Cyfrowe doświadczenia przenoszą się do sklepów stacjonarnych

Dwie trzecie kupujących szuka inspiracji wewnątrz sklepu, a ekrany cyfrowe stają się idealnym medium do prezentowania pełnej gamy oferty i opcji jej personalizacji. Marki mogą prowadzić najbardziej błyskotliwe kampanie, aby przyciągnąć uwagę kupujących na ulicach handlowych lub w galeriach, jednak niezmienną prawdą pozostaje to, iż niezależnie od tego, jakie reklamy klienci widzieli, lub jakie produkty mogły ich zainteresować, kiedy wchodzą do sklepu, dwie trzecie z nich, nie jest zdecydowana na konkretny zakup.

Chociaż niektórzy klienci mają plan czego szukają, najnowszy raport Mood Media „Charting In-Store Trends” wykazał, że większość kupujących jest niezdecydowana i otwarta na zakup dodatkowych przedmiotów po przekroczeniu progu sklepu. Badanie to objęło ponad 8 000 kupujących na kluczowych rynkach zakupowych w Europie, USA i Chinach.

Badanie wykazało również, że klienci nadal odwiedzają sklepy z dobrze znanych powodów, jednak ich metody odkrywania nowych produktów, znacznie się zmieniły.

Spacer po ulicach handlowych: Podnoszenie jakości doświadczeń w sklepie stacjonarnym

Odwiedziny głównych ulic handlowych są nadal motywowane chęcią interakcji z namacalnymi produktami, spotkaniami towarzyskimi z bliskimi oraz natychmiastową satysfakcją z zabrania zakupów do domu. Doświadczenie osobiste jest wzbogacone przez takie czynniki jak zapach i muzyka, które kupujący uznają za kluczowe elementy tworzące przyjemną atmosferę. Dodatkowo, strefy relaksu i place zabaw dla dzieci zwiększają atrakcyjność, oferując miejsca na spotkania z przyjaciółmi przy kawie lub dla dzieci do zabawy.

Jednocześnie, sposób, w jaki klienci zaczynają odkrywać nowe produkty, staje się coraz bardziej nowoczesny i cyfrowy. Znacząca większość, bo aż 72% kupujących, poszukuje teraz angażujących treści wideo na wyświetlaczach cyfrowych, aby pomóc sobie w odkrywaniu nowych produktów i eksploracji personalizowanych zakupów, takich jak rozmiar, kolor i opcje akcesoriów.

W większości flagowych sklepów, pierwszym ekranem który widzi klient, jest ogromna ściana LED. Technologia ta pomaga wprowadzać kupujących do niektórych opcji dostępnych w sklepie i tworzy efekt „WOW”, ceniony przez 69% kupujących, zachęcając ich do dalszego eksplorowania. Dodatkowo, wiele sklepów posiada cyfrowe ekrany prezentujące pełną gamę produktów, przyciągając trzy czwarte konsumentów, którzy je zauważają, do rozważenia natychmiastowego zakupu lub późniejszego zakupu online.

Handel bez barier

– Płynne przejście pomiędzy przeglądaniem produktów w sklepie stacjonarnym a zakupami online i odwrotnie, nie jest niczym nowym. Nowocześni kupujący pragną wszechstronności, szukając emocji społecznych związanych z odkrywaniem produktów osobiście oraz wygody zamawiania online z domowego zacisza. Oczekują płynnej integracji obu doświadczeń, jak umożliwienie odbioru zakupów online w sklepie, zamawianie produktów w sklepie do późniejszego odbioru i dostawę do domu dla produktów niedostępnych w magazynie – mówi Aleksandra Potrykus, Vice President Mood Media CEE.

Wraz z tym omnichannelowym oczekiwaniem pojawia się nowy trend: inteligentne marki integrują cyfrowe doświadczenia w swoich fizycznych sklepach, co obejmuje wprowadzenie technologii, takich jak interaktywne ekrany i wyświetlacze, które stają się przewodnikami zakupowymi, jednocześnie eksponując nowe produkty.

W badaniu Mood Media, kupujący wykazali, że są otwarci na komunikaty wyświetlane na dużych ekranach. Jednak znacząca większość (trzy czwarte kupujących), chce również korzystać z mniejszych interaktywnych ekranów lub kiosków multimedialnych. Te platformy umożliwiają im przeglądanie różnych produktów i dostosowywanie opcji do swoich preferencji. Aby zaspokoić te potrzeby klientów, wiele sklepów wprowadza te technologie i dodaje dodatkową funkcję umożliwiającą zamawianie pomocy obsługi za pomocą jednego przycisku. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w przymierzalniach, pozwalając kupującym łatwo wezwać asystenta do pomocy w wyborze przedmiotu w innym rozmiarze lub kolorze.

Integracja cyfrowych doświadczeń w fizycznych sklepach to symbiotyczna wymiana. Konsumenci nie tylko chcą widzieć produkty prezentowane na ekranach lub eksplorować asortyment na mniejszych ekranach – chcą także wykorzystać możliwości swoich telefonów komórkowych. Trzy czwarte kupujących wyraża aktywne zainteresowanie korzystaniem ze swoich smartfonów do nawigacji po sklepie, preferując otrzymywanie specjalnych powiadomień o nowych przedmiotach i ekskluzywnych ofertach. Dodatkowo, 73% konsumentów jest zainteresowanych korzystaniem z kodów QR do skanowania z ekranu i uzyskiwania dalszych informacji o różnych produktach na swoich urządzeniach mobilnych.

– To połączenie fizycznych i cyfrowych doświadczeń zakupowych podkreśla ewoluujące oczekiwania konsumentów dotyczące nieograniczonej eksploracji i personalizacji. W miarę jak tradycyjne granice między zakupami w sklepie stacjonarnym a online nadal się zacierają, sprzedawcy mają idealną okazję do cyfrowego angażowania większości kupujących, którzy codziennie wchodzą do sklepu, szukając inspiracji do kolejnego zakupu. Moim zdaniem, firmy które nie wykorzystają tej szansy na zaspokojenie pragnień swoich klientów, ryzykują pozostaniem w tyle za konkurencją, utratą udziału w rynku i ostatecznie narażeniem swojej długoterminowej rentowności – mówi Aleksandra Potrykus z Mood Media.

Link do badania Mood Media „Charting In-Store Trends”: https://moodmedia.com/pl/wykresy-trendow-w-sklepach/

***

Mood Media to największa na świecie firma z sektora marketingu sensorycznego. Mood od lat kształtuje świat wrażeń z zakupów stacjonarnych. Buduje wartość biznesową największych marek, dostarczając rozwiązania z zakresu komunikacji audiowizualnej, muzyki, integracji mediów cyfrowych, narzędzi marketingowych dla sklepów, sieci reklamowych, digital signage, usług dystrybucji komunikatów, czy marketingu zapachowego. Mood wykorzystuje dorobek najnowszych technologii cyfrowych i swoje niezrównane doświadczenie w tworzeniu personalizowanego i oryginalnego contentu. Wszystko po to, aby budować lojalność klientów wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Mood jest obecny w ponad 500 000 miejscach działalności swoich klientów, na terenie 140 krajów, docierając codziennie ze swoim przekazem do ponad 165 milionów konsumentów. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.moodmedia.com.