Zagraniczni klienci chcą kupować w polskich e-sklepach. 
Co decyduje o skutecznej sprzedaży cross-border?

Warszawa, 8 maja 2025 r. – E-commerce w Polsce rośnie o 20% rocznie, znacząco przewyższając prognozowany wzrost 5-10% r/r dla całego regionu CEE. Dynamiczny rozwój branży otwiera nowe perspektywy dla rodzimych e-biznesów do ekspansji zagranicznej i wykorzystania jej potencjału. Badania potwierdzają, że polskie e-sklepy nie tylko skutecznie konkurują na arenie międzynarodowej, ale stały się obiektem rosnącego zainteresowania konsumentów z kluczowych rynków Europy Zachodniej,
w tym Niemiec i Francji, oraz bliższych geograficznie Czech. W br. zagraniczni klienci najchętniej nabywają w polskich e-sklepach IdoSell: ubrania i akcesoria (13%), asortyment motoryzacyjny (12%), kosmetyki (9%), artykuły dla zwierząt (9%) oraz elektronikę (8%). Podstawą jest „mówienie w ich języku” i zapewnienie intuicyjnych doświadczeń, dających poczucie, że kupują u siebie.

Lokalne rozwiązania dla globalnych odbiorców

Sprzedaż transgraniczna to nie tylko przetłumaczenie sklepu i wysyłka produktów. Dla klientów
z różnych krajów kluczowe są znane im funkcjonalności (metody płatności, ich waluta, jak też ulubione formy dostawy oraz obsługa w ich języku). Potwierdzają to badania. 68% konsumentów wybrałoby produkt lub usługę marki, która oferuje doświadczenie w ich natywnym języku, nie tylko po angielsku. 64% badanych zapłaciłoby więcej, byleby otrzymać obsługę w języku, który rozumieją – najlepiej w ojczystym. Ponadto 47% klientów jest bardziej skłonnych do finalizacji transakcji, jeśli sklep pozwala na realizację płatności w preferowany przez nich sposób. Co ciekawe, 57% kupujących uważa brak rodzimego języka w komunikacji marki za lekceważenie.

Polski asortyment o największym potencjale sprzedażowym

  • Produkty wysokomarżowe – designerska odzież, kosmetyki premium, akcesoria do wnętrz czy elektronika specjalistyczna – to przykłady produktów o wysokiej marży, która może skompensować wydatki na logistykę czy reklamę za granicą bez utraty konkurencyjności cenowej.
  • Produkty lokalne – Polska ma silną pozycję jako kraj produkcyjny – wiele towarów możemy wytwarzać taniej niż na Zachodzie. Eksport naszych produktów lokalnych, takich jak żywność regionalna, ceramika, rękodzieło czy odzież, często pozwala na zaoferowanie atrakcyjnej ceny końcowej, nawet po uwzględnieniu kosztów wysyłki.
  • Produkty niszowe i specjalistyczne – na wielu rynkach zagranicznych dostęp do określonych produktów jest ograniczony. Dlatego nisze – od wyposażenia dla hobbystów, przez komponenty techniczne, aż po kosmetyki naturalne – są idealnym segmentem dla sprzedaży cross-border. Klienci są skłonni zapłacić więcej, jeśli produkt spełnia konkretne potrzeby i nie jest łatwo dostępny lokalnie.

„Jako dostawca narzędzi cross-border na potrzeby e-handlu w krajach UE oraz w Ukrainie wiemy, że wejście na nowe rynki budzi obawy i wydaje się skomplikowane dla wielu sprzedawców. Dotyczy to zarówno zaplecza technologicznego, jak i kwestii formalnych, takich jak negocjowanie umów z zagranicznymi dostawcami usług, rozliczanie ceł, VAT-u, prowadzenie kampanii marketingowych dostosowanych do rynku czy spełnianie wymogów prawnych, takich jak regulaminy i polityki prywatności. Z drugiej strony jesteśmy przekonani, że handel zagraniczny jest niezbędnym krokiem do osiągnięcia stabilności i skalowalności
e-biznesu, a dzisiejsze rozwiązania technologiczne pozwalają zapewnić wszystkie funkcjonalności niezbędne do szybkiej i zautomatyzowanej obsługi sprzedaży globalnej
w jednym panelu. Dzięki temu już 15% całkowitego GMV generowanego przez sklepy IdoSell pochodzi z handlu międzynarodowego.” –
mówi Łukasz Gaj, product manager i ekspert IdoSell.

Siła sprzedaży cross-border

Sprzedaż transgraniczna to dla polskich e-sklepów możliwość dywersyfikacji działalności. Umożliwia dotarcie do milionów potencjalnych klientów i zbudowanie przewagi konkurencyjnej na wielu rynkach. Jeśli e-sklep chce utrzymać tempo rozwoju i wielkość zysków – przestaje być opcją, stając się koniecznością. Już 29% przychodów firm e-commerce generuje działalność cross-border.

Technologia i automatyzacja w służbie e-sklepów

Polscy sprzedawcy często obawiają się wejścia na zagraniczne rynki ze względu na różnice kulturowe, bariery językowe, biurokrację, wyzwania logistyczne czy wymogi prawne.
W praktyce okazuje się jednak, że dzisiejsze rozwiązania technologiczne skutecznie eliminują te przeszkody. Wystarczy wybrać kraj docelowy, a system automatycznie proponuje domyślne ustawienia bazujące na lokalnych praktykach.

„Oczekuje się, że handel transgraniczny będzie rósł prawie dwa razy szybciej niż handel krajowy, napędzając dynamiczny rozwój e-commerce na świecie. Dlatego naszym celem jako dostawcy platformy do prowadzenia e-sklepu, jest maksymalne uproszczenie zarządzania sprzedażą zagraniczną. Ważnym krokiem na tej drodze jest wprowadzony ostatnio Moduł krajów, który personalizuje obsługę zakupów online poprzez intuicyjne ustawienia sprzedaży na konkretne rynki lub regiony. Jeżeli konsument z Niemiec trafi na polską wersję sklepu, automatycznie otrzyma rekomendację dopasowaną do kraju jego pobytu i języka