Czyste powietrze

Zrób tyle, ile możesz, i zmień to, na co masz wpływ

Kiedy w całym kraju systematycznie rosną wskaźniki zanieczyszczenia powietrza, warto pomyśleć o wprowadzeniu systemowych rozwiązań, które pozwolą na ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Kluczem do poprawy mogłoby być upowszechnienie stosowania w silnikach małolitrażowych różnych maszyn i urządzeń – czystych paliw alkilatowych. Mówimy tu o milionach dwu i czterosuwowych silników, które stosowane są w maszynach ogrodniczych, skuterach, agregatach prądotwórczych i maszynach budowlanych.

To ważne, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w wielu polskich gminach rokrocznie rejestrowano są przekroczenie dozwolonych stężeń benzo(a)pirenu – substancji silnie rakotwórczej, która jest efektem m.in. spalania węgla w piecach i która zawierają również spaliny emitowane przez silniki diesla i benzynowe.

Z benzo(a)pirenem nie ma żartów

Ten wielopierścieniowy węglowodór aromatyczny, dostaje się do organizmu poprzez drogi oddechowe, skórę i spożycie skażonego jedzenia. Nie ma bezpiecznego poziomu stężenia tej substancji. Każda jej ilość powoduje wzrost ryzyka zachorowania na nowotwór, uszkodzenia centralnego układu nerwowego i bezpłodności.

Nie stoimy jednak w ślepej uliczce. Jest rozwiązanie a tym, co wyróżnia benzyny alkilatowe jest właśnie brak w jej składzie rakotwórczego benzenu, toksycznego toluenu i etanolu. Ponadto wykorzystywanie benzyn alkilatowych redukuje emisję toksycznego dla człowieka tlenku azotu oraz związków siarki.

– Paliwa alkilatowe to także o 40% mniejsza emisja szkodliwych spalin w porównaniu ze zwykłymi benzynami i o 90% mniejsza zawartość szkodliwych związków chemicznych w porównaniu z klasyczną, dostępną na każdej stacji popularną benzyną bezołowiową 95 – zapewnia Wojciech Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels, która produkuje te paliwa. – Korzyści ze stosowania paliw alkilatowych jest znacznie więcej, stąd coraz częściej producenci różnego rodzaju silników zalecają, aby ich jednostki napędowe były zasilane wyłącznie benzyną alkilatową. To kwestia dbałości o środowisko i sprzęt – dodaje W. Okine.

Od kilku lat miasta w naszym kraju przyjmują specjalne procedury na wypadek wystąpienia zagrożenia smogiem.

W zależności od stopnia przewiduje on ograniczenia w używaniu maszyn i urządzeń oraz aktywności w przestrzeni otwartej. Wprowadzane regulacje określają na przykład przy jakim stężeniu zakazane jest choćby stosowanie kosiarek spalinowych, czy dmuchaw do liści i odkurzaczy drogowych. – Tymczasem wystarczyłoby, żeby silniki tych maszyn zamiast popularnej bezołowiowej „95” przeszły na paliwa alkilatowe – podkreśla Janusz Pilarczyk z zarządu Warter Fuels SA. – Może się wydawać, że jedna kosiarka czy dmuchawa niczego nie zmieni, ale w przypadku milionów takich urządzeń w skali kraju – naprawdę efekt byłby nie tyle widoczny, ile odczuwalny. Powietrze byłoby czystsze – dodaje. Należy dodać, że małe urządzenia spalinowe (kosy spalinowe, kosiarki, dmuchawy) w odróżnieniu od samochodów nie posiadają katalizatorów spalin.

Czym różnią się paliwa

Tradycyjna benzyna samochodowa, ta dostępna na każdej stacji paliw, zawiera węglowodory nasycone (parafinowe, izoparafinowe), nienasycone (olefiny) oraz węglowodory aromatyczne (maksymalnie 35% objętości benzyny według wymagań normowych) i związki tlenowe. Węglowodory aromatyczne są komponentami wysokooktanowymi, ale ograniczenie ich ilości w benzynie korzystnie wpływa na eksploatację silnika, czystość komór spalania oraz stopień emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Olefiny (maksymalnie 18% objętości benzyny według wymagań normowych) cechuje niska stabilność termiczna. Z tego względu mają one tendencję do tworzenia żywic i osadów w układzie dolotowym silnika, co odbija się na jego osiągach i czystości spalin. Ponadto charakteryzują się wyższą niż węglowodory nasycone temperaturą spalania, przez co przyczyniają się do intensyfikacji formowania NOx w procesie spalania.

– Tymczasem produkowane przez nas benzyny alkilatowe Warter PRO praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości) i olefin (maksymalnie 1% objętości), co bardzo korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość spalin. Na paliwo alkilatowe składają się w zasadzie wyłącznie węglowodory nasycone. To związki najbardziej stabilne chemicznie, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują tworzenia się osadów w komorach spalania silnika. Rozgałęzione izoparafiny cechują wysokie liczby oktanowe, a produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin są wyłącznie dwutlenek węgla i woda – wyjaśnia Janusz Pilarczyk.

Dziś spółka Warter Fuels dostarcza na europejskie rynki dwa rodzaje czystych benzyn alkilatowych Warter PRO, do silników zarówno dwu-, jak i czterosuwowych; tych wykorzystywanych w skuterach czy quadach, jak również tych montowanych w maszynach ogrodniczych, używanych w leśnictwie czy też budownictwie. Warto zauważyć, że ze względu na skład chemiczny paliwa alkilatowe mogą być wykorzystywane także w zamkniętych pomieszczeniach, choćby w agregatach prądotwórczych. Oczywiście wtedy należy zadbać o odpowiednie wentylowanie pomieszczenia.

– Mając na uwadze wymagania naszych klientów, związane zarówno z ekologią, jak i z jakością, systematycznie rozwijamy nasze laboratoria i inwestujemy w technologię. Wszystkie nasze paliwa produkujemy, opierając się na najlepszych dostępnych komponentach. Obok benzyn alkilatowych dostarczamy szeroką gamę paliw lotniczych oraz paliw wyczynowych stosowanych w sportach motorowych – podsumowuje Wojciech Okine, członek zarządu Warter Fuels SA.

Do Warter Fuels obok Warter PRO należy również marka paliw lotniczych Warter Aviation i paliw rajdowych Warter Racing. Ponadto spółka jest wyłącznym producentem i dystrybutorem paliw Gulf Race Fuels na świecie. Warter Fuels dostarcza swoje paliwa do odbiorców ze 120 krajów.