25 sierpnia obchodzimy Dzień Polskiej Żywności, który przypomina nam o wspaniałych smakach polskich dań przygotowanych na bazie rodzimych produktów. Lidl Polska chętnie podejmuje współpracę z krajowymi dostawcami, umożliwiając klientom dostęp do wysokiej jakości żywności w atrakcyjnych cenach. Dzięki temu Polacy mogą wspierać rodzimych producentów i rolników, co ma również pozytywny wpływ na polską gospodarkę.
„Cudze chwalicie, swego nie znacie” – to popularne powiedzenie, w którym nieraz jest ziarnko prawdy. Z okazji Dnia Polskiej Żywności, Lidl Polska zachęca do częstego sięgania po polskie owoce i warzywa, a także produkty spożywcze, których w sklepach Lidl Polska znajdziemy wiele. Sieć na co dzień współpracuje z ponad 840 dostawcami z Polski, a w ofercie sieci klienci mają dostęp ok. 450 produktów z oznaczeniem „Produkt polski”.
Jedną z marek własnych sieci jest marka Pilos, która jest tworzona we współpracy m.in. z polskimi mleczarniami, a w jej portfolio dostępnych jest ponad 150 produktów z kategorii nabiału, które dostępne są w ramach asortymentu stałego, produktów sezonowych oraz oferty akcyjnej tzw. in-out. Większość produktów marki Pilos pochodzi od polskich dostawców, a duża część asortymentu posiada oznaczenie „Produkt polski”. Podstawą większości wyrobów marki Pilos jest polskie mleko, pochodzące z dużych mleczarni, które są strategicznymi partnerami przy tworzeniu marki własnej – m.in. takich jak SM Mlekovita, SM Mlekpol, OSM Koło, OSM Piątnica i SM Spomlek, a także tych mniejszych i lokalnych: Agrocoop, OSM Siedlce, Ciechanowska SM i MSM Mońki.
Dobre, bo polskie
Rolnictwo ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego kraju jest ważną gałęzią polskiej gospodarki, a udział rolnictwa w PKB w 2023 roku wyniósł 3,3%. Wybierając asortyment od polskich producentów i rolników, nie tylko wspieramy rodzimy rynek, lecz również chronimy środowisko – krótszy transport produktów wpływa na zmniejszenie śladu węglowego.
Lidl Polska zawsze gdy istnieje taka możliwość, stawia na współpracę z polskimi dostawcami. Współpraca ta daje im wiele możliwości rozwoju, jednak istotne jest także spełnienie wysokich wymagań jakościowych sieci. Na przykład producent owoców i warzyw w Polsce, który chciałby pracować z Lidl Polska, powinien dotrzymać podstawowe warunki współpracy, takie jak gwarancja posiadania certyfikatów GLOBAL GAP oraz GRASP. Sieć jest firmą odpowiedzialną społecznie, która działa według strategii CSR na lata 2020-2025. W związku z tym od swoich dostawców oczekuje stosowania także proekologicznych rozwiązań.
– Dzięki otwartości na innowacyjne koncepcje produktowe wspólnie kształtujemy przyszłość i kreujemy trendy. By rozpocząć współpracę z Lidl Polska przeszliśmy szereg audytów dotyczących m.in. standardów etycznych, higieny i bezpieczeństwa pracy czy kwestii środowiskowych. W tej współpracy niezmiernie istotna jest certyfikacja produktów. Naszym celem jest oferowanie produktów, które dają pełną gwarancję jakości oraz są poławiane w sposób odpowiedzialny, dbając o morza i oceany. Dążymy także do zmniejszenia zużycia plastiku – m.in. poprzez wprowadzanie opakowań w 100% zdatnych do recyklingu. Efektywniej zarządzamy również energią by minimalizować emisje gazów cieplarnianych. Wraz z Lidl Polska budujemy wspólną wizję i misję, w której bardzo ważna jest ekologia i dbałość o środowisko naturalne. Lidl jest dla nas motywatorem do wprowadzania zmian pod względem CSR – przede wszystkim przeciwdziałanie zmianom klimatom oraz dążenia w kierunku zrównoważonego rozwoju – mówi Mateusz Nowicki, Starszy Manager ds. Rozwoju Biznesu/Senior Business Development Manager w firmie ABRAMCZYK Sp. z o.o.
– Współpraca z Lidl Polska gwarantuje duży wolumen sprzedaży i była naturalnym krokiem rozwoju przedsiębiorstwa i osiągnięcia korzyści skali. Rozpoczęcie tej współpracy pociągnęło za sobą inwestycje – dostosowanie magazynowania, opakowań czy spełnienia określonych wymogów co do dostarczanego towaru. Dużo inwestujemy pod kątem współpracy z Lidl Polska – np. uruchomiliśmy magazyn wysokiego składowania oraz rozwijamy nasze zaplecze logistyczne, aby dostarczać produkty za granicę. Dzięki temu partnerstwu i inwestycjom jesteśmy bardziej konkurencyjni na rynku. Naszym celem jest kontynuacja tego rozwoju – poprzez sprzedaż większej liczby produktów, nabywanie nowych kompetencji podwyższania jakości towaru oraz spełniania celów prośrodowiskowych – komentuje Sebastian Lau, Prezes Zarządu PR Łosoś.
Eksport krajowych produktów za granicę
Polskie produkty cieszą się zainteresowaniem również za granicą. Udział produktów rolno- spożywczych w całości eksportu z Polski w 2022 roku wyniósł ok. 14%. Lidl Polska także daje polskim dostawcom szerokie możliwości rozwoju na rynkach zagranicznych. W 2023 roku wartość eksportu polskich produktów, dzięki sieci sprzedaży Lidl Polska, wyniosła ponad 6,45 mld zł. Ponadto, w ciągu ostatnich 6 lat sieć wyeksportowała za granicę krajowe produkty o wartości ponad 25 mld zł, co przyczyniło się do znacznego rozwoju rodzimych przedsiębiorstw.
– Poprzez rozwój organiczny oraz przejęcia obecnie jesteśmy jednym z największych i najnowocześniejszych polskich organizacji producentów owoców, która liczy 175 udziałowców. Na nasz sukces pozytywnie wpłynęła także 13-letnia współpraca z Lidl Polska, która daje nam poczucie bezpieczeństwa. Lidl jest naszym kluczowym klientem, dzięki któremu możemy inwestować. Dzięki tej współpracy, nasze produkty są oferowane również na rynkach zagranicznych – w Czechach, Słowacji oraz Litwie. Wierzymy, że nasza dalsza współpraca będzie nieustannie się rozwijać, dzięki czemu stale będziemy spełniać wysokie oczekiwania klientów – komentuje Hubert Woźniak, wiceprezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie i prezes Organizacji Producentów Rajpol.
Jak wygląda współpraca z siecią?
O tym, jak wygląda kooperacja z Lidl Polska, będą mogli przekonać się we wrześniu uczestnicy i wystawcy poznańskich targów POLAGRA. Sieć została partnerem głównym wydarzenia oraz jednym z kluczowych wystawców. Dzięki obecności przedstawicieli Lidl Polska wystawcy i goście poznają praktyczną stronę współpracy z regionalnymi dostawcami, zagadnienia ekologicznych inwestycji, społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach istnieje ponad 12 000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 900.