W tym roku po raz drugi w historii programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” zostały rozdane nagrody dla sektora FMCG. W szeroko zakrojonym badaniu Grupy BLIX, przy udziale merytorycznym UCE RESEARCH i KANTAR Polska, Polacy wyrazili ponad 634 tys. opinii na temat przeszło 1,3 tys. marek. Konsumenci wskazywali te, które najczęściej wybierają podczas codziennych zakupów w sklepach stacjonarnych. Przyznano aż 25 specjalnych nagród. Oficjalna gala wręczenia statuetek odbyła się w Nobu Hotel Warsaw.
Jak podkreślają organizatorzy programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”, przyznanie drugi rok z rzędu nagród BLIX AWARDS w kategorii FMCG ma szczególne znaczenie, bo jest to wyraz realnych preferencji polskich konsumentów, którzy na co dzień dokonują zakupów. – W świecie zdominowanym przez rosnącą konkurencję i zróżnicowane oferty, opinie shopperów stają się kluczowym wskaźnikiem sukcesu. Nagrody te podkreślają nie tylko popularność marek, ale również ich zdolność do dostarczania wartości, którą klienci cenią najbardziej – value for money – mówi Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX i przewodniczący Kapituły tegorocznej edycji programu BLIX AWARDS.
Nagrody w kategorii FMCG zostały przyznawane przez konsumentów, na podstawie wyników badania Grupy BLIX, przy udziale merytorycznym UCE RESEARCH i KANTAR Polska. – To uhonorowanie, które wynika bezpośrednio z codziennych wyborów shopperów. Podkreśla ono autentyczność i znaczenie głosu klientów. I odzwierciedla nie tylko ich preferencje, ale również rynkowe trendy oraz zmieniające się oczekiwania wobec marek FMCG. Dlatego poświęcenie osobnej części programu na tę kategorię jest w pełni uzasadnione – komentuje dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX.
Członkowie kapituły programu zauważają, że w tym roku firmy FMCG wykazywały większe zainteresowanie nagrodami niż w poprzedniej edycji. – Coraz więcej marek podpytywało o zasady uczestnictwa i możliwości zdobycia tej nagrody, widząc jej rosnący prestiż. Zauważalna jest intensyfikacja działań, mających na celu spełnienie oczekiwań konsumentów, czego dowodem jest szersze wykorzystanie znaku BLIX AWARDS w komunikacji mediowej – zarówno na swoich stronach internetowych, jak i w kampaniach reklamowych – stwierdza wiceprezes Grupy BLIX.
Do tego organizatorzy programu dodają, że w porównaniu do zeszłego roku oczekiwania konsumentów wzrosły, szczególnie w zakresie jakości produktów oraz stosunku ceny do jakości. – Poprawa nastrojów konsumenckich, wynikająca z niższej inflacji niż kilka lat temu, a także większa liczba promocji, skłoniły producentów i sieci handlowe do jeszcze bliższej współpracy. Dzięki temu mogą lepiej odpowiadać na potrzeby shopperów – zwraca uwagę Marcin Lenkiewicz.
W tym roku konsumenci wyrazili ponad 634 tys. opinii na temat przeszło 1,3 tys. marek FMCG funkcjonujących na polskim rynku. Polacy wskazywali te, które najczęściej wybierają podczas codziennych zakupów w sklepach stacjonarnych. W konsekwencji przyznano 25 specjalnych nagród. I tak w segmencie Produktów spożywczych laureatem jest marka Pudliszki, Piwa – Lech, a Słonych przekąsek – Lay’s. W grupie Produktów do prania i płukania zwycięzcą jest Lenor, Produktów do sprzątania – Ajax, Produktów dla zwierząt – Whiskas, Produktów dla dzieci i niemowląt – BoboVita, a Produktów kulinarnych – Winiary.
– Marki, które w tym roku zdobyły nagrody, nie tylko przyciągnęły uwagę konsumentów, ale również odpowiedziały na ich rosnące oczekiwania w zakresie jakości i ceny. Zaoferowały produkty promocyjne, ale również takie, które łączą atrakcyjny koszt zakupu z zadowalającym gatunkiem – analizuje Marcin Lenkiewicz.
Zwycięzcą w grupie Kosmetyków została marka L’Oreal, Higieny osobistej – Nivea, a Higieny jamy ustnej – Colgate. W segmencie Nabiału zwyciężyła marka Mlekovita, wśród Roślinnych alternatyw produktów mlecznych – Alpro, a w grupie Tłuszczów roślinnych – Kujawski. Laureatem w grupie Napojów gorących została marka Jacobs, w segmencie Lodów – Big Milk, zaś Produktów do czyszczenia toalet – Domestos. Wśród Produktów do mycia naczyń wygranym jest Fairy. W grupie Przypraw sypkich główną nagrodę otrzymała marka Kamis, Mrożonych dań gotowych – Dr. Oetker, z kolei Słodyczy – Kinder. Ponadto w grupie Napojów bezalkoholowych wygrała marka Coca-Cola. Laureatem w kategorii Mięso i wędliny jest marka Krakus. W segmencie Produkty sypkie zwycięzcą jest Lubella, natomiast w Lekach OTC – Ibuprom.
– Każdy z nagrodzonych producentów pokazał, że potrafi dostarczyć produkt, który spełnia oczekiwania konsumentów, co potwierdzają setki tysięcy oddanych głosów. Preferencje shopperów kształtowane są głównie przez jakość produktów, dostępność w sklepach oraz wartość, jaką dostarczają za wydane pieniądze. Polski shopper jest rozważny i pragmatyczny. Marki, które otrzymały nagrody BLIX AWARDS, zdołały skutecznie odpowiedzieć na te potrzeby – zapewnia dr Krzysztof Łuczak.
Zdobycie nagrody w praktyce oznacza dla marek FMCG nie tylko prestiż, ale również możliwość wykorzystywania znaku „Wybór Konsumentów Nr 1” w swojej komunikacji przez najbliższy rok. To ogromna wartość marketingowa, która może być używana w kampaniach reklamowych, na opakowaniach, a także w komunikacji masowej. Dla producentów to również potwierdzenie, że ich produkt spełnia oczekiwania klientów, co może przekładać się na większą lojalność i zaufanie konsumentów.
– Polski rynek FMCG jest coraz bardziej dopasowany do oczekiwań konsumentów, choć istnieją jeszcze wyzwania. Widać np. rosnący nacisk na tzw. smart shopping. Generalnie cały sektor gospodarki reaguje na te zmiany, ale stale rosnące oczekiwania konsumentów wymagają od producentów i sieci handlowych dalszej optymalizacji oferty oraz innowacyjnych rozwiązań, by sprostać ich oczekiwaniom – podsumowuje przewodniczący Kapituły tegorocznej edycji programu BLIX AWARDS.