Przygotuj się na nowe wymagania przy certyfikacji HGV

Certyfikaty bezpieczeństwa HGV dla pojazdów ocenionych, zgodnie z zasadami DVS, od zera do dwóch gwiazdek, stracą ważność o północy 27 października 2024 roku. Jeżeli przewoźnik w dalszym ciągu będzie chciał operować wyżej wymienionymi pojazdami w obszarze Londynu, będzie zmuszony dostosować je do nowych zasad „Progressive Safe System”.

Źródło zdjęcia – Depositphotos.com

Zaostrzona ocena DVS

  Odkąd zasady Direct Vision Standard zaczęły obowiązywać, czyli od 2019 roku, minimalna ocena pozwalająca na poruszanie się pojazdami ciężarowymi na obszarze Londynu wynosiła jedną gwiazdkę. Pojazdy z zerową oceną musiały dostosować się do zasad znanych jako „Safe System”, co oznaczało konieczność wyposażenia ich w dodatkowe środki bezpieczeństwa.

Od 28 października 2024 roku zasady te zostaną zaostrzone. Będzie to oznaczać, że minimalna wymagana ocena DVS będzie wynosić już nie jedną a trzy gwiazdki, a co za tym idzie pojazdy ocenione na dwie lub jedną gwiazdkę  również będą zmuszone do zastosowania dodatkowych środków bezpieczeństwa określonych w nowym systemie Progressive Safe System – tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Czym jest Progressive Safe System?

W 2019 roku wprowadzono Safe System – Progressive Safe System to jego zaktualizowana wersja obowiązująca obecnie. Po upływie kilku lat od wdrożenia systemu, władze Londynu postanowiły dokonać przeglądu obowiązujących zasad i dopasować je do nowych dostępnych technologii w celu dalszego zwiększenia bezpieczeństwa na Londyńskich drogach. „PSS” jest dostosowany do przyszłych standardów i wymogów Unii Europejskiej i Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa

W celu dostosowania pojazdu ciężarowego do nowych wymogów „PSS” konieczne jest zainstalowanie:

  • w pełni działającego systemu monitorowania, aby całkowicie wyeliminować pozostały martwy punkt po stronie bocznej,
  • lusterek klasy V i VI,
  • systemu informacji o martwym polu z aktywnymi czujnikami, które zapewnia odpowiednie ostrzeżenie kierowcy o obecności  niechronionego użytkowania drogi,
  • czujników ruchu z przodu pojazdu w celu ostrzeżenia kierowcy pojazdu ciężarowego o obecności niechronionego użytkownika drogi,
  • bocznych osłon przeciw najazdowych po obu stronach pojazdu,
  • dźwiękowego sygnału ostrzegającego o manewrowaniu pojazdu,
  • naklejek piktograficznych ostrzegających o zagrożeniach wokół pojazdu.

Certyfikat HGV

Dopiero po spełnieniu wyżej wymienionych wymogów, właściciel takiego pojazdu może ubiegać się o certyfikat bezpieczeństwa HGV. Jak mówi Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej, dobrą informacją jest fakt, że przy składaniu wniosku nie ma obowiązku przedkładania certyfikatów dostawców dodatkowych środków bezpieczeństwa o spełnianiu odpowiednich wymogów,  co oznacza mniej biurokracji:

Zawsze jednak  należy się upewnić, jakie części montujemy w samochodzie i czy spełniają te wymogi. W przypadku kontroli i negatywnej weryfikacji to my będziemy ponosić odpowiedzialność za niespełnienie wymogów „PSS”.

TC Kancelaria Prawna jest jedną ze spółek należących do grupy Trans.eu – właściciela jednej z największych giełd ładunków w Europie, która od 17 lat dostarcza innowacyjne rozwiązania dla branży transportowo – logistycznej. Specjalizuje się w prawie transportowym, dlatego większość klientów spółki to firmy z branży Transport Spedycja Logistyka. Głównym profilem działalności kancelarii są usługi doradcze i reprezentacja w sprawach spornych. Swoimi działaniami wspiera również inne podmioty współpracujące z branżą TSL, m.in. koncerny paliwowe, firmy leasingowe. Specjalizuje się też w zakresie dochodzenia wierzytelności w Polsce i za granicą.