DNA właściwości jezdnych Audi

Niepowtarzalne wrażenia z jazdy, perfekcyjnie wyważona dynamika i komfort prowadzenia. Jakie czynniki sprawiają, że jazda samochodami spod znaku czterech pierścieni jest wyjątkowym przeżyciem niezależnie od modelu?


Na to pytanie odpowiedź daje Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego: „Każdy, kto jeździ Audi, musi czuć, że to Audi – odpowiadają za to jednoznaczne, spójne i charakterystyczne właściwości jezdne naszych samochodów”. Podkreśla też, że „w komputerze, w warsztacie, a przede wszystkim podczas kompleksowych jazd testowych subiektywne i obiektywne kryteria oceny łączą się, by w myśl technicznego postępu ciągle doskonalić typowe dla Audi właściwości jezdne”.

Jazdy testowe mają w przypadku właściwości jezdnych bardzo istotne znaczenie i odbywają się w różnych warunkach, także zimą. Konstruktorzy pojazdów sprawdzają uprzednio zdefiniowane obiektywne kryteria. Podstawą dla nich są konkretne, codzienne sytuacje, takie jak hamowanie awaryjne w danych warunkach. Rezultatem badania hamowania czy stabilności kierunkowej samochodu jest diagram sieciowy. To schemat stosowany w odniesieniu do wszystkich modeli Audi, a jego bazą jest ustawienie pojazdu i właściwości oraz zdefiniowanie kluczowych manewrów jazdy.

To, co wpływa na odczucia kierowcy siadającego za kierownicą Audi, to różnorodne systemy. W każdym pojeździe są one zrównoważone i zawsze precyzyjnie skalibrowane względem siebie. Gdy klienci zamawiają samochody z zawieszeniem pneumatycznym, automatycznie otrzymują również układ kierowniczy dostosowany do poszerzonej charakterystyki pojazdu. Dotyczy to też kombinacji innych systemów, takich jak elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu (eAWS), aktywne zawieszenie i rozkład momentu obrotowego między kołami. Przykładowo w Audi e-tron S (w zależności od sytuacji) moment obrotowy rozdzielany jest w zakresie od zera do stu procent pomiędzy przednią i tylną oś. Dzięki temu uzyskano niezwykle precyzyjne prowadzenie pojazdu, a charakter samochodu można dodatkowo regulować za pomocą układów sterowania zawieszenia.

W przypadku modeli elektrycznych sercem systemów jest Elektroniczna Platforma Zawieszenia (EFP). Umożliwia ona predyktywne rozpoznawanie sytuacji na drodze i dostosowuje do niej pojazd i jazdę. Uwzględnia prędkość, maksymalne wartości, przechył pionowy i boczny samochodu, współczynnik tarcia nawierzchni, aktualną dynamikę jazdy, podsterowność i nadsterowność oraz dane włączonych systemów wspomagania kierowcy. Tak skomunikowana EFP zapewnia optymalne współdziałanie podsystemów.

Długie godziny spędzone przez konstruktorów na jazdach testowych sprawiają, że Audi można prowadzić bez wysiłku nawet w trudnych warunkach drogowych. Właśnie dzięki temu każdy kierowca zasiadający za kierownicą pojazdu spod znaku czterech pierścieni może z pełnym przekonaniem stwierdzić: to jest właśnie Audi.

Źródło: AUDI.pl