Jak polski biznes kupuje i sprzedaje zieloną energię? Rośnie zainteresowanie energią z OZE. Sytuację na rynku komentuje Reo.pl

Czy polscy przedsiębiorcy u progu wejścia w życie regulacji związanych z ESG chętniej rozważają zakup energii z OZE? Czy inwestują we własne źródła, a jeśli tak, to po które sięgają najczęściej? O tym, jak zmienia się rynek zielonej energii dla biznesu w Polsce i które branże przodują w procesie transformacji energetycznej sięgając po energią z OZE, mówi ekspert Reo.pl – pierwszej w Polsce platformy handlu w 100% zieloną energią dla biznesu.

Czy biznes otwiera się na alternatywne źródła energii?

Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Zarówno
w Europie, Polsce jak i na Platformie Reo.pl odnotowywane są wzrosty, jeśli chodzi
o zainteresowanie zieloną energią. Według opublikowanego w lutym raportu Ember,
w 2023 roku w Europie był rekordowy pod względem produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Te wyniki znajdują odzwierciedlenie również w podsumowaniu Reo.pl. Sytuację na rynku komentuje Grzegorz Tomasik, wiceprezes zarządu Reo.pl:

Polski biznes otwiera się na energię z OZE coraz bardziej, choć nie jest to droga pozbawiona zakrętów – podkreśla ekspert. Dynamiczne zmiany na rynku energetycznym – zarówno polskim, jak i europejskim – kształtuje kilka czynników. Przede wszystkim nieustająca destabilizacja na rynku paliw kopalnych i rosnące ceny, które szczególnie na sektorze MŚP wymuszają szukanie opcji B. Do tego dochodzą kwestie legislacyjne i konieczność utrzymania konkurencyjnej pozycji w łańcuchach dostaw. Podczas gdy korporacje
w długoterminowych strategiach mają dokładnie rozplanowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, mali i średni przedsiębiorcy tu i teraz starają się zagospodarować te potrzeby.

Rozwiązaniem jest między innymi zielona energia

Dla sektora MŚP pozostanie w grupie kontrahentów i partnerów biznesowych dla większych graczy to nierzadko czynnik decydujący o rentowności całej firmy. Wymogi ESG wyraźnie kształtują kierunek zmian – jedną z osi jest transformacja energetyczna.

Dla biznesu sięgnięcie po zieloną energię to jeden z najprostszych kierunków, by przedsiębiorstwo potwierdzało aktywną realizację standardów ESG – mówi Grzegorz Tomasik. Wzmożone zainteresowanie energią z OZE potwierdzają dane za 2023 r.  na naszej Platformie.

W ciągu minionych 12. miesięcy potroiliśmy liczbę wytwórców i podwoiliśmy liczbę odbiorców.

Po 100% zieloną energię sięgali przedstawiciele takich branż jak:

HoReCa, FMCG/retail, obiekty uzdrowiskowe/SPA/wellness, firmy budowlane, transportowe, zakłady przemysłowe (m.in. przemysł drzewny, chemiczny i tekstylny), firmy produkujące opakowania, gry komputerowe, wyroby sztuczne, ale też np. firmy z branży medycznej, oświetleniowej, reklamowej czy biznes zajmujący się marketingiem internetowym.

– Ten szeroki przekrój branż i skali biznesów dowodzi jedynie, że zainteresowanie zieloną energią nie łączy się jedynie z korporacjami oraz przemysłem. Każdy biznes potrzebuje energii i każda firma może zdecydować się na energię ze źródeł odnawialnych – mówi Grzegorz Tomasik.

Edukacja i obalanie mitów

Do przedsiębiorców coraz wyraźniej przemawiają liczby (kształtujące się w skali rocznej konkurencyjne cenowo wyniki – patrz wykres poniżej), ale też odpowiedni customer service i nowoczesne spojrzenie na całość usług związanych z energią. Elastyczne kontrakty, umowy hybrydowe, indywidualny dobór źródeł – to opcje, których rynek dopiero się uczy. Takiego podejścia potrzeba zwłaszcza teraz, gdy mierzymy się z ograniczonymi możliwościami przyłączeniowymi sieci elektroenergetycznych czy zmianami w polskim systemie legislacyjnym.

– Zapewniam jednak, że takie proaktywne, otwarte i bardzo indywidualne podejście do przedsiębiorców przynosi rezultaty. Wokół energii ze źródeł odnawialnych narosło wiele mitów, które obalamy każdego dnia – z sukcesem. Większość klientów przedłuża umowy i to mówi samo za siebie – wybór energii ze źródeł odnawialnych jest dla nich po prostu korzystny. Pamiętajmy, że edukacja to przyszłość – również w branży OZE – mówi Grzegorz Tomasik.

Liczby w Reo.pl – 2023 rokiem wzrostu

Całkowita Sprzedaż energii do odbiorców od stycznia do grudnia 2023 roku wyniosła w Reo.pl blisko 63 GWh i stale rośnie (w 2022 r. sprzedaż Reo.pl wyniosła 28 GWh). W 2023 r. ponad 85% zielonej energii sprzedanej do odbiorców pochodziło z farm wiatrowych, ponad 5% z farm fotowoltaicznych, natomiast w godzinach w których zapotrzebowanie odbiorców nie zostało pokryte z wyżej wymienionych źródeł, sprzedaż energii była uzupełniana energią z biogazu.

Reo.pl