Jabra przedstawia sześć trendów dotyczących przyszłości pracy

Liderzy biznesu nieustannie spoglądają w swoje kryształowe kule, aby przewidzieć kolejny istotny trend dotyczący coraz nowszych form pracy. Biorąc pod uwagę, jak szybko i nieustannie zmieniają się środowiska pracy, liderzy muszą wyprzedzać potencjalne trendy i przewidywać, jakie nowe technologie pojawią się, by pomóc pracownikom w bardziej efektywnej i produktywnej pracy.

Nie wystarczy jednak nasze własne zdanie na temat tego, jak będzie wyglądać przyszłość. Chcąc znaleźć najbardziej prawdopodobne scenariusze przyszłości pracy, firma Jabra postanowiła pomóc w wyłonieniu najważniejszych z nich. Analizując ponad 100 trendów w społeczeństwie, zawęziła je do 11 makrotrendów, które będą miały wpływ na przyszłość pracy. Na tej podstawie przeprowadzono holistyczną, dogłębną ankietę z udziałem 76 naukowców i ekspertów branżowych, od specjalistów ds. zarządzania biznesem i autorów książek o ewolucji po psychologów pracy, wypracowując w ten sposób najbardziej obiecujące i warte uwagi scenariusze dotyczące przyszłości pracy. Opierając się na implikacjach różnych makrotrendów i korzystając z wiedzy wielu ekspertów, Jabra opracowała sześć prawdopodobnych scenariuszy przyszłości pracy na najbliższe pięć lat, które będą miały wpływ na cztery główne obszary: przedsiębiorstwa, pracowników, środowisko pracy i technologię.

Przyszłość Pracy – Trend #1: Koncentracja na dobrostanie pracowników

Pracodawcy są świadomi swojego obowiązku troszczenia się o pracowników, dążąc do ich dobrego samopoczucia w pracy i poza nią. Mając świadomość, że najwyższa wydajność wynika z ogólnego dobrego samopoczucia, głównym elementem przyszłości będzie technologia. Technologia taka jak sztuczna inteligencja i zautomatyzowane rozwiązania zintegrowane z miejscem pracy w celu monitorowania i poprawy zdrowia i samopoczucia pracowników.

Przyszłość pracy – Trend #2: Zespoły Agile

Korporacyjny model biznesowy ewoluuje wraz z platformami promującymi współpracę między firmami. Mniejsze zespoły bazują na elastycznej sieci partnerów z różnych środowisk, co wymaga rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa danych. Przełamywanie barier komunikacyjnych zwiększa dostęp do danych i umożliwia wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do wydajnej współpracy online, sprzyjając tworzeniu nowego ekosystemu.

Przyszłość pracy – Trend #3: Zrównoważony rozwój w centrum uwagi biznesu

W obliczu nasilających się obaw związanych ze zmianami klimatycznymi, firmy coraz częściej angażują się w działania na rzecz ochrony środowiska. Zmniejsza się liczba podróży służbowych, co stymuluje innowacje w dziedzinie technologii komunikacyjnych. Na znaczeniu zyskują przyjazne dla środowiska podróże i lokalna, ekologiczna produkcja. Oszczędzanie energii staje się priorytetem, stanowiąc wyzwanie dla równowagi między automatyzacją a zużyciem energii elektrycznej. Firmy technologiczne świetnie funkcjonują, odnawiając i odsprzedając towary w świecie zorientowanym na zrównoważony rozwój.

Przyszłość pracy – Trend #4: Biuro przyszłości

Biuro przyszłości jest dynamiczne, niezależne od stałej lokalizacji, wspierane przez technologię opartą na chmurze i platformy komunikacyjne. Praca odbywa się w każdym miejscu – podczas dojazdów do pracy, na ulicy lub w kawiarni. Zaawansowane rozwiązania sprzętowe, wyposażone w funkcję redukcji hałasu i dostosowane do pracy w przestrzeniach otwartych, zachęcają do współpracy i tworzenia różnorodnych środowisk pracy, redukując zakłócenia w tle i sprzyjając społecznym interakcjom.

Przyszłość pracy – Trend #5: Inwestowanie w pracownika

Zmiany w miejscu pracy są nieuniknione, a pracownicy potrzebują wsparcia, aby się do nich dostosować. Producenci sprzętu i oprogramowania mogą dostarczyć cennych wskazówek, wykorzystując dane do indywidualnego coachingu. Ta synergia z SI może się przyczynić do poprawy umiejętności, takich jak płynność wypowiedzi, posługiwanie się językiem i zarządzanie czasem, ostatecznie zwiększając produktywność i pewność siebie pracowników, przynosząc pracodawcom korzyści w postaci bardziej wydajnych zespołów pracowniczych.

