Sierra Balmain, jedna z czołowych firm doradczych działających w branży nieruchomości komercyjnych na polskim rynku, podsumowała swoją działalność w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu w 2024 r. W raporcie ESG spółka podkreśla szczególnie koncentrację na efektywności energetycznej oraz zarządzaniu zasobami naturalnymi, tworzeniu wspierającego środowiska pracy czy nowych inicjatywach społecznych. Firma przedstawia swoje dokonania i formułuje dalsze cele.
Najnowszy raport ESG odzwierciedla zaangażowanie firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności społecznej oraz przejrzystego ładu korporacyjnego w 2024 r. Poszczególne części dokumentu szczegółowo przedstawiają osiągnięcia Sierra Balmain w każdym z tych obszarów.
Dla środowiska
Sierra Balmain wdraża praktyki mające na celu zmniejszenie śladu węglowego i ochrony zasobów naturalnych, a także rozwiązania na rzecz efektywności energetycznej zarówno w swoich biurach, codziennych działaniach, jak i zarządzanych przez siebie centrach handlowych. Spółka promuje kompleksowe programy recyklingu i zarządzania odpadami w miejscu pracy, ograniczenie zużycia energii i wody, wprowadzenie materiałów przyjaznych środowisku, redukcję zużycia papieru oraz stosowanie naturalnych środków czyszczących. Monitorowanie zużycia energii, dało już swoje efekty w postaci zmniejszenia zużycie wody o 10% oraz energii o 19% w biurze.
Firma podkreśla również koncentrację na zrównoważonym rozwoju centrów handlowych, którymi zarządza. Projekt działań w centrach handlowych, obejmuje m.in. wymianę oświetlenia na LED, modernizację systemów HVAC w celu poprawy efektywności energetycznej, modernizację kotłowni z zastosowaniem bardziej efektywnego źródła ciepła, przejście z gazu na ciepło z sieci oraz usprawnienie systemów BMS. Ponadto spółka promuje zrównoważony transport, instalując stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje rowerowe w swoich centrach handlowych. Przyjęcie standardów zielonego budownictwa, skutkuje regularnym uzyskiwaniem certyfikatów BREEAM przez obiekty handlowe zarządzane przez Sierra Balmain.
„Sektor nieruchomości jest jednym z istotnych źródeł emisji dwutlenku węgla, co stanowi ogromne wyzwanie w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. W Sierra Balmain jesteśmy w pełni świadomi wpływu, jaki mają nasze centra handlowe i biurowce na środowisko, a także roli, jaką odgrywają w globalnych emisjach. Dlatego też traktujemy priorytetowo dążenie do zmniejszenia naszego śladu węglowego i ograniczenia zużycia energii. Dzięki wprowadzonym działaniom udało się np. zmniejszyć zużycie energii elektrycznej o kolejne 10% w 2024 roku, co daje łączne zmniejszenie o 50% w ciągu ostatnich 5 lat. Zużycie gazu i ogrzewania zostało zmniejszone o 15%, co daje łączne zmniejszenie o 30% w ciągu ostatnich pięciu lat” – mówi Dorota Suchodolska Head of Property Management Operations Sierra Balmain.
Dla ludzi
Raport stanowi również przegląd różnych inicjatyw firmy skoncentrowanych na ludziach – pracownikach i społecznościach. Firma stosuje m.in. model rekrutacji oparty na zasadzie równości szans, promując różnorodność i eliminując dyskryminację. Oferuje elastyczny model pracy hybrydowej oraz komfortowe biura, które sprzyjają dobremu samopoczuciu i produktywności. Podkreśla również dbałość o rozwój kariery pracowników, regularnie organizuje szkolenia i daje dostęp do różnych form wsparcia, w tym finansowania kursów i urlopu edukacyjnego, ponadto priorytetowo traktuje kandydatów wewnętrznych przy obsadzaniu wolnych stanowisk. Spółka zaznacza swoją odpowiedzialność za opiekę nad pracownikami oraz wspieranie ich work life balance, oferując kompleksowe polityki dotyczące urlopów macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich i na opiekę nad dziećmi, wspierając nowych rodziców
w tych ważnych etapach życia.
