Aktualne trendy wyraźnie wskazują na rosnące zainteresowanie technologią Generatywnej Sztucznej Inteligencji (Gen AI) wśród wielu firm. Według badań przeprowadzonych przez Capgemini Reaserch Institute w kwietniu 2023, aż 96% osób zasiadających w zarządach, wymienia ją jako obecnie najważniejszy temat do dyskusji. Kluczem do skutecznej nawigacji w tym dynamicznie zmieniającym się świecie jest zrozumienie potencjalnego wpływu tej technologii na różne sektory biznesu. Generatywna Sztuczna Inteligencja ma potencjał do zrewolucjonizowania sposobu funkcjonowania wielu branż. Niemniej jednak, z jej wdrożeniem wiążą się także pewne wyzwania. Jak rozpocząć ten proces, aby AI przyniosło organizacji realne korzyści biznesowe?
Aby w pełni wykorzystać potencjał, który niesie Gen AI, kluczowe jest zbadanie jej możliwości i znalezienie przypadków biznesowych, w których może wesprzeć daną organizację. Z pomocą przychodzą dedykowane warsztaty z klientami (tzw. discovery sessions) prowadzone w specjalnie zaprojektowanych centrach innowacji. Stanowią one przestrzeń do eksploracji nowych idei w kontrolowanym i bezpiecznym środowisku. Dzięki takim spotkaniom firmy mogą skrupulatnie zgłębiać możliwości Gen AI, poznając jej potencjał, jak i ograniczenia.
Centra innowacji oferują neutralne tło i otwarte środowisko pracy do twórczego brainstormingu, gdzie uczestnicy i uczestniczki mogą swobodnie wymieniać się pomysłami, nie martwiąc się o naruszenie zasad poufności czy prawa do własności intelektualnej. Wspólna praca w takich warunkach może przyczynić się do lepszego zrozumienia i wykorzystania Gen AI. Tego typu sesje są organizowane np. w centrum innowacji we wrocławskim oddziale Capgemini, czyli Applied Innovation Exchange (AIE).
– Z naszego doświadczenia wynika, że szczególnie firmy stojące przed wyzwaniami związanymi z adaptacją nowych technologii, rozwijające innowacyjne produkty lub poszukujące sposobów optymalizacji procesów biznesowych, odnoszą największe korzyści z takich spotkań. Dzięki nim można lepiej zrozumieć potencjał Gen AI w kontekście specyficznych potrzeb danej firmy oraz opracować spersonalizowane strategie wdrożeniowe – mówi Jagoda Szulia, Senior Innovation Consultant w Capgemini Polska.
Warsztaty mogą być wzbogacane poprzez udział zewnętrznych ekspertów i ekspertek czy osób tworzących inspirujące startupy. Dostęp różnorodnych zespołów specjalistycznych umożliwia organizacjom spojrzenie na Gen AI z wielu różnych stron, co jest kluczowe dla pełnego zrozumienia jej potencjału.
– Podczas prowadzonych przez nas spotkań przedstawiciele firm poznają czym tak naprawdę jest generatywna sztuczna inteligencja i dowiadują się, w jaki sposób ta technologia się rozwija. Omawiają również krajobraz rynkowy, a także potencjalne czynniki, które mogą zakłócić proces wdrażania Gen AI. Następnie mają szansę przyjrzeć się różnym sposobom jej wykorzystania w praktyce. Oceniają najbardziej popularne i odkrywają te mniej znane. Kluczowym etapem jest zastanowienie się nad tym, które z nich mogą sprawdzić się w danej organizacji w kontekście celów i strategii rozwoju. Już w tym momencie konieczne jest też zidentyfikowanie ryzyk i ograniczeń. Na koniec uczestnicy i uczestniczki zastanawiają się wspólnie nad możliwymi sposobami wdrożenia wybranych innowacji – opowiada Michał Adamski, Head of Applied Innovation Exchange we wrocławskim oddziale Capgemini Polska.
Wczesne badania i zrozumienie tej technologii pozwalają przedsiębiorstwom nie tylko uniknąć potencjalnych zagrożeń, ale także identyfikować korzyści wynikające z tego innowacyjnego rozwiązania. Kolejnym benefitem warsztatowego podejścia do wdrażania rozwiązań opartych na Gen AI jest możliwość przekonania do tego rozwiązania tych osób, które jeszcze wątpią w jego przydatność.
– Wiele firm, szczególnie tych, które stosunkowo niedawno przebyły drogę cyfrowej transformacji, zadaje sobie pytanie: „Dlaczego warto inwestować nadal w sztuczną inteligencję?”. Odpowiedź wydaje się prosta: tam, gdzie cyfrowa transformacja otworzyła drzwi do nowych możliwości, sztuczna inteligencja, także generatywna, pozwoli nam je w pełni wykorzystać – przekonuje Jagoda Szulia.
Włączanie mechanizmów opartych na Gen AI może stać się motorem rozwoju biznesowego. Osoby zasiadające w zarządach firm przewidują, że w ciągu najbliższych 3 lat, dzięki nim uda się o 9% poprawić zaangażowanie i satysfakcję klientów oraz podnieść efektywność operacyjną ich organizacji. Zakładają również 8% wzrost sprzedaży i 7% spadek kosztów. Jednak, aby zrealizować te założenia, konieczne jest wprowadzenie nowych technologii w sposób indywidualnie dopasowany do firmy. Najlepszym wstępem do takiego wdrożenia jest właśnie rozpoczęcie go od wspólnej pracy warsztatowej.
O Capgemini
Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa w zakresie transformacji i zarządzania biznesem poprzez wykorzystanie mocy technologii. Celem Grupy jest dążenie do odpowiedzialnej społecznie, zintegrowanej i zrównoważonej przyszłości, w której potencjał ludzki jest wspierany nowymi technologiami. Capgemini jest odpowiedzialną i wielokulturową organizacją, liczącą prawie 350 000 pracowników zatrudnionych w ponad 50 krajach. Dzięki silnemu 55-letniemu dziedzictwu i szerokiej wiedzy branżowej cieszy się zaufaniem swoich klientów, a także jest zdolna kompleksowo zaspokoić ich potrzeby biznesowe: od strategii i projektowania rozwiązań po działania operacyjne napędzane przez dynamicznie rozwijający się i innowacyjny świat technologii chmury, danych, sztucznej inteligencji, łączności, oprogramowania, inżynierii cyfrowej i platform. W 2022 roku Grupa odnotowała globalne przychody w wysokości 22 miliardów euro.
Get The Future You Want | www.capgemini.com