Jak biznes może przeciwdziałać wykluczeniom społecznym?

Rola edukacji w przełamywaniu stereotypów i oswajaniu tematów tabu

Reckitt i marka Durex razem z Fundacją Edukacji Społecznej na kongresie ekonomii wartości

23 listopada w ramach VII edycji kongresu Open Eyes Economy Summit w Krakowie odbyła się sesja specjalna, w której wzięła udział Inga Songin, dyrektor marketingu firmy Reckitt Health and Nutrition oraz dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, prezes Zarządu Fundacji Edukacji Społecznej (FES). Było to pierwsze wspólne wystąpienie po nawiązaniu pod koniec października partnerstwa strategicznego, którego celem jest zwiększenie świadomości na temat chorób przenoszonych drogą płciową oraz promowanie profilaktyki i pozytywnych zachowań w zakresie zdrowia seksualnego.

Tematem przewodnim sesji było miejsce edukacji w programach społecznych biznesu i sposoby ich realizacji, a także sens i zasadność angażowania się firm w ten obszar. Zdaniem Ingi Songin silne marki, tzw. love brands, mają swoje obowiązki wobec społeczeństwa, wywierając realny wpływ na codzienne życie i zachęcają do zmiany zachowań. Trend ten potwierdza tegoroczne badanie Edelman Trust Barometer, z którego wynika, że biznes umacnia się na pozycji lidera zaufania. Jest to efekt kryzysu autorytetów, który uwypukla rolę biznesu w kreowaniu postaw społecznych.

Dostęp do edukacji jest prawem każdego człowieka, a nie przywilejem. Mocno w to wierzę i jestem przekonana, że marki w swoich działaniach powinny zapewnić konsumentom szeroki dostęp do rzetelnej wiedzy i tym samym przekazać im większą sprawczość, by mogli sami o sobie decydować i zadbać o swoje zdrowie. Tak widzę proces budowania kultury self-care – mówi Inga Songin, dyrektor marketingu Reckitt Health and Nutrition. Kwestia edukacji, szczególnie dotyczącej sfery seksualnej, jest w Polsce marginalizowana, a wręcz zamiatana pod dywan. Konsekwencje zaniedbań już są widoczne i potwierdzają potrzebę pilnych działań – kluczowym wyzwaniem jest normalizacja tej tematyki i partnerski dialog z młodymi ludźmi, często zagubionymi w świecie łatwo dostępnych i nieprzystających do rzeczywistości treści w Internecie. Sprawą szczególnej wagi jest zdrowie seksualne oraz upowszechnianie testowania w kierunku HIV. Pokutuje powszechne przekonanie, że choroby przenoszone drogą płciową są reliktem przeszłości, a HIV nadal zbiera żniwo, co potwierdzają przygnębiające statystyki. Z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego wynika, że od 1 stycznia do 15 października wykryto zakażenie HIV u 1 805 osób i jest to o 96% więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Jednocześnie tylko co setny Polak wykonał kiedykolwiek test na HIV.

Z okazji zbliżającego się Dnia Aids, który jak co roku obchodzimy 1 grudnia, chcemy przypomnieć, że wirus HIV nie zniknął z listy zmartwień ludzkości tylko uśpił naszą czujność. Dzięki nowoczesnym terapiom lekowym osoby seropozytywne mogą normalnie funkcjonować w społeczeństwie, jednak niezdiagnozowani nosiciele nieświadomie zarażają innych. Dlatego tak ważną rolę odgrywa profilaktyka, czyli odpowiedzialna aktywność seksualna z użyciem prezerwatywy jako jedynego skutecznego barierowego środka chroniącego przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, a także testowanie, które jest proste, szybkie, anonimowe, bezpłatne, bezbolesne i nie wymaga specjalnego skierowania czy ubezpieczenia – przekonuje dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, Prezes Zarządu FES.

Udział w Open Eyes Economy Summit był doskonałą okazją dla Reckitt i FES do pokazania, na czym w praktyce polega partnerstwo. W ramach akcji społecznej uczestnicy kongresu mogli bezpłatnie wykonać test w kierunku HIV, kiły i HCV w specjalnym na tę okazję postawionym przed centrum kongresowym kamperze, który był dostępny przez pełne dwa dni. Goście tego wyjątkowego wydarzenia nie zawiedli – Fundacja Edukacji Społecznej wspierana przez Reckitt i Durex wykonała 300 testów! To najlepszy przykład wzorcowej współpracy edukacji i biznesu. Tylko wspólnymi siłami możemy wpływać na pozytywną zmianę świadomości i zachowań, a co za tym idzie na mniejszą liczbę zakażeń – komentuje Inga Songin. I dowód na to, że idziemy w dobrym kierunku, zawiązując partnerstwa z organizacjami pozarządowymi działającymi od lat w obszarze zdrowia seksualnego i edukacji oraz realizując kampanie budujące świadomość zagrożeń – podsumowuje.