Przyszłość pracy – Trend #6: Konsumeryzacja biznesu

Wraz z przejściem pracowników na hybrydowy, elastyczny model pracy, zaciera się granica między pracą a czasem wolnym. Dlatego zwiększają się ich oczekiwania, że profesjonalne narzędzia będą łatwo integrować się z ich życiem osobistym, ułatwiając korzystanie z technologii. Polityka dotycząca sztywnych zasad korzystania z technologii ustępuje miejsca personalizacji, pozwalając pracownikom na wybór urządzeń i aplikacji. Takie dostosowanie, włączając w to spersonalizowane interfejsy i asystentów SI, zwiększa produktywność i satysfakcję z pracy.

Badania często podkreślają brak wrażliwości międzynarodowych korporacji na potrzeby ludzi, co prowadzi do utraty ich zaufania. Niniejsze badanie ma na celu odwrócenie tego trendu poprzez dogłębne zbadanie dynamiki zachodzącej w świecie wokół nas. Dzięki współpracy z niezależnymi i godnymi zaufania ekspertami aktywnie przyczyniamy się do kształtowania naszej przyszłości. W miarę jak firmy wkraczają w tę przyszłość, powinny dostosować się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań swoich pracowników. Dotyczy to m.in. wspierania potrzeb pracowników w zakresie ich dobrego samopoczucia i zrównoważonego rozwoju, a także zapewniania im elastycznych i przyjaznych warunków pracy. Wprowadzenie zmian zgodnych z tymi trendami jest kluczem do osiągnięcia sukcesu i rozwoju innowacji we wszystkich branżach w nadchodzących latach.

Sandeep Raithatha, Head of Insights w firmie Jabra:

Innowacje powinny wynikać z dogłębnego zrozumienia obecnych i przyszłych potrzeb użytkowników, a nie polegać wyłącznie na naszych możliwościach technicznych. Wydaje się to oczywiste, ale nie jest powszechnie stosowane w firmach. Badania wykazały, że wykorzystywanie technologii dla samej technologii jest nieskuteczne. W związku z tym, kiedy rozwijamy i prowadzimy dyskusje na temat naszych innowacyjnych rozwiązań, musimy najpierw skupić się na indywidualnych użytkownikach, którzy będą czerpać z nich korzyści. To nie jest tylko frazes; to ważny krok w kierunku stworzenia marki godnej zaufania i skoncentrowanej na potrzebach ludzi“.


O Jabra

Jabra to wiodąca na świecie marka rozwiązań audio i wideo, w tym dedykowanych do współpracy profesjonalnej, stworzona z myślą o wzmocnieniu pozycji jej klientów dzięki możliwości korzystania ze znakomitych produktów zarówno konsumenckich jak i biznesowych. Jako dumny członek GN Group nie ustaje w wysiłkach, aby zbliżyć ludzi do siebie nawzajem i do wszystkiego, co jest dla nich ważne. Najwyższa jakość rozwiązań technologicznych Jabra to efekt pionierskiej pracy realizowanej przez 150 lat w ramach GN. Wieloletnie doświadczenie pozwala tworzyć firmie zintegrowane narzędzia komunikacyjne dla firm z sektora call center, biur i współpracy, które pomagają profesjonalistom pracować efektywniej z dowolnego miejsca; a także bezprzewodowe słuchawki true wireless, w tym douszne, które pozwalają konsumentom cieszyć się znakomitą jakością połączeń, muzyki oraz multimediów. www.jabra.pl

Założona w 1869 roku Grupa GN zatrudnia ponad 7500 osób i jest notowana na Nasdaq Copenhagen (GN.CO). Rozwiązania GN są sprzedawane w 100 krajach na całym świecie.  Odwiedź naszą stronę GN.com lub dołącz do nas na LinkedIn, Facebooku i X.

GN zbliża ludzi i jest notowana na giełdzie Nasdaq w Kopenhadze.

© 2023 GN Audio A/S. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jabra® jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy GN Audio A/S. Wszystkie inne znaki towarowe zawarte w niniejszym dokumencie należą do ich właścicieli (projekt i specyfikacje mogą ulec zmianie bez uprzedniego powiadomienia).