Jak przygotować smartfona do naprawy, by nie paść ofiarą oszustwa? O tych rzeczach musisz pamiętać

Całą Polskę obiegła wiadomość o mieszkance Nysy, która będąc na wakacjach we Włoszech oddała swój telefon do naprawy. Po odzyskaniu urządzenia zorientowała się, że została okradziona na prawie 400 tys. złotych (około 87 tys. euro). Do przestępstwa prawdopodobnie doszło, gdy telefon był w zagranicznym serwisie. W jaki sposób odpowiednio przygotować smartfon do naprawy, by nie paść ofiarą podobnego oszustwa? Gdzie się z nim udać, by mieć pewność, że usługa zostanie zrealizowana profesjonalnie? Na te i inne pytania odpowiada ekspert z Grupy Digital Care.

Historia mieszkanki Nysy jasno pokazuje, że odpowiednie przygotowanie smartfona przed oddaniem go do serwisu jest niezwykle ważne. Niestety nie brakuje przypadków, w których zachowujemy się nieodpowiedzialnie – według danych autoryzowanego serwisu MTTC, należącego do Grupy Digital Care tylko w kwietniu do naprawy wpłynęło blisko 100 urządzeń z włożonymi kartami SIM lub SD z danymi klientów. Pozostawienie karty SIM w telefonie ułatwia nieuczciwym serwisantom uzyskanie dostępu do przechowywanych na smartfonie danych i aplikacji, w tym aplikacji bankowych i zapisanych np. w notatniku haseł.

Zanim oddasz urządzenie do naprawy – usuń dane

  • Zazwyczaj, aby usunąć dane, wystarczy w smartfonie wybrać opcję „wyzeruj iPhone’a” (w przypadku iOS) lub „Przywróć ustawienia fabryczne/zresetuj ustawienia” (w Androidzie).
  • Taki reset pozwala na skasowanie wszystkich plików i dokumentów, które znajdowały się na smartfonie.
  • Można skorzystać z takiego rozwiązania nie tylko podczas oddania telefonu do naprawy, ale także w przypadku zainfekowania sprzętu przez złośliwe oprogramowanie lub wystąpienia problemów z ustawieniami systemowymi.
  • Należy też pamiętać o usunięciu kart SIM i wszelkich innych kart pamięci z naszymi danymi.

Przed naprawą sprzętu – zrób kopię zapasową danych

  • W przypadku urządzeń z systemem Android przywrócenie ustawień fabrycznych jest zwykle niezbędne dla przeprowadzenia testów diagnostycznych urządzenia. W takiej sytuacji dane są trwale usuwane.
  • Aby stworzyć kopię zapasową należy otworzyć ustawienia urządzenia i przejść do sekcji “Konta i synchronizacja” lub “Kopia zapasowa i reset”. Następnie wybrać opcję “Kopia zapasowa i przywracanie” lub “Zarządzanie kopiami zapasowymi” i wyszukać usługę chmurową, z której chcemy skorzystać, np. Google Drive, Dropbox, OneDrive itp.
  • Dalej trzeba zdecydować, co chcemy zbackupować, np. kontakty, zdjęcia, pliki itp.
  • Ostatnim krokiem jest rozpoczęcie procesu kopii zapasowej, postępując zgodnie z instrukcjami na ekranie.
  • W przypadku iPhone’ów, dzięki włączonej funkcji Backup w iCloud, kopia zapasowa jest automatycznie przesłana do iCloud, gdy urządzenie jest podłączone do zasilania i sieci Wi-Fi.

Co zrobić, gdy telefon jest uszkodzony?

– Jeśli przeszkodą w zgraniu danych jest niesprawny wyświetlacz – w urządzeniach Apple autoryzowany serwis podłącza sprawny komponent. W ten sposób może wprowadzić kod blokady (bez odblokowania nie ma możliwości zgrania danych na komputer). Jeśli nie działa łączność z komputerem – dane trzeba zgrać do chmury lub w inne miejsce – bezprzewodowo – wyjaśnia Mateusz Kukla, ekspert iMad, autoryzowanego serwisu Apple, który również należy do Grupy Digital Care.

Gdyby na urządzeniu z jakiegoś powodu pozostały dane – korzystając z usług punktów autoryzowanych – możemy być spokojni o ich bezpieczeństwo.

– Jeśli podczas naprawy wymieniamy nośnik danych lub cały smartfon, a urządzenie uruchamia się – przywracamy ustawienia fabryczne. W innej sytuacji, gdy nie mamy takiej możliwości w serwisie, wadliwe podzespoły wysyłamy do magazynu producenta, gdzie są formatowane i niszczone – tłumaczy ekspert iMad.

Naprawa w autoryzowanym serwisie – bezpieczeństwo gwarantowane

Gdzie naprawić smartfon, by nie martwić się o bezpieczeństwo danych? Warto znaleźć autoryzowany serwis. Gwarantuje bezpieczeństwo danych, gdyż w takim miejscu jest ono traktowane priorytetowo. A jak go znaleźć? Najlepszym wyznacznikiem są opinie użytkowników, a także renoma danego salonu. W autoryzowanym serwisie można mieć pewność, że proces usunięcia danych przebiegnie poprawnie i żadne pliki bądź hasła nie zostaną wykorzystane przez osoby trzecie.

Digital Care to największy na polskim rynku dostawca usług dla urządzeń mobilnych, działający od 2012 roku. Współpracuje z sieciami telefonii komórkowej, producentami urządzeń mobilnych oraz ich dystrybutorami. Aktualnie firma działa na 11 rynkach w Europie, Azji i Afryce, a z jej usług skorzystało do tej pory ponad 8 milionów klientów na całym świecie.