InPost płaci większe podatki CIT niż cała branża logistyczna w Polsce
InPost, lider wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie, nadal płaci rekordowo wysokie podatki do polskiego budżetu. W pierwszym półroczu 2023 roku firma wpłaciła 118,6 mln zł podatku dochodowego (CIT), prawie dwukrotnie więcej niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku (67 mln zł w H1 2022). InPost płaci CIT większy niż wszystkie firmy kurierskie działające w Polsce razem wzięte – w 2022 roku zapłaciły one CIT na poziomie 180 mln zł (co oznacza ok. 90 mln na półrocze).
– Zawsze podkreślałem, że jako polska firma czujemy się zobowiązani do płacenia podatków w Polsce i systematycznie jesteśmy liderem pod względem płaconych podatków, jeżeli chodzi o branżę logistyczną w naszym kraju. Niestety, zdecydowana większość podmiotów – zwłaszcza zagranicznych – najprawdopodobniej ucieka od opodatkowania w Polsce, nie deklarując zysków lub deklarując je na bardzo niskim poziomie. Sądzę, że tutaj jest miejsce na ruch polskiego parlamentu, gdyż podmioty zagraniczne także korzystają choćby z tej samej infrastruktury, systemów bezpieczeństwa czy dróg, które są finansowane z naszych podatków. Delikatnie mówiąc jest to duże nieporozumienie, że międzynarodowe koncerny działające w Polsce korzystają z infrastruktury sfinansowanej m.in. z podatków płaconych przez InPost oraz inne firmy, które poważnie i odpowiedzialnie traktują swoje obowiązki podatkowe. My, od początku działalności, płacimy podatki w Polsce – aby wspierać Polaków, polskie szkolnictwo, ochronę zdrowia, rozwój infrastruktury oraz inicjatywy obywateli. Niezależnie od podatków, wspieramy także miasta i samorządy lokalne w licznych inicjatywach. My promujemy najlepsze standardy i szacunek do Polek, i Polaków, którym nasze podatki się po prostu należą – podkreśla Rafał Brzoska, prezes i założyciel InPost.
W 2021 roku InPost zapłacił 222 mln zł podatku CIT, podczas gdy konkurencja łącznie zapłaciła o 60 mln zł miej. Natomiast w 2022 roku InPost odprowadził 190 mln zł podatku, a cała jego zagraniczna konkurencja w sumie jedynie 180 mln zł. W tym okresie wszystkie firmy z branży logistycznej wygenerowały blisko 17 mld zł przychodów. InPost odpowiadał za 4,7 mld zł, a wszystkie pozostałe spółki niemal za 12 mld zł. Oznacza to, że podatek CIT stanowił ponad 4 proc. przychodu InPostu, a w przypadku pozostałych firm 1,5 proc.
Badania konsumenckie potwierdzają, że InPost jest najlepiej rozpoznawaną marką wśród internautów w Polsce. Znajomość wspomagana marki InPost wynosi aż 97%, a znajomość spontaniczna 83%. Wg badań Kantar aż 94% kupujących online jako formę dostawy wybiera Paczkomat® InPost, a aż 82% sprzedających online wybiera Paczkomat® jako formę wysyłki. Ponadto, aż 82% polskich internautów uważa, że Paczkomat® InPost to najbardziej ekologiczna forma dostaw. Badani uważają, że InPost wykorzystuje nowe technologie (81%), dostarcza przesyłki na czas (82%), na InPost można polegać (77%) oraz że lubią markę InPost (78%).
O InPost
InPost (AEX: INPST) to wiodąca platforma dostaw dla e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat® oznaczone żółto-czarnym logo pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się charakterystycznym elementem polskich miast. Dziś sieć urządzeń Paczkomat® InPost jest największą i najwygodniejszą automatyczną siecią odbioru i nadawania przesyłek w Europie – to łącznie blisko 30 tysięcy nowoczesnych urządzeń, z czego już ponad 20 tysięcy w Polsce. InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce w Polsce, współpracując z ponad 40 000 e-sprzedawcami. Tylko w roku 2022 firma w ramach usług kurierskich i do urządzeń Paczkomat® obsłużyła 744,9 milionów przesyłek.
Od samego początku ambicją Rafała Brzoski było wyjście daleko poza granice kraju i stworzenie największego sukcesu biznesowego Polski na arenie europejskiej. Usługi InPost są dziś dostępne także dla klientów w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpani, Portugali i krajach Beneluxu. W lipcu 2021 roku InPost przejął za 513 mln euro francuskiego potentata logistycznego Mondial Relay, co było największą polską prywatną inwestycją zagraniczną. Wejście firmy w 2021 roku na giełdę EURONEXT-Amsterdam było największym debiutem europejskiej spółki technologicznej w historii kontynentu. W lipcu 2023r. InPost nabył za 49,3 mln funtów 30% udziałów i praw głosów w Menzies Distribution Group Limited, zyskują jako partnera wiodącą firmę logistyczną operującą na rynkach Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Paczkomat® InPost zapewnia konsumentom tańszą, elastyczną, wygodną, przyjazną dla środowiska i bezdotykową opcję dostawy. Dzięki temu na ostatniej mili dostawa do Paczkomatów jest mniej emisyjna nawet o 97% w stosunku do dostawy do domu, realizowanych przez InPost.. Dostawy poprzez Paczkomat® pozwalają na zmniejszenie zatorów komunikacyjnych, a także zapewnienie wygodniejszego rozwiązania w zakresie dostarczania paczek konsumentom w trybie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i bez konieczności oczekiwania na przesyłkę w domu. Aplikacja mobilna InPost „InPost Mobile” to jedna z najpopularniejszych aplikacji w Polsce.
Więcej informacji na: www.inpost.pl