Należąca do Grupy Benalu-Legras firma MEGA, najbardziej znana na rynku z lekkich aluminiowych wywrotek, produkuje również pojazdy przeznaczone do przewozu budowlanych materiałów sypkich, kruszyw oraz lekkich i ciężkich materiałów kopalnych. Po bardzo dobrych wynikach sprzedaży wypracowanych w ubiegłym roku – nowe naczepy wywrotki trafiły do blisko 1500 odbiorców w kraju i za granicą – producent z Nysy planuje m.in rozwój segmentu zabudów.
Dotychczas kluczowymi propozycjami w ofercie spółki MEGA w segmencie aluminium były naczepy MEGA Light o pojemnościach 26–60 m3. Z kolei w segmencie pojazdów stalowych firma koncentrowała się na rodzinie wywrotek MEGA Fort o pojemnościach 25 m3, 28 m3, 32 m3. W zależności od przeznaczenia pojazdy wykonywane są w pełni ze stali Hardox 450, Tuf 500 lub kombinacji stali Hardox 450 z MC 700. Na rynku właśnie pojawia się zaprojektowany od nowa w 2022 r. model MEGA Fort, który przechodził jeszcze modyfikacje uwzględniające potrzeby klientów. Ostatni element, jaki został wprowadzony w ramach zmian konstrukcyjnych, to pożądana na rynku w naczepach przeznaczonych dla sektora budowlanego klapa zintegrowana ze skrzynią. Przeprojektowane tylne zamknięcie oraz wzmocnienia wzdłużne na ścianach bocznych i obrzeżu górnym pozwoliły na dalszą redukcję masy własnej i zwiększenie sztywności skrzyni ładunkowej.
Krok dalej
– Pomysł na rozwój oferty zabudów wynika z naszych dotychczasowych doświadczeń na rynku skandynawskim – podkreśla Jacek Jańczuk, project manager odpowiedzialny m.in. za segment zabudów.
Od ponad dekady firma z Nysy, będąca częścią francuskiej Grupy Benalu-Legras, wykonuje zabudowy ciągników Volvo i Scania, które trafiają na rynek norweski. Partnerem spółki w Norwegii jest firma Maur Bilpåbygg, która praktycznie co rok wprowadza na swój rynek nowy produkt powstały w kooperacji z firmą MEGA.
– W naturalny sposób doszliśmy do wniosku, że dobre i sprawdzone w setkach pojazdów rozwiązania warto wprowadzić również na inne rynki – dodaje Jańczuk.
Do produkcji „skandynawskich” zabudów używana jest głównie stal Hardox 450 lub Tuf 500. Klienci coraz częściej wybierają tę drugą, aby zredukować masę własną pojazdów przy zachowaniu parametrów wytrzymałościowych.
Uzupełnieniem tej oferty są przyczepy typu tandem, tridem, z rozsuwanymi osiami oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych i wywrotki z ruchomymi osiami stworzone głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, wożenie skał, ostrych odłamków skalnych, dużych kamieni i cięższego odpadu drogowego).
Coś więcej niż standardowe rozwiązania
– Klient skandynawski jest niezwykle wymagający, dlatego poza szeregiem wzmocnień konstrukcyjnych już na etapie samej produkcji wykorzystujemy elementy poddane procesowi metalizacji, stosujemy specjalne powłoki lakiernicze. Nasi partnerzy z Norwegii przywiązują także wielką wagę do detali i wykończeń – mówi Jacek Jańczuk.
Warto wspomnieć, że właśnie w Nysie w 2020 r. wyposażono pierwsze lekkie ciężarówki Volvo FE Electric w zabudowy przygotowane przez zespół firm MEGA i Maur. Były to jedyne wówczas w Europie pojazdy elektryczne w tej konfiguracji spełniające wymagania związane ze zmniejszeniem emisji CO2.
– Nasze rozwiązania sprawdziły się nie tylko w surowym norweskim klimacie, ale także w bardzo wymagającym technicznie otoczeniu. Jestem przekonany, że doświadczenie, które zdobyliśmy od chwili wyprodukowania zabudów, pozwoli nam na spełnianie najbardziej złożonych oczekiwań klientów. Chcemy zatem rozwijać współpracę nie tylko z pośrednikami handlowymi, ale również z producentami samochodów ciężarowych – dodaje Jacek Jańczuk.
MEGA z siedzibą w Nysie to doświadczony producent aluminiowych i stalowych naczep wywrotek, naczep z ruchomą podłogą, naczep i przyczep kłonicowych oraz pojazdów sprzęgających.
W 2017 r. firma zyskała inwestora branżowego – Grupę Benalu-Legras. Obecnie w skład Grupy wchodzą marki: Benalu, Bennes Marrel, Maisonneuve, MEGA oraz – od 2022 r. – marka Legras. Benalu-Legras należy do holdingu Arcole Industries i jest jednym ze światowych liderów w projektowaniu i produkcji pojazdów użytkowych (w tym m.in. wywrotek, naczep z ruchomą podłogą, naczep typu timber, silosów, pojazdów intermodalnych).