Logistyka w czasie zmian – Hillebrand odpowiada na 5 najnowszych trendów na rynku alkoholi

W ciągu ostatnich dwóch lat branża napojów alkoholowych stanęła w obliczu wielu wyzwań, wykazując się dużą odpornością i umiejętnością szybkiej reakcji. Dziś analitycy rynku wskazują na 5 głównych trendów, które kształtują konsumpcję napojów alkoholowych na świecie. Hillebrand jako globalny operator logistyczny dla branży beverage śledzi wszystkie zmiany i dostosowuje łańcuchy dostaw do nowych potrzeb rynku.

Najważniejsze trendy w konsumpcji napojów alkoholowych

1. Rośnie sprzedaż w lokalach gastronomicznych

Raporty podsumowujące rok 2021 pokazują, że konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości spotkań towarzyskich poza domem. W 3. kwartale w Europie i Wielkiej Brytanii odnotowano gwałtowny wzrost sprzedaży w barach, restauracjach i pubach.

2. Zwiększa się sprzedaż wina, ale rynek wciąż nie odrobił strat z 2019

Jak wynika z danych IWSR Drinks Market Analysis, opublikowanych w październiku 2021 r., w pierwszej połowie ubiegłego roku globalna sprzedaż wina w ujęciu ilościowym wzrosła o ok. 5% w porównaniu do 2020 r. Jednak sprzedaż ilościowa w poszczególnych kategoriach nadal utrzymuje się poniżej poziomu z 2019 r. Widać też, że konsumenci piją mniej wina ale za to lepszej jakości. Z danych Wine Intelligence wynika, że 39% konsumentów na kluczowych światowych rynkach świadomie ogranicza konsumpcję wina.

3. Zwrot w kierunku nowych smaków

Oprócz wahań popytu zmieniają się też wybory konsumentów co do rodzaju alkoholu. Widoczny jest wzrost zainteresowania spożyciem koktajli i napojów spirytusowych. Coraz starsze jest za to grono osób pijących wina, co oznacza, że spada zainteresowanie tym trunkiem wśród młodszych konsumentów. Ten trend może się jednak zmienić, a szansą na wzrost zainteresowania winem jest innowacyjność. Jak wynika z najnowszych badań, dla dwóch z trzech osób w wieku do 34 lat ważne jest to, aby być na bieżąco z nowymi trendami.  Jeśli więc dostawcy postawią na kreatywne strategie marketingowe i odkrywanie odważnych smaków, mogą spopularyzować wina także na młodym rynku. Tak, jak ma to miejsce w przypadku ginu i piwa rzemieślniczego.

4. Aplikacje do zamawiania jedzenia zwiększają sprzedaż alkoholu

W ubiegłym roku odnotowano rekordowy wzrost wykorzystania aplikacji do zamawiania  jedzenia online, co przyczyniło się też do zwiększenia sprzedaży napojów alkoholowych. Podczas gdy restauracje wciąż zmagają się z nieprzewidywalnością wprowadzania obostrzeń, konsumpcja w domu utrzymuje się na wysokim poziomie.

5. Rośnie popyt na wino z wyższej półki

W 2021 r. wzrósł popyt na wina wyższej jakości i w wyższej cenie. Wygląda na to, że konsumenci, którzy wcześniej przeznaczali swój budżet na wyjścia do restauracji, teraz chętniej wykorzystują go na zakup lepszej jakości żywności i napojów, z przeznaczeniem do spożycia w zaciszu domowym.

Jak logistyka odpowiada na trendy konsumenckie branży beverage?

Nowe trendy w konsumpcji alkoholu i wciąż nieprzewidywalne wahania popytu w znaczący sposób wpłynęły na logistykę dla branży beverage. Operatorzy muszą być gotowi na tworzenie  rozwiązań, które z jednej strony ułatwią dostawcom przystosowanie się do szybkich zmian na rynku, z drugiej pozwolą na oszczędność kosztów.

