WYDATKI FIRM NA BADANIA I ROZWÓJ ROSNĄ POMIMO KRYZYSU

Warszawa, 21 czerwca 2023 r. Wydatki firm na badania i rozwój będą rosły średnio o 10 proc. rocznie do 2026 roku pomimo wysokiej inflacji i niepewności na rynku, wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Firmy inwestują w R&D z zamiarem szybszego wprowadzenia produktów na rynek i wdrożenia nowoczesnych technologii. Największym wyzwaniem pozostaje brak wykwalifikowanej kadry.

 

Do 2026 roku roczne wydatki firm na badania i rozwój osiągną 2,72 bln euro wobec 1,85 bln w 2022, co oznacza wzrost o niemal połowę. Prognoza odzwierciedla trend obserwowany już we wcześniejszych latach. Między 2016 a 2021 rokiem wydatki na R&D, mierzone jako procent przychodu wzrosły o 23 proc., podczas gdy udział innych kategorii kosztowych takich jak marketing i sprzedaż, czy administracja spadł odpowiednio o 10 proc. i 5 proc. Prognozowany przez Bain & Company dalszy wzrost wydatków na badania i rozwój w największym stopniu będzie opierał się na inwestycjach w technologie cyfrowe.

Już w trakcie poprzednich kryzysów gospodarczych obserwowaliśmy, że firmy dążą do utrzymania lub zwiększenia wydatków na badania i rozwój niezależnie od sytuacji zewnętrznej – mówi Marcin Szczuka, partner w Bain & Company. – Z takim zjawiskiem mieliśmy do czynienia choćby w trakcie globalnego kryzysu finansowego w latach 2008-09.

Wzrost wydatków na badania i rozwój najczęściej deklarują przedstawiciele branży motoryzacyjnej, lotnictwa i obronności oraz energetyki. Inwestycje w technologie cyfrowe głównie bazują na rozwiązaniach związanych ze sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym i cloud computing.

Firmy inwestują w badania i rozwój głównie z zamiarem zwiększenia konkurencyjności: przyspieszenia wprowadzenia produktów na rynek, unowocześnienia produkcji, tworzenia nowych produktów i rozwiązań, czy też wdrażania zasad ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG).

Dla firm, które strategicznie inwestują w rozwój, spowolnienie gospodarcze to dobra okazja do zyskania przewagi konkurencyjnej w wyścigu o innowacje – dodaje Marcin Szczuka. – Zwiększanie wydatków na badania i rozwój opłaci się w przyszłości.

Hamulcem dla dalszego rozwoju są braki kadrowe. Aż 73 proc. przedstawicieli firm badanych przez Bain & Company deklaruje, iż brak wykwalifikowanej kadry inżynierskiej jest obecnie głównym problemem dla wdrażania nowoczesnych rozwiązań. W największym stopniu dotyczy to firm branży nowych technologii. Najbardziej poszukiwani są specjaliści analizy danych, baz danych, sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa i programiści.

Nie ma łatwego rozwiązania na problem braku kadr – mówi Marcin Szczuka. – W związku z tym spodziewamy się, że w najbliższych latach coraz większą popularnością cieszyć się będzie outsourcing i offshoring usług związanych z badaniami i rozwojem.

Badanie poświęcone R&D zostało przeprowadzone wśród ponad 500 przedstawicieli firm z różnych części świata, których roczne wydatki na ten cel przekraczają 25 mln dolarów. Wydatki 11 proc. uczestników badania przekraczają 1 mld dolarów.

Pełne wyniki badania wraz ze szczegółowym omówieniem sytuacji na rynku pracy i wynikami ankiety przeprowadzonej wśród młodych specjalistów zawiera „Engineering & RD Report 2023” dostępny jest na stronie: https://www.bain.com/insights/topics/engineering-r-and-d-report/

BAIN & COMPANY

Bain & Company to jedna z największych firm doradztwa strategicznego na świecie. Konsultanci Bain wspierają zarządy firm w podejmowaniu kluczowych decyzji z zakresu strategii, organizacji, fuzji i przejęć oraz we wdrażaniu innowacyjnych technologii. Bain & Company jest też wiodącym doradcą funduszy private equity. Firma angażuje się w działania pro bono, realizując 10-letni program o wartości ponad 1 mld dolarów, w ramach którego bezpłatnie świadczy usługi doradcze na rzecz organizacji walczących z nierównościami społecznymi i rasowymi oraz działających na rzecz rozwoju, edukacji i ochrony środowiska. Spółka otrzymała złoty rating od agencji EcoVadis, oceniającej działania i praktyki dostawców w zakresie ich społecznej odpowiedzialności biznesu, a tym samym znalazła się w grupie zaledwie 2 proc. firm na świecie, które zdobyły to najwyższe wyróżnienie. Firma powstała w 1973 roku w USA i posiada 65 biur w 40 krajach na świecie. O skuteczności Bain & Company świadczą wyniki klientów.