Zbliżający się Sylwester 2024 zapowiada się spokojnie i skromnie. Aż 87 proc. Polaków planuje spędzić go we własnym lub rodzinnym gronie, z dala od wystawnych imprez czy plenerowych wydarzeń – wynika z badania „Sylwestrowe plany Polaków” na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. W związku z tym wydatki związane z powitaniem Nowego Roku pozostają pod kontrolą – średnia planowana kwota wydatków wynosi 268 zł. Jak pokazują wyniki badania, zmienne preferencje Polaków na koniec roku oraz inflacja skłania wielu z nich do bardziej przemyślanych i odpowiedzialnych decyzji finansowych i ograniczania wydatków.
Na sylwestrowe świętowanie w pojedynkę lub gronie domowników decyduje się aż 66 proc. badanych. Kolejne 21 proc. przewiduje świętowanie u rodziny lub znajomych bądź zaproszenie ich do siebie. Te wyniki, identyczne jak w latach 2021-2023, podkreślają, że domowe świętowanie stało się dla Polaków standardem, zwłaszcza w obliczu niepewności gospodarczej.
W tym roku na Sylwestra nie poszalejemy
Polacy planują wydać średnio 268 zł, co jest kwotą porównywalną z poprzednim rokiem. Jednak aż 20 proc. badanych nie zamierza ponosić żadnych dodatkowych wydatków na sylwestrowe świętowanie, co podkreśla rosnącą skłonność do oszczędzania. Wśród osób planujących wydatki, 29 proc. przeznaczy na ten cel ponad 200 zł, podczas gdy reszta ograniczy budżet do jeszcze niższych kwot.
Inflacja ma bezpośredni wpływ na decyzje związane z wydatkami sylwestrowymi – co czwarty Polak (24 proc.) planuje wydać mniej niż przed rokiem, natomiast 63 proc. deklaruje, że kwoty pozostaną na podobnym poziomie. Większe wydatki przewiduje tylko 13 proc. badanych, co wskazuje na dość powszechne, ostrożnościowe podejście do zarządzania finansami.
– Dane dotyczące planowanych wydatków sylwestrowych potwierdzają, że inflacja wpływa nie tylko na codzienne decyzje zakupowe, ale także na budżet przeznaczany na okazjonalne świętowanie i zwyczaje. Zmiany stylu życia Polaków w podejściu do Sylwestra wyraźnie wskazują na ewolucję, która dostosowana jest do obecnych realiów gospodarczych. Wzrasta popularność bardziej oszczędnych form celebracji, co może odzwierciedlać nie tylko presję inflacyjną, ale także zmianę podejścia do konsumpcji i priorytetów życiowych. Rośnie znaczenie spotkań w domowym gronie, co podkreśla trend preferowania kameralności i prostoty nad kosztownymi wydarzeniami. Ta zmiana trendu to również sygnał dla branż związanych z organizacją większych imprez, które będą musiały uwzględniać zmianę preferencji konsumentów w swoich planach – wskazuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Organizatorzy imprez pod kreską?
Wnioski z badania BIG InfoMonitor wskazują, że Polacy coraz częściej rezygnują z kosztownych form celebracji na rzecz bardziej kameralnych rozwiązań. Według badania imprezy w lokalach, instytucjach kultury czy pod gołym niebem przyciągną jedynie 4 proc. respondentów, a taka sama liczba Polaków zamierza spędzić Sylwestra na wyjeździe. Te statystyki pokazują, że bardziej kosztowne formy celebrowania końca roku są wybierane przez nielicznych, co może być efektem zarówno ograniczeń finansowych, jak i zmiany preferencji spędzania wolnego czasu.