Raport podsumowuje również liczne inicjatywy oraz akcje, mające na celu wspieranie lokalnej społeczności i jej potrzeb. Wśród nich znalazły się zarówno działania własne jak i realizowane wspólnie z lokalnymi organizacjami, m.in. cykl wydarzeń i warsztatów rozwojowych dla młodzieży w galerii Nowy Rynek, warsztaty kreatywne i spotkania dla mam z małymi dziećmi w Galerii Turzyn, kulturalne projekty, wystawy sztuki np. w CH Osowa czy autorki koncept „Galeria Balustrada” w Galerii Handlowej Turzyn. Działania odpowiedzialne społecznie to również cały szereg akcji eko, m.in. garażówki czy lokalne wymiany odzieży i akcesoriów organizowane regularnie m.in. w CH Osowa, Pasażu Łódzkim, Galerii Pomorskiej czy Galerii nad Jeziorem, lodówki do foodsharingu w Centrum Handlowym Borek oraz Parku Handlowym Arena, maszyna do recyklingu w Pasażu Łódzkim oraz maszyna do zwrotu butelek w Parku Handlowym Arena. To także akcje charytatywne, jak zaangażowanie w organizację Wielkiego Finału WOŚP, m.in. przez Galerię nad Jeziorem czy Pasaż Łódzki.
„W naszym postrzeganiu centra handlowe to coś więcej niż tylko miejsca zakupów. Są one integralną częścią miejskich społeczności, tworząc przestrzeń do spotkań, rozwoju czy integracji. Wierzymy, że każde działanie, które podejmujemy, jest ważnym elementem w tworzeniu długoterminowej wartości dla lokalnych mieszkańców. Czujemy odpowiedzialność i zobowiązanie do wspierania społeczności, podążania za ich potrzebami oraz społecznymi trendami kształtującymi zrównoważoną przyszłość” – mówi Anita Mieszkowska, Marketing Manager Sierra Balmain.
Dla ładu korporacyjnego
Sierra Balmain zaznacza również swoje dążenie do utrzymania najwyższych standardów etycznych w zarządzaniu, które opiera na zasadach przejrzystości, odpowiedzialności i etycznego postępowania. W raporcie spółka wymienia swoje działania, takie jak wprowadzenie silnych mechanizmów kontroli wewnętrznej i dbałość o zgodność z przepisami prawa zarówno w Polsce, jak i Unii Europejskiej, szczególnie w obszarze księgowości i podatków. Dodatkowo, firma monitoruje i zarządza ryzykiem w sposób zrównoważony, dbając o transparentność swoich działań oraz pełną zgodność z obowiązującymi regulacjami.
„Będąc jedną z wiodących firm na rynku nieruchomości komercyjnych zdajemy sobie sprawę z istotnego wpływu, jaki mamy na społeczności i ekosystemy, w których działamy. Dlatego dążymy do wyznaczania w branży dobrych praktyk w zakresie ESG podejmując odpowiedzialnie i zrównoważone działania na rzecz środowiska naturalnego, pracowników, społeczności oraz odpowiedzialnego zarządzania. Każdy z tych obszarów stanowi ważny fundamenty naszej strategii biznesowej” – podsumowuje Aleksandra Mazzini, Chief Operating Officer Sierra Balmain.
To już drugi raport ESG zaprezentowany przez Sierra Balmain. Nie tylko szczegółowo przedstawia on osiągnięcia firmy w minionym roku, ale także wytycza dalsze cele. Wśród planów na 2025 r. znajduje się m.in. całkowite wprowadzenie oświetlenia led w częściach wspólnych obiektów handlowych, w wewnętrznych parkingach i elementach budynków. Plany zakładają także dalsze modernizacje systemów BMS w budynkach, na poziomie 21%.
Sierra Balmain obejmuje swoją działalnością obszar Europy Środkowo-Wschodniej, a w Polsce obecna jest od ponad 20 lat. Firma świadczy kompleksowe usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami komercyjnymi z wielu branż: handlowej, rozrywkowej, kulturalnej, lifestyle, związanych z miejscem pracy czy wypoczynkiem, a nawet logistyką. W swoim portfolio posiada 18 nieruchomości komercyjnych, które są odwiedzane rocznie przez blisko 40 mln klientów. Sierra Balmain dysponuje fachową wiedzą rynkową oraz zespołem wykwalifikowanych specjalistów umożliwiającym kompleksową i spójną realizację najbardziej wymagających projektów. Spółkę cechuje indywidualne podejście do każdej zarządzanej nieruchomości.