Międzynarodowy kongres ekonomii wartości Open Eyes Economy Summit to jedyny w swoim rodzaju kongres ekonomiczny, który opiera się na założeniu, że biznes i gospodarka powinny bazować na wartościach społecznych jako fundamentach działań społecznych i wyborów konsumenckich. Filozofia Open Eyes mówi o konieczności budowania odpowiedzialnego społeczeństwa obywatelskiego. Udowadnia, że zrównoważony rozwój, pochylanie się nad potrzebami społecznymi, innowacje i konsekwentne wcielanie zmian przynoszą realne korzyści dla ludzi i środowiska. Tematem przewodnim tegorocznej edycji była wiarygodność. Reckitt wraz z marką Durex był sponsorem wspierającym wydarzenia. Testowanie w ramach akcji społecznej Durex i FES jest zapowiedzią wspólnych działań podejmowanych z racji nadchodzącego Dnia Aids. Reckitt wraz z marką Durex pracują również nad możliwością bezpłatnego dodawania testów do zakupów na stronie durex.pl.

***

O DUREX®

DUREX® jest liderem w kategorii marek działających na rzecz zdrowia seksualnego na świecie. W swoim portfolio posiada prezerwatywy, żele intymne oraz gadżety do masażu osobistego. Od pozyskiwania materiałów do produkcji aż do edukacji seksualnej DUREX® stara się postępować właściwie, w odpowiedzialny sposób, który przynosi korzyść lokalnym społecznościom. Każda z prezerwatyw DUREX® jest w 100% testowana elektronicznie, a wszystkie serie przechodzą 5 testów jakości. DUREX® to ponad 90 lat badań, rozwoju i doświadczeń. Misją marki jest promowanie miłości poprzez bezpieczny seks. Wszystkie działania prowadzone są w partnerstwie z ludźmi, dla których seks nie ma tajemnic. To pracownicy służby zdrowia, naukowcy i wykładowcy, a ich celem jest to, aby seks był po prostu czymś przyjemnym. DUREX® wierzy w seks, który jest otwarty, autentyczny, dostarcza przyjemności i wprowadza w nasze życie nieco bałaganu. Wierzy, że przyjemny i bezpieczny seks powinien być dostępny dla każdego. Właśnie dlatego DUREX® nigdy nie przestanie wprowadzać na rynek innowacyjnych produktów, wznoszących doznania seksualne na wyższy poziom oraz wspierających budowanie bliskości
i osiąganie wspólnej satysfakcji. Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.durex.pl.

O Reckitt

Reckitt istnieje, aby chronić, leczyć i pielęgnować w nieustannym dążeniu do czystszego i zdrowszego świata. Wierzymy, że dostęp do najwyższej jakości higieny, dobrego samopoczucia i żywienia to prawo, a nie przywilej. Reckitt jest firmą stojącą za jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i zaufanych marek konsumenckich na świecie w dziedzinie higieny, zdrowia i żywienia. Te marki to Enfamil, Nutramigen, Nurofen, Strepsils, Gaviscon, Mucinex, Durex, Clearasil, Lysol, Dettol, Veet, Harpic, Cillit Bang, Mortein, Finish, Vanish, Calgon, Woolite, Air Wick i wiele innych. Higiena, zdrowie i odżywianie mają znaczenie dla nas wszystkich.

Jesteśmy zróżnicowanym, globalnym zespołem składającym się z ponad 43 000 pracowników. Wykorzystujemy naszą wspólną energię, aby sprostać naszym ambicjom, poprzez marki których misją są działania dla zdrowszej planety i bardziej sprawiedliwego społeczeństwa. Jesteśmy częścią czegoś większego. I wiemy, że możemy zmieniać rzeczy na lepsze. W Reckitt wszyscy tworzymy prawdziwą różnicę dla ludzi na całym świecie każdego dnia. Dowiedz się więcej lub skontaktuj się z nami na Reckitt.com

Fundacja Edukacji Społecznej

Fundacja Edukacji Społecznej to organizacja pożytku publicznego działająca od 2002 roku. Jej działanie obejmują edukację zdrowotną i promocję zdrowia szczególnie w zakresie zdrowia psychicznego, psychoseksualnego, przeciwdziałania uzależnieniom od substancji psychoaktywnych oraz uzależnieniom behawioralnym. Fundacja zajmuje się kompleksową profilaktyką HIV oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową, oferując nieprzerwanie od 2004 r., powszechne, bezpłatne i anonimowe testowanie. FES prowadzi też szerokie wsparcie psychologiczne, prawne i socjalne dla osób żyjących z HIV. Od lutego 2022 roku aktywnie wspiera też migrantów wojennych z Ukrainy w zakresie pomocy i wsparcia związanego z HIV i terapią substytucyjną. Jest to organizacja działająca zarówno w Polsce jak i w międzynarodowych strukturach między innymi jak członek zespołu Civil Society Forum HIV, Hep, gruźlica przy Komisji Europejskiej.