Grupa Air France-KLM ma dostawców SAF na najbliższe lata

Linie podpisały dwa wieloletnie kontrakty z Neste i DG Fuels na łączną dostawę 1,6 miliona ton zrównoważonego paliwa lotniczego. To ważny krok w kierunku redukcji emisji CO2

Warszawa, 27.10.2022 r. – Grupa Air France-KLM będąca liderem w zakresie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), potwierdza swe zaangażowanie w transformację energetyczną sektora i podjęte zobowiązania co do redukcji emisji CO2. Grupa właśnie podpisała pierwsze długoterminowe umowy na dostawę zrównoważonego paliwa, które pokryje część zapotrzebowania na najbliższe lata. Pierwszymi partnerami Air France-KLM są: Neste – dostawca 1 miliona ton w okresie od 2023 do 2030 roku oraz DG Fuels, który dostarczy Grupie 600 tysięcy ton SAF w latach 2027 – 2036.

Dwie podpisane umowy dotyczą łącznej dostawy 1,6 miliona ton zrównoważonego paliwa lotniczego w latach 2023-2036, które pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 4,7 miliona ton.* Ponadto, trwają rozmowy z innymi potencjalnymi partnerami w celu zakontraktowania kolejnych dostawców i stopniowego tworzenia zdywersyfikowanej sieci zaopatrzenia w SAF, która pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie Air France – KLM na całym świecie.

Grupa Air France-KLM zobowiązała się, że do 2030 roku obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu poziomem emisji w 2019 r. Cel ten został przedłożony do zatwierdzenia przez SBTi.** Strategia dekarbonizacji realizowana do 2030 roku, obejmuje 10-procentowy udział zrównoważonego paliwa lotniczego w całości wykorzystywanych paliw, modernizację floty i ekopilotaż. Podpisane umowy stanowią pierwszy krok Grupy Air France–KLM w kierunku realizacji postawionych celów. Zakontraktowane paliwo zapewni 3 z wymaganego 10-procentowego udziału  SAF, do których zobowiązały się linie. 

Zobowiązując się do długoterminowych zakupów paliwa, Air France-KLM wspiera rozwój branży produkcyjnej SAF, która na całym świecie dopiero raczkuje. W 2021 r. produkcja tego paliwa alternatywnego stanowiła zaledwie 0,01 procent całości zużywanego na świecie paliwa do silników odrzutowych. Ze względu na tak małą podaż, ceny SAF są 3 do 4 razy wyższe w porównaniu z konwencjonalną naftą. Poprzez zwiększenie skali wykorzystania i popytu na SAF, Air France-KLM chce wpływać na wzrost komercyjnej produkcji SAF i jego coraz szersze zastosowanie.

Wspomniane umowy zawarte przez Air France-KLM mają kluczowe znaczenie w wypełnieniu zobowiązań Grupy w zakresie dekarbonizacji. Wysiłki te zostaną jeszcze wzmocnione poprzez dodatkowe działania na rzecz ochrony środowiska, które Grupa będzie podejmować w najbliższych latach. Są to między innymi nowe kontrakty na dostawy SAF, zaangażowanie w badania i rozwój w dziedzinie elektropaliw  lub wodoru, czy w technologię bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza i jego przechowywania (DACCS).

Jednak globalny cel zerowej emisji netto do 2050 r. będzie można osiągnąć tylko przy założeniu zgodnej współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w transport lotniczy. Sukces transformacji energetycznej lotnictwa zależy od współdziałania organów publicznych z sektorem prywatnym. Może ono obejmować mechanizmy zachęt, takie jak te, które już działają w Stanach Zjednoczonych, a zwłaszcza w stanie Kalifornia.

 „Dekarbonizacja jest największym wyzwaniem, przed jakim kiedykolwiek stanęła branża lotnicza. Air France-KLM podejmuje wszystkie możliwe działania, aby zmniejszać swój wpływ na środowisko naturalne. Są to między innymi modernizacja floty, ekopilotaż, czy zwiększanie udziału certyfikowanych zrównoważonych paliw lotniczych w całości wykorzystywanego paliwa. Kontrakty, które podpisaliśmy, odzwierciedlają nasze długoterminowe zaangażowanie w rozwój przemysłu produkującego SAF. Zwiększenie jego zdolności produkcyjnych na całym świecie przyniesie znaczące korzyści dla całej branży lotniczej. Z niecierpliwością czekamy na podjęcie współpracy z Neste i DG Fuels, z którymi nawiązaliśmy solidne partnerstwa. Mamy nadzieję, że utorują one drogę kolejnym dostawcom, aby w rezultacie stworzyć globalną sieć dostawców, zdolnych do zaspokojenia naszych potrzeb w przyszłości.” – powiedział Benjamin Smith, Dyrektor Generalny Air France-KLM.

