Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek rejestracji został rozszerzony również na przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Szwajcarii,  Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii.

System SENT wszedł w życie w 2017 roku i od tej pory jest stopniowo rozszerzany. Obowiązkowi zgłoszenia do systemu podlega przewóz min. olejów różnego rodzaju, gazu ziemnego, produktów chemicznych, paliw, alkoholu czy papierosów. W 2022 roku do systemu włączono przywóz do Polski oraz tranzyt przez nasz kraj wszystkich rodzajów odpadów.

Źródło zdjęcia – Freepik.com

Co istotne, do tej pory obowiązek zgłaszania przewozów w systemie SENT dotyczył głównie polskich przewoźników. W reakcji na protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą, Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się objąć tym obowiązkiem również zagraniczne firmy transportowe. Celem wprowadzanych zmian jest wzmocnienie kontroli nad przewoźnikami z państw trzecich w celu wyeliminowania nieuczciwej konkurencji i ochrony krajowego rynku transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych – tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

Kto musi dokonać zgłoszenia w SENT?

Obowiązek zgłoszenia przewozów w systemie SENT dotyczy  międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego. Obejmuje transport wykonywany na podstawie standardowego zezwolenia na przewóz, zezwolenia EKMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu), a także zezwolenia na przewóz kabotażowy wydanego przez GITD.

Zgłoszenie będzie konieczne również w przypadku przewozów międzynarodowych, które nie wymagają zezwolenia, ale są wykonywane na podstawie innych przesłanek, na przykład umowy między Ukrainą a Unią Europejską – wyjaśnia ekspert TC Kancelarii Prawnej.

Zgłoszenie do systemu SENT – co zawiera?

Zgłoszenie przewozu do systemu SENT będzie musiało zawierać dane zagranicznego podmiotu wykonującego ten przewóz, jego nadawcy oraz odbiorcy (w tym imię i nazwisko  bądź nazwę firmy i adres zamieszkania lub siedziby), miejsce i datę rozpoczęcia i zakończenia przewozu w Polsce,  państwo załadunku i rozładunku, informację, czy przewóz jest wykonywany z ładunkiem czy bez ładunku, numer dokumentu przewozowego oraz zezwolenia, kraj rejestracji i numer rejestracyjny pojazdu, którym jest wykonywany przewóz oraz numer lokalizatora.

Jak wynika z powyższego, obowiązek zgłoszenia dla podmiotów zagranicznych nie będzie dotyczył tylko przewozów towarów wrażliwych, który był pierwotnie domeną SENT, ale wszystkich przewozów, także tych wykonywanych „na pusto” Zgłoszenia należy dokonać poprzez platformę https://puesc.gov.pl/, a w razie zmiany danych, należy je zaktualizować w systemie – tłumaczy Maurycy Kieruj.

To nie koniec zmian w systemie SENT.  1 stycznia 2025 r. zgłaszanie przewozów w jego ramach będzie konieczne również w przypadku przewoźników wykonujących przewóz drogowy na terytorium Polski do lub z państwa spoza UE. Obowiązek ten ma dotyczyć firm transportowych z Unii Europejskiej, Szwajcarii  Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii.