(Warszawa, 10.11.2023) – Black Friday czyli „Czarny Piątek”, wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych tradycja wyprzedaży, rozpoczyna się dzień po Święcie Dziękczynienia. W tym roku przypada na 24 listopada. Na świecie uznawana jest za wielkie święto handlu i kluczową datę w kalendarzu przedświątecznych zakupów. Dla firm logistycznych Black Friday to wyzwanie, które wymaga sprawnego planowania i skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw. Jak logistyka przygotowuje się do święta wyprzedaży? Doświadczeniem dzieli się CEVA Logistics, globalny operator logistyczny, zarządzający centrami dystrybucji fulfillment w Polsce i na świecie.
W trakcie Black Friday w 2022 roku odnotowano wzrost sprzedaży o 2,3% w porównaniu z poprzednim rokiem, a kupujący w e-sklepach wydali łącznie 9,12 mld USD. Rekordowa była liczba konsumentów, którzy w tym czasie skorzystali z akcji promocyjnych i rabatów – podczas weekendu Black Friday w sklepach internetowych i stacjonarnych zakupów dokonało 196,7 mln osób.
Co oznacza Black Friday dla logistyki?
W tym roku święto wyprzedaży będzie obchodzone 24 listopada. W Stanach Zjednoczonych 53% kupujących to właśnie wtedy planuje zrobić świąteczne zakupy. Ale Black Friday jest bardzo popularny także w innych krajach, szczególnie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Brazylii, a także Polsce.
Wiele firm zaczyna już wcześniej organizować wyprzedaże on-line i oferować swoim klientom atrakcyjne zniżki. A to zwiększa popyt i ruch towarowy między sklepami a ich klientami. Jak zauważa CEVA, dla firm logistycznych, które specjalizują się w obsłudze
e-commerce, oznacza to, że nacisk na dostosowanie łańcuchów dostaw zaczyna już stopniowo wzrastać we wrześniu i październiku, osiągając szczyt w listopadzie.
W czasach, kiedy zakupu dokonuje się za pomocą jednego kliknięcia, konsumenci oczekują też, że równie szybkie będą dostawy zamówionych przez nich towarów. Ich niezadowolenie dotyczy braków w magazynach lub problemów z dostawami. To pokazuje jak ważną rolę odgrywają efektywne rozwiązania logistyczne i proaktywne zarządzanie łańcuchem dostaw.
Przygotowania do Black Friday zakończone dużo wcześniej
Znaczący wzrost aktywności handlowej w okresie „święta wyprzedaży” wymaga większego zaangażowania firm logistycznych oraz odpowiedniego zwiększenia dostaw w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Klienci muszą mieć pewność, że będą w stanie zaoferować swoje produkty konsumentom, a po zakończeniu sprzedaży zagwarantować im szybkie i terminowe doręczenie. Może to tylko zapewnić operator, który dysponuje rozbudowaną siecią dystrybucji i transportu.
CEVA, działająca w ponad 170 krajach, ma nie tylko długoletnie doświadczenie w realizacji dostaw w ramach Black Friday, ale też zarządza centrami dystrybucji e-commerce na całym świecie, w tym w Polsce, realizując ponad 360 mln zamówień rocznie. Zapewnia kompleksową obsługę, od zarządzania dostawcami i realizacją zamówień magazynowych, przez usługi transportowe (lotnicze, morskie i lądowe) i celne, po logistykę dostaw last-mile i zwrotną.
Dodatkowo, aby zapewnić pełną gotowość do obsługi zwiększonej liczby dostaw w okresie Black Friday, CEVA wzmocniła zespoły pracowników, odpowiedzialnych za przygotowanie zamówień w centrach dystrybucji. Tu podstawą i wsparciem są najnowocześniejsze oraz innowacyjne technologie z zakresu automatyzacji i robotyzacji, które wdrażane są w centrach CEVA. Zwiększają one wydajność i efektywność procesów magazynowych a jednocześnie do minimum skracają czas realizacji zamówień e-commerce. Świetnym przykładem jest Autonomiczny Robot Transportowy (Autonomous Robot Shuttle), stosowany w magazynie CEVA w Liuzhou, w Chinach. Jego wykorzystanie zwiększa efektywność procesu kompletacji o 170% a pojemność magazynową aż o 200%.
Dla terminowości dostaw w czasie Black Friday kluczowe znaczenie ma optymalne zaplanowanie i kontrola dostaw. Za zarządzanie międzynarodowym i międzykontynentalnym transferem towarów w CEVA odpowiada dedykowany zespół ekspertów ds. logistyki kontraktowej. Jego zadaniem jest znalezienie najbardziej efektywnych tras dla dostaw przesyłek, przy zrównoważeniu kosztów i czasu doręczenia. Sprawdzenie, czy doręczenie przebiega zgodnie z planem, ułatwia system monitorujący transport w czasie rzeczywistym.
Tylko dzięki odpowiedniemu przygotowaniu firma logistyczna jest w stanie gwarantować dostawy towarów z zachowaniem terminów i bezpieczeństwa, i tym samym spełnić oczekiwania klientów podczas Black Friday.
O CEVA Logistics
CEVA Logistics, światowy lider logistyki 3PL, dostarcza rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw, łącząc ludzi, produkty i dostawców na całym świecie. Z siedzibą główną w Marsylii we Francji, CEVA Logistics świadczy szeroki wachlarz usług end-to-end dostosowanych do potrzeb klienta w zakresie logistyki kontraktowej oraz frachtu lotniczego, oceanicznego, naziemnego i logistyki pojazdów gotowych (FVL) w 170 krajach na świecie, dzięki ok. 110 000 pracowników w ponad 1 300 lokalizacjach. Z przychodami pro forma w 2022 roku na poziomie 18,7 mld USD, CEVA Logistics jest częścią CMA CGM Group, globalnego gracza w zakresie rozwiązań morskich, lądowych, powietrznych i logistycznych.