Luna i „The Tower” – polski utwór w sondażu przed konkursem Eurowizji 2024

19,4% Polaków przewiduje awans polskiej piosenki do finału Eurowizji


Czy utwór „The Tower” w wykonaniu Luny ma szansę na sukces w Eurowizji 2024? To pytanie, które w ostatnim czasie budzi duże emocje w przestrzeni publicznej. W kontekście nadchodzącego konkursu, w SW Research przeprowadziliśmy na ten temat szczegółowy sondaż.

Piosenka zadebiutowała w serwisach streamingowych 23 stycznia, a sama piosenkarka była promowana w kampanii digitalowej (m.in. na Times Square) w ramach „EQUAL Spotify”. „The Tower” jako polska piosenka na Eurowizję 2024 została wyłoniona 19 lutego w ramach zamkniętych preselekcji organizowanych przez Telewizję Polską. W głosowaniu jury otrzymała 34 punkty, a tuż za nią z 33 punktami znalazł się utwór „WITCH-ER Tarohoro” Justyny Steczkowskiej.

W opublikowanym na oficjalnym kanale Eurowizji filmie prezentującym piosenkę polskiej kandydatki wywiązała się zagorzała dyskusja, a sam materiał osiągnął już ponad 1,2 milionów wyświetleń (co jest rekordowym wynikiem biorąc pod uwagę czas publikacji – póki co większy zasięg mają opublikowane utwory reprezentujące Ukrainę i Hiszpanię – te opublikowano ponad 2 tygodnie temu).

Pod wideo piosenka zebrała bardzo pozytywne komentarze ze strony obcokrajowców. Stanowiska naszych rodaków co do samego utworu sa zróżnicowane. Dodatkowo wątpliwości budzi także sposób w jaki odbywały się preselekcje.

Zadając pytanie o szanse utworu „The Tower” na awans do finału Eurowizji, badanie ujawnia, że łącznie blisko co piąty respondent (19,4% – suma “zdecydowanie tak” i “raczej tak”) wyraża pozytywne nastawienie, podczas gdy niemal co trzeci (30,9%) ma negatywne przewidywania co do sukcesu Luny.

Luna zaprezentuje swój utwór w pierwszym półfinale, który odbędzie się 7 maja br. Jej konkurencją tego dnia będą wykonawcy z Ukrainy, Chorwacji, Irlandii, Litwy, Serbii, Cypru, Słowenii, Islandii, Finlandii, Portugali, Luksemburgu, Austrailii, Azerbejdżan i Mołdawii.

Wśród najmłodszych respondentów (do 24 lat) dominuje optymizm (30,6% pozytywnych odpowiedzi), podczas gdy wraz z wiekiem wzrasta odsetek negatywnych odczuć na szansę awansu piosenkarki do finału konkursu.

 

 

Jednak aż połowa ankietowych (49,7%) nie ma jeszcze wyrobionego zdania na ten temat, co może wskazywać, z jednej strony, że opinie w tej kwestii są podzielone, jak również na niedostateczny poziom świadomości na temat reprezentantki Polski i jej piosenki.

Badanie ujawnia również, że osoby z wyższym wykształceniem i wyższymi dochodami wykazują się większym sceptycyzmem. Wśród osób z dochodami powyżej 7000 PLN negatywne opinie wynoszą 29,7%, a w grupie z wykształceniem wyższym odsetek ten wzrasta do 32,7%.

„Relatywnie wysoki odsetek osób niezdecydowanych świadczy o tym, że jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze dość zaznajomieni z utworem, który będzie reprezentować Polskę na Eurowizji. Nie mieliśmy wystarczającej okazji, aby poznać również wszystkich utworów z którymi „The Tower” będzie konkurować w półfinale. Nie zostały jeszcze wyłonione piosenki z takich krajów jak Chorwacja, Serbia, Islandia, Portugalia, Australia i Azerbejdżan.
Biorąc pod uwagę osoby, które bardzo negatywnie oceniają szanse na awans Luny, dużą rolę mógł odegrać sposób realizacji preselekcji oraz – do konkursu startowało ponad 200 utworów. Większe szanse na finał przewidują osoby młodsze – do 24 lat. Należy jednak pamiętać, że mieszkańcy Polski nie mogą głosować podczas konkursu na swoją reprezentantkę, a wynik ten będzie zależał od głosujących z innych krajów oraz jury” – komentuje Marcin Styczyński, Research and Media manager z pracowni SW Research

Nota metodologiczna

Badanie zostało zrealizowane w dniach 20.02-21.02.2024 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 800 wywiadów z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i wielkość miejscowości próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.