Technologie chmurowe stanowią warunek konieczny rozwoju mechanizmów opartych na AI. Przewagą chmury publicznej nad prywatną jest jej zdolność do elastycznego skalowania zasobów, dostęp do nowoczesnych narzędzi oraz niższe wydatki. Jednak część firm wciąż zastanawia się, czy to rozwiązanie jest bezpieczne. Podczas Cloud Summit ekspertka SoftServe Poland udowodniła, że obawy te są bezpodstawne, a w chmurze publicznej można zbudować infrastrukturę, która zabezpiecza nawet najbardziej wrażliwe projekty z branży finansowej
Korzystanie z chmury publicznej to obecnie strategiczny wybór dla wielu firm i organizacji, ze względu na szereg kluczowych korzyści, które przynosi to rozwiązanie. Przede wszystkim, chmura publiczna pozwala na dynamiczne dostosowanie infrastruktury IT do bieżących potrzeb, co umożliwia firmom oszczędność czasu i kosztów związanych z zarządzaniem własnymi serwerami i centrami danych.
Dostawcy chmur publicznych inwestują w zabezpieczenia i niezawodność swoich usług, co oznacza, że firmy mogą korzystać z zaawansowanych środków bezpieczeństwa bez konieczności samodzielnego wdrażania skomplikowanych rozwiązań.
Co więcej, korzystając z chmury publicznej, firmy zyskują dostęp do najnowszych technologii i narzędzi, które mogą przyspieszyć procesy innowacji i rozwijania nowych produktów czy usług.
Wreszcie, chmura publiczna umożliwia pracę zdalną i dostęp do danych z dowolnego miejsca na świecie, co zwiększa mobilność i elastyczność pracowników oraz usprawnia procesy biznesowe. To wszystko sprawia, że chmura publiczna staje się kluczowym elementem strategii IT wielu firm, pozwalając im skupić się na swojej działalności i osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku.
– Chmura odgrywa kluczową rolę w rozwoju sztucznej inteligencji, dostarczając dostęp do potężnych zasobów obliczeniowych i znacznej ilości danych, co umożliwia szkolenie i wdrażanie modeli AI na dużą skalę. Usługi chmurowe oferują narzędzia do analizy danych, zarządzania modelem i skalowania zasobów w zależności od potrzeb projektu AI, przyspieszając innowacje i tworzenie zaawansowanych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. To właśnie dzięki temu połączeniu możliwe jest tworzenie rozwiązań, które znajdują praktyczne zastosowanie w biznesie – mówi Sebastian Drzewiecki, Country Manager SoftServe Poland.
Dobra infrastruktura kluczem do rozwoju AI
W dzisiejszych dyskusjach związanych z rozwojem technologicznych mówi się wiele na temat Gen AI i jego zastosowań czy różnych rodzajach integracji. Jednak wciąż niewiele uwagi poświęca się praktycznym kwestiom wdrożenia AI/ML. Aby AI stało się użytecznym narzędziem dla biznesu, konieczne jest skierowanie uwagi na kwestie takie jak budowanie i monitorowanie odpowiedniej infrastruktury, uwzględniając aspekty regulacyjne, a także automatyzowanie procesów, tak aby zespoły Data Science mogły sprawnie włączać się w projekty i bez przeszkód wykonywać swoją pracę.
– Rolą zespołów DevOps jest budowanie infrastruktury, która wspiera pracę specjalistów i specjalistek obszaru Data Science, a jednocześnie dopasowuje się do zewnętrznych regulacji i procesów, które funkcjonują w organizacji klienta. W dobrze zaprojektowanym i zautomatyzowanym środowisku wdrażanie mechanizmów AI jest znacznie szybsze i bardziej efektywne – mówi Jagoda Sateja-Durczewska, DevOps Engineer w SoftServe Poland.