Hillebrand, odpowiadając na nowe trendy, rozwija usługi transportu drobnicowego, wykorzystywanego do częstych/regularnych dostaw małych ilości butelkowanego wina i innych alkoholi. W dostawach drobnicowych wykorzystywany jest głównie transport drogowy, morski i kolejowy, w oparciu o sieć hubów Hillebrand i partnerskich w Europie oraz Azji. Regularna obsługa tras ważnych dla branży beverage zapewnia producentom i dystrybutorom alkoholi ciągłość oraz terminowość dostaw, co przekłada się na wymierne korzyści. Z pewnością należy do nich elastyczność i utrzymywanie niskich stanów magazynowych, bez konieczności przechowywania towaru przez dłuższy okres czasu. Dystrybutorzy nie muszą wyprzedawać starszych zapasów po obniżonej cenie, tak aby zrobić miejsce w magazynie na składowanie kolejnych. To ułatwia im szybsze sprowadzenie towaru i przygotowanie nowej oferty dla klientów, w oparciu o najnowsze roczniki win i innych alkoholi, w butelkach ze zmienionymi etykietami czy w oryginalnym smaku.

W dostawach alkoholi ważne jest zachowanie jakości, szczególnie w przypadku wina wrażliwego na ekstremalne wahania temperatury. Przed ich wpływem mają chronić specjalne folie termostatyczne VinLiner, opracowane przez Hillebrand. W transporcie przesyłek drobnicowych można też wykorzystać różne rodzaje kontenerów, tj. uniwersalne, z wkładem izolacyjnym, chłodnicze i w temperaturze kontrolowanej.

Wybór transportu drobnicowego, zamiast całokontenerowego, i obniżenie kosztów magazynowania przekłada się na oszczędności. Pozyskany w ten sposób dodatkowy kapitał może być przeznaczony na efektywniejsze zarządzanie, inwestycje czy budowanie marki.

Odpowiadając na nowe trendy na rynku, Hillebrand rozwija też transporty specjalne.  Przykładem może być ekspresowa dostawa lotnicza ponad 160 ton wina i alkoholi z Francji do USA. Z kolei w ramach usług dedykowanych logistyce ekskluzywnych i kolekcjonerskich alkoholi Hillebrand zorganizował ostatnio dostawy unikatowych alkoholi na aukcje w Hong Kongu. Przewożonym ładunkiem było 800 butelek wina z Japonii o wartości 700 tys. euro i 130 butelek wina z Austrii wartych 600 tys. euro.    

Hillebrand

Firma logistyczna Hillebrand powstała w 1844 roku w Mainz w Niemczech. Po ponad 177 latach działalności jest dzisiaj wiodącym światowym operatorem logistycznym i dostawcą łańcuchów dostaw dla producentów napojów i alkoholi. Działając obecnie jako globalna sieć w 90 krajach, Hillebrand osiągnął przychody na poziomie ok. 1,4 mld EUR. Operator zatrudnia ok. 2,7 tys. pracowników, wyspecjalizowanych w obsłudze tzw. beverage market. To jedna z nielicznych firm na świecie o takiej specjalności, oferująca najwyższej klasy usługi logistyczne (zarządzanie łańcuchem dostaw), transportowe i spedycyjne (fracht morski, lotniczy, drogowy, kolejowy) oraz celne (odprawy celne, składy celne i magazynowanie) a także narzędzia informatyczne i rozwiązania technologiczne dla swoich klientów. Współpracuje zarówno z największymi globalnymi producentami np. Diageo, Beam Santory czy Brown-Forman, jak i lokalnymi dostawcami alkoholi i napojów. W Polsce firma Hillebrand działa od 2013 roku z siedzibą w Gdyni, gdzie oprócz usług logistycznych wspiera też swoich klientów w zdobywaniu rynków zagranicznych. Więcej na stronie: www.hillebrand.com

Dodaj komentarz