Zrównoważone paliwo lotnicze – kluczowy element w redukcji wpływu branży lotniczej na środowisko

Zrównoważone paliwa lotnicze (SAF) stanowią, obok redukcji zużycia paliwa, jeden z najbardziej obiecujących sposobów na obniżenie emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym. W porównaniu do konwencjonalnego paliwa, zastosowanie SAF pozwala zmniejszyć emisję średnio o 80 procent w całym cyklu życia. Co więcej, stosowanie tego rodzaju paliwa nie wymaga żadnych modyfikacji silnika. SAF wytwarza się z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy, czy odpady z leśnictwa i rolnictwa, które powstają w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. W przyszłości dostępne będą również zrównoważone paliwa lotnicze pochodzenia syntetycznego np. wytwarzane z wodoru i wychwyconego węgla.

Grupa Air France-KLM działa zgodnie z własną surową polityką zaopatrzenia, która zezwala wyłącznie na zakup SAF wytworzonego bez szkody dla produkcji żywności czy paszy. Produkcja tego paliwa nie może konkurować z łańcuchem dostaw produktów żywieniowych. Dodatkowo SAF musi posiadać certyfikat RSB lub ISCC Plus dla zrównoważonych biopaliw, które dodatkowo nie mogą pochodzić z oleju palmowego.

Aktualnie, wszystkie loty Air France i KLM rozpoczynające się we Francji i Holandii korzystają z paliwa zawierającego domieszkę SAF w wysokości do 1 procenta w skali roku. Jest to wymóg prawa francuskiego, które obowiązuje od stycznia 2022 roku.

Air France-KLM – liderzy w dziedzinie zrównoważonego paliwa lotniczego

Od ponad 15 lat Grupa Air France-KLM inwestuje w testy z zastosowaniem zrównoważonego paliwa lotniczego. W 2011 roku KLM przeprowadził pierwszy na świecie komercyjny lot częściowo zasilany SAF. Natomiast Air France rozpoczął w 2014 roku dwuletni projekt pod nazwą „Lab Line for Future”, w ramach którego zrealizował 78 lotów między Paryżem-Orly i Tuluzą oraz między Paryżem-Orly i Niceą. Loty te były częściowo zasilane zrównoważonym paliwem lotniczym.

 

Grupa Air France-KLM wspiera również budowę łańcucha dostaw SAF we Francji i Holandii. W 2020 roku francuska linia podjęła w tym celu współpracę z Airbus, Safran, Suez i Total, w wyniku czego w 2021 roku odbył się pierwszy długodystansowy lot Air France na SAF wyprodukowanym w całości we Francji. W tym czasie KLM wykonał pierwszy na świecie lot komercyjny na paliwie syntetycznym produkowanym w Holandii.

Wszystkie linie należące do Grupy Air France KLM zrealizowały również kilka lotów z napędem SAF w ramach wydarzenia „Connecting Europe Days” zorganizowanego przez 

Komisję Europejską w czerwcu tego roku.

*w pełnym cyklu życia SAF

**SBTi – Science Based Targets to wspólna inicjatywa CDP (organizacji non-profit promującej mierzenie śladu środowiskowego działań firm i organizacji), the United Nations Global Compact, Światowego Instytutu Zasobów (WRI) i WWF. SBTi określa i promuje najlepsze praktyki w wyznaczaniu celów środowiskowych w oparciu o wiedzę naukową, a także poddaje te wyznaczone przez firmy cele niezależnej ocenie.

***

AIR FRANCE KLM 

Air France i KLM Royal Dutch Airlines tworzą jeden z największych sojuszy w transporcie lotniczym o globalnym zasięgu – Grupę AIR FRANCE KLM. Grupa AIR FRANCE KLM jest czołowym graczem w branży transportu lotniczego i niekwestionowanym liderem w obsłudze lotów międzynarodowych ze swoich lotnisk bazowych w Europie. Jej głównym obszarem działalności jest transport pasażerów, towarów oraz obsługa techniczna samolotów. Grupa AIR FRANCE KLM składająca się z linii Air France, KLM oraz Transavia, oferuje globalną siatkę połączń obejmującą ponad 300 miast docelowych, w większości ze swoich 2 lotnisk bazowych (tzw. hub): Paris-Charles de Gaulle i Amsterdam-Schiphol.

Do AIR FRANCE KLM należy wiodący w Europie program lojalnościowy Flying Blue, liczący 17 mln członków.

AIR FRANCE KLM wspólnie z partnerskimi liniami – Delta Air Lines i Virgin Atlantic – tworzą największe transatlantyckie joint venture, które w 2019 roku obsługiwało ponad 340 lotów dziennie między Europa a USA. 

Linie AIR FRANCE i KLM należą również do sojuszu SkyTeam, który zrzesza 19 przewoźników lotniczych. Dzięki SkyTeam pasażerowie zyskują szeroki dostęp do globalnej sieci połączeń, a także mają gwarancję jednolitej podróży i wysokiego standardu usług. 

Uznawana od 17 lat za lidera branży w zakresie zrównoważonego rozwoju, Grupa Air France-KLM  dąży do przyspieszenia transformacji i działania w kierunku zmniejszenia swojego wpływu na środowisko.

Od 2003 roku Grupa Air France-KLM jest członkiem inicjatywy Global Compact przy ONZ. Dostosowując swoją działalność, Grupa przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ.

Więcej informacji na: airfranceklm.com, @AirFranceKLM