączenia telefoniczne i interakcje z klientami oraz ustawienie efektywnej kampanii, którą można analizować i ulepszać. Ceny zaczynają się od 300 złotych, a kończą na 750. 

 

“Olbrzymia popularność portali dla freelancerów i zleceniodawców wynika z efektywności kosztów i czasu realizacji zleceń. Freelancerzy działają w warunkach konkurencyjności online, a więc nie muszą pochodzić z danego miasta. Wykonując podobne zlecenia dla wielu klientów mają duże doświadczenie i sposoby, aby ich działania w tym reklamy były skuteczne”, mówi Igor Plakhuta, menadżer ds. rozwoju we Freelancehunt. 

.

 

Przykładowe koszty zleceń dla freelancerów: 

  • Założenie profilu firmy w Moja Firma w Google: 85-250 PLN
  • Ustawienie lokalnej kampanii reklamowej przy małych budżecie – 300 – 750 PLN