Po prawie roku od premiery pierwszych ogólnodostępnych mechanizmów opartych o generatywną sztuczną inteligencję, coraz więcej firm przygląda się jej praktycznym zastosowaniom. Na tym etapie w skali globalnej, 4 na 10 firm korzysta już z mechanizmów AI. Duża część posługuje się nimi w procesach wewnętrznych.
– Takie zastosowania możliwe są w każdym sektorze biznesowym. Wśród naszych klientów znajdują się również firmy z branży finansowej, która należy do najbardziej regulowanych prawnie gałęzi biznesu. Firmy, które muszą szczególnie skupić się na przestrzeganiu wewnętrznych i zewnętrznych restrykcji, mogą zyskać naprawdę dużo. To właśnie w nich wykonywanych jest wiele powtarzalnych zadań, które można zdecydowanie przyspieszyć sięgając po najnowsze technologie – przekonuje Jagoda Sateja-Durczewska.
– To właśnie na prowadzeniu projektów z zakresu Cloud&Data będzie koncentrował się warszawski zespół SoftServe. Stworzymy hub, w którym pracować będą eksperci i ekspertki specjalizujący się w Big Data, DevOps i Data Science. Już w listopadzie otwieramy biuro firmy w Warszawie – dodaje Monika Bieniek, Senior Talent Operations Manager.
Przemyślana infrastruktura zapewnia bezpieczeństwo
Firmy, które rozważają migrację do chmury publicznej, często obawiają się utraty kontroli nad swoimi danymi spowodowanej potencjalnymi problemami z bezpieczeństwem. Należy jednak pamiętać, że tym, co gwarantuje bezpieczeństwo systemów, jest właśnie dobrze zaprojektowana i wdrożona infrastruktura.
– Środowiska, które wdrażamy dla naszych klientów, są całkowicie odizolowane od świata zewnętrznego, za wyjątkiem połączenia z platformą GitLab. Żadne z usług nie są dostępne publicznie, a wszelkie próby wprowadzenia zmian w tym zakresie nie tylko podlegają ograniczeniom uprawnień, lecz także zostają natychmiastowo poddane ocenie przez zespół ds. bezpieczeństwa – opowiada Jagoda Sateja-Durczewska.
Rozwój sztucznej inteligencji w oparciu o chmurę publiczną ma przynieść firmom znaczące korzyści w nadchodzących latach. Dzięki temu połączeniu organizacje będą mogły korzystać z bardziej zaawansowanych i efektywnych narzędzi AI, co przyczyni się do poprawy procesów operacyjnych, zwiększenia innowacyjności oraz lepszego zrozumienia klientów, a w rezultacie do wzrostu konkurencyjności na rynku.
O SoftServe
SoftServe to międzynarodowa firma technologiczna działająca głównie w obszarze Big Data, DevOps, Cloud, IoT, Machine Learning, AR, VR, MR, e-commerce czy UX. SoftServe to jedna z największych firm programistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Około 12 000 pracowników pracuje w 50 biurach zlokalizowanych od San Francisco po Singapur. Główne biura firmy znajdują się we Lwowie (Ukraina) i Austin (Teksas, USA). Firma pracuje nad ponad 900 aktywnymi projektami dla klientów w Ameryce Północnej, UE i Azji. Klientami SoftServe są takie firmy jak IBM, Cisco, Panasonic, Cloudera, Henry Schein czy Spillman Technologies. SoftServe jest partnerem Google Cloud Platform, Amazon Web Services, Microsoft Azure i innych dużych firm technologicznych.
W Polsce poszerzają swój zespół, przede wszystkim o specjalistów z zakresu analizy i migracji danych, rozszerzonej rzeczywistości czy inżynierów R&D. Na polskim rynku działają od 2014 roku, obecnie zdalnie i w 7 biurach w: Warszawie, Gliwicach, Gdańsku, Krakowie, Białymstoku, Łodzi i we Wrocławiu. Firma otrzymała w 2021 i 2023 certyfikat Great Place to Work, jak również znalazła się na liście najlepszych miejsc pracy w całej Europie. https://career.softserveinc.com/pl/about