Aluminium w służbie nowoczesnej kolei

Dynamiczny rozwój transportu szynowego w Polsce to nie tylko rosnąca liczba uruchamianych pociągów i modernizowanych tras. To również transformacja technologiczna, która dzieje się tu i teraz – w dużej mierze dzięki zastosowaniu nowych materiałów konstrukcyjnych. Aluminium odgrywa w tym procesie kluczową rolę, a Hydro Extrusion Poland jest jednym z liderów tej rozpędzonej rewolucji.

Ubiegły rok przyniósł znaczące zmiany w polskim sektorze kolejowym. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w maju 2024 z usług kolei skorzystało prawie 36,7 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 13,5% w porównaniu z majem 2023 roku. W całym pierwszym półroczu 2024 koleją podróżowało niemal 202,1 mln pasażerów. To wzrost o 11,3% w zestawieniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuowały intensywne działania inwestycyjne. Ogłoszono przetargi o łącznej wartości ponad 17 mld zł, a czas między ogłoszeniem a podpisaniem umowy skrócono do maksymalnie ośmiu miesięcy.

Lżejsze, bardziej zrównoważone kolejnictwo

Hydro od lat udowadnia, że nowoczesny transport to nie tylko większa prędkość i komfort pasażerów, ale przede wszystkim efektywność energetyczna i mniejszy wpływ na środowisko. Lekkie komponenty aluminiowe wykorzystywane w budowie wagonów i infrastruktury kolejowej pozwalają na ograniczenie masy pojazdów, co bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie energii, mniejsze emisje oraz redukcję obciążeń infrastrukturalnych. Krótko mówiąc – lżejszy pociąg to bardziej ekologiczna i ekonomiczna kolej.

Producent dostarcza rozwiązania, które pozwalają projektować nową generację taboru – od elementów pokrycia wagonów, przez profile konstrukcyjne, po zaawansowane systemy podłogowe i słupy infrastrukturalne. W każdej z tych kategorii kluczowa jest lekkość, wytrzymałość i odporność na czynniki zewnętrzne. Aluminium łączy wszystkie te cechy, a co więcej – jest materiałem w pełni odnawialnym.

Innowacje, które pracują na przyszłość

Współczesna inżynieria kolejowa wymaga elastyczności – zarówno w projektowaniu, jak i w produkcji. Dlatego Hydro rozwija technologie umożliwiające tworzenie precyzyjnych, dużych komponentów o cienkich ściankach, co znacząco przyspiesza proces montażu i poprawia dopasowanie elementów. Dzięki technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem (FSW), możliwe jest łączenie dużych powierzchni z zachowaniem wysokiej jakości strukturalnej.

Jednym z przykładów innowacyjnych rozwiązań jest tzw. „pływająca podłoga”, którą Hydro opracowało we współpracy z firmą Getzner Werkstoffe. To cienkowarstwowa konstrukcja oparta na profilach aluminiowych i specjalistycznym tworzywie poliuretanowym Sylomer®. Dzięki temu połączeniu udało się uzyskać znakomite właściwości tłumienia hałasu i wibracji, co bezpośrednio przekłada się na komfort podróży pasażerów.

– Aluminium to materiał, który doskonale wpisuje się w cele nowoczesnego transportu. Zapewnia redukcję emisji, niskie zużycie energii i długą żywotność pojazdów. To nie chwilowy trend, tylko przemyślana strategia budowania kolei przyszłości – mówi Ewelina Szarek-Stasiewicz, Dyrektor Sprzedaży Hydro.

Ewelina Szarek-Stasiewicz, Dyrektor Sprzedaży Hydro.

Producent wprowadza także rozwiązania wspierające nowoczesną infrastrukturę – jak np. aluminiowe słupy oświetleniowe i sygnalizacyjne, które dzięki swojej konstrukcji są lekkie, trwałe i odporne na zniszczenia. Możliwość szybkiego montażu, niskie koszty utrzymania i zwiększone bezpieczeństwo – to atuty, które przekonują operatorów kolejowych.

Edukacja i obecność tam, gdzie mowa o przyszłości taboru

Dostarczanie wysokiej jakości produktów to nie wszystko. Hydro aktywnie uczestniczy w kształtowaniu kierunków rozwoju branży kolejowej. Dlatego firma znalazła się w gronie partnerów XXII Konferencji „Tabor Szynowy – Zakup, Modernizacja, Utrzymanie”, która odbyła się w dniach 9 -11 kwietnia w Ustce. Robert Matkowski, Regional Sales Manager w Hydro Extrusion Poland, wygłosił prezentację pt. „Lżejsza kolej, mniejsze emisje – jak aluminium zmienia oblicze transportu szynowego”.

– `Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na aluminium. Podczas konferencji spotkaliśmy się z producentami taboru, inżynierami i decydentami, którzy szukają realnych sposobów na budowę lżejszych, cichszych i bardziej energooszczędnych pociągów. Naszym celem było zaprezentowanie gotowych produktów oraz inspirowanie do zmiany myślenia o konstrukcji pojazdów szynowych – podkreśla Marta Martyn, New Business Development Manager w Hydro Extrusion Poland.

Marta Martyn, New Business Development Manager w Hydro Extrusion Poland.

Rozwój kolei to dziś coś więcej niż inwestycje w infrastrukturę i nowoczesny tabor. Hydro nie tylko dostarcza rozwiązania oparte na aluminium – firma aktywnie buduje świadomość branży, promując materiały, które realnie zmieniają sposób projektowania i eksploatacji pociągów. Przyszłość kolei jest lekka, cicha i niskoemisyjna. A aluminium – dzięki takim firmom jak Hydro – staje się jej fundamentem.