Dzień Długu Ekologicznego 2023: Jak nasze codzienne nawyki związane z wodą mogą wesprzeć inicjatywę #MoveTheDate?

  • Tegoroczny Dzień Długu Ekologicznego 2023 przypada na 2 sierpnia, co pokazuje, że mamy jeszcze sporo do zrobienia w kwestii ochrony zasobów naturalnych Ziemi. 
  • Proste zmiany w codziennym korzystaniu z wody mogą wesprzeć działania związane z przesunięciem daty Dnia Długu Ekologicznego.
  • Rozwiązania produktowe marki GROHE pomagają użytkownikom redukować zużycie wody i energii bez konieczności utraty komfortu w łazience i kuchni

Dzień Długu Ekologicznego wyznacza datę, w której zapotrzebowanie ludzkości na zasoby naturalne przewyższa to, co Ziemia może odnowić w ciągu jednego roku. Oznacza to, że przez pięć pełnych miesięcy żyjemy na kredyt i coraz bardziej wyczerpujemy zasoby Ziemi. Ten alarmujący fakt wymaga pilnych działań w celu zmniejszenia naszego ekologicznego śladu i ochrony planety dla przyszłych pokoleń. Nie musi być to trudne ani kosztowne: proste zmiany w naszym codziennym zachowaniu i wykorzystanie nowych, innowacyjnych technologii mogą wspierać globalną inicjatywę przesunięcia daty naszego długu ekologicznego wobec planety. Jeśli na przykład gospodarstwa domowe zdecydowałyby się na energooszczędne urządzenia i nie korzystałyby z nich zbyt często, można by przesunąć tę datę o 6 dni. 

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich własny dom ma ogromny potencjał do oszczędzania zasobów naturalnych, np. przy korzystaniu z wody.

Marka GROHE jako globalny producent kompletnych rozwiązań łazienkowych i kuchennych postawiła sobie za cel opracowanie rozwiązań, które wspomagają oszczędzanie wody i energii. 

  1. W przypadku baterii umywalkowych sposobem na oszczędzenie energii jest technologia GROHE SilkMove ES. W tradycyjnej baterii, kiedy dźwignia ustawiona jest w standardowej, środkowej pozycji, wówczas zawsze uruchamiany jest strumień wymieszanej gorącej i zimnej wody – nawet kiedy chcemy tylko szybko opłukać szczoteczkę do zębów lub umyć ręce. To niepotrzebne zużycie energii może zostać wyeliminowane dzięki zastosowaniu głowicy GROHE SilkMove Energy Saving, która sprawia, że kiedy dźwignia znajduje się w środkowej pozycji, wówczas po uruchomieniu przepływu z baterii wypływa zawsze zimna woda. Dopiero po przesunięciu dźwigni w lewą stronę możemy aktywować ciepłą wodę.
  2. Aby zmniejszyć zużycie wody, baterie GROHE wyposażone są w technologię GROHE Water Saving ograniczającą przepływ. W taki sposób zamiast 10 litrów na minutę, zużywa się tylko nieco ponad 5. Jednocześnie zintegrowany perlator wzbogaca wodę powietrzem, dzięki czemu strumień pozostaje przyjemnie miękki i pełny. Oszczędza to wodę bez poświęcania wydajności czy komfortu. 
  3. Ogranicznik przepływu GROHE Water Saving dostępny jest również w prysznicach. Dzięki równomiernemu rozmieszczeniu dysz na tarczy słuchawki prysznicowej lub deszczownicy, użytkownik nie czuje różnicy w strumieniu wody – ten wydaje się tak samo obfity jak w przypadku standardowych pryszniców. Przykładem jest słuchawka w zestawie prysznicowym GROHE Vitalio Start 100, która zużywa jedynie 5,5 litra wody na minutę. Z tego powodu produkt został niedawno doceniony w kategoriach “test winner” oraz “environmental tip” przez niemiecką organizację konsumencką i fundację “Stiftung Warentest”.
  4. Kolejną kategorią produktów, która pomaga oszczędzać zasoby są termostatyczne baterie prysznicowe. Utrzymują one wybraną temperaturę wody przez cały czas trwania prysznica. Dzięki temu nie trzeba tracić dodatkowego czasu regulację ustawień. Wiele modeli dostępnych w ofercie marki GROHE takich jak np. Grohtherm 1000, posiada dodatkowo przycisk GROHE EcoButton: tylko po jego naciśnięciu można uzyskać pełny przepływ wody. W taki sposób, całkiem nieświadomie, można zużyć o nawet 50% wody mniej.
  5. Najnowszą innowacją jest jednak system prysznicowy GROHE Everstream – pierwsze rozwiązanie prysznicowe marki GROHE, które posiada funkcję recyrkulacji wody, umożliwiającą ponowne wykorzystanie uprzednio oczyszczonej wody, aby wydłużyć przyjemność kąpieli, zużywając przy tym jak najmniej świeżej wody i znacznie mniej energii. System prysznicowy wykorzystuje zaledwie jedną czwartą wody i jedną trzecią energii w porównaniu z tradycyjnym prysznicem. Przekłada się to na zmniejszenie kosztów kąpieli do 65% rocznie (dla czteroosobowego gospodarstwa domowego) oraz, w zależności od indywidualnych nawyków kąpielowych, o nawet 70% mniejszą emisję CO2. System będzie miał swoją premierę w 2024 roku.

Dzień Długu Ekologicznego przypomina nam o pilnej potrzebie przemyślenia naszego sposobu życia i konsumpcji. Obecna sytuacja motywuje markę GROHE do odgrywania pionierskiej roli w opracowywaniu ekologicznych rozwiązań, które zmieniają sposób wykorzystywania zasobów w kuchniach i łazienkach. Dzięki zaangażowaniu w oszczędzanie wody i energii oraz w innowacje technologiczne, marka chce kontynuować starania w celu #PrzesunięciaDaty. 

O GROHE

GROHE jest wiodącym na świecie producentem kompletnych rozwiązań łazienkowych i kuchennych. Od 2014 roku należy do portfolio marek organizacji LIXIL. Filarami marki GROHE są technologia, jakość, design i zrównoważony rozwój.

Marka oferuje rozwiązania produktowe poprawiające jakość życia, a także usługi w ramach dedykowanych portfolio: GROHE QuickFix, GROHE Professional oraz subbrandu premium GROHE SPA. Odpowiadają one na konkretne potrzeby partnerów biznesowych GROHE oraz oczekiwania ich zróżnicowanych grup docelowych.

Woda leży u źródła wszystkich działań marki, dlatego jest ona zaangażowana w realizację strategii korporacyjnej organizacji LIXIL z łańcuchem wartości oszczędzającym zasoby naturalne: od produkcji neutralnej pod względem emisji CO2*, poprzez eliminację niepotrzebnego plastiku w opakowaniach produktów, aż po technologie oszczędzania wody i energii, takie jak GROHE Everstream – prysznic z recyklingiem wody.

Ważnym elementem strategii jest również hybrydowy ekosystem komunikacji GROHE X, do którego należą: internetowa platforma, pełna wartościowych treści i inspiracji, GROHE X Brand & Communication Experience Center w Hemer (Niemcy) z nowoczesnymi studiami filmowymi oraz imponujące ciężarówki GROHE X Motion. Dzięki nowym sposobom komunikacji marka GROHE dociera do ludzi na całym świecie, realizując główny cel LIXIL, jakim jest zapewnianie lepszych domów wszystkim i wszędzie.

* włączając projekty kompensujące emisję CO2; więcej o tym na grohe-x.com/sustainability