Z pewnością nie jest to dobra informacja dla branż takich jak gastronomia, rozrywka czy hotelarstwo, które często angażują się w organizację imprez sylwestrowych. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy biura informacji kredytowej BIK wynika, że odnotowują one obecnie poważne trudności finansowe w spłacie bieżących zobowiązań, w tym względem partnerów biznesowych i banków. W rok zaległe zobowiązania sektora HoReCa (I Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi) zwiększyły się o ponad 151 mln zł (7,7 proc.) i przekroczyły z końcem października 2024 roku 2 mld zł. Najgorzej sytuacja prezentuje się wśród firm świadczących usługi związane z wyżywieniem (PKD 56), które w tym czasie posiadały przeterminowane zadłużenie na ponad 1 mld zł, a kwota ta powiększyła się w ciągu roku aż o blisko 195 mln zł (22 proc.). Z kolei np. podmioty z branży rozrywkowej, m.in. miejsca do tańczenia (PKD 9329A) posiadają nieopłacone zaległości na poziomie 3,6 mln zł.
– Utrzymująca się popularność witania Nowego Roku w domowym zaciszu w gronie rodziny i najbliższych przyjaciół jest wyraźnym odzwierciedleniem zmian stylu życia Polaków, które wpisują się w szerszy trend oszczędzania i minimalizmu. Takie wybory wynikają nie tylko z ograniczeń finansowych, ale również z priorytetów związanych z komfortem i bliskością relacji. Dla sektora rozrywki i gastronomii to jednak poważne wyzwanie. Należy zwrócić uwagę, że osłabiony popyt na organizowane przez te branże wydarzenia sylwestrowe może mieć długofalowe konsekwencje, w kontekście sezonowych aktywności, które tradycyjnie generowały duże obroty. Branża powinna rozważyć dywersyfikację oferty, koncentrując się na dostosowaniu usług do nowych preferencji klientów, czyli potrzeby większej elastyczność, ekonomicznego podejścia do wydatków i bardziej personalnego podejścia do celebrowania ważnych momentów – dodaje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Badanie „Sylwestrowe plany Polaków” zrealizowane metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, na próbie 1061 Polaków w wieku 18+, grudzień 2024 r.
BIG InfoMonitor, spółka z Grupy BIK, już od 20 lat dostarcza rynkowi wiarygodne informacje o zadłużeniu osób fizycznych i firm. Pomaga w ten sposób w przeciwdziałaniu zatorom płatniczym i odzyskiwaniu należności. Spółka prowadzi Rejestr Dłużników, do którego na warunkach określonych w Ustawie o BIG, każdy może wpisać dłużnika – firmę lub konsumenta zalegającego z płatnościami. Oprócz długów BIG InfoMonitor gromadzi i udostępnia pozytywne informacje gospodarcze, czyli dane o terminowych płatnościach. Raporty z BIG InfoMonitor zawierają wiarygodne informacje o kondycji finansowej osób i firm i wspierają podmioty gospodarcze w dbaniu o płynność finansową. BIG InfoMonitor posiada jedną z największych baz dłużników – zasoby rejestru obejmują ponad 100 mln informacji gospodarczych, w tym 5,2 mln informacji o przeterminowanych zobowiązaniach. Od początku działalności do rejestru dłużników BIG InfoMonitor wpisano blisko 33 mln zaległych zobowiązań o wartości ponad 347 mld zł. Banki, firmy pożyczkowe i inne instytucje sektora finansowego chętnie korzystają z raportów z BIG InfoMonitor w swoich procesach kredytowych. Badają w ten sposób wiarygodność płatniczą swoich klientów. Od początku działania BIG InfoMonitor udostępnił 280 mln raportów, w tym ponad 242 mln na temat konsumentów i 37,5 mln na temat firm.
Informacje o dłużnikach przekazują do BIG InfoMonitor m.in. dostawcy energii elektrycznej, gazu, wody i inne przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, banki, firmy pożyczkowe, operatorzy telefonii stacjonarnej i komórkowej, firmy ubezpieczeniowe, faktoringowe, leasingowe, sektor MŚP i inne duże firmy, zarządcy nieruchomości, transport publiczny, sądy, gminy i urzędy miasta, a także osoby fizyczne.
BIG InfoMonitor jako jedyne Biuro Informacji Gospodarczej umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. Głównym akcjonariuszem BIG InfoMonitor jest Biuro Informacji Kredytowej. Więcej na www.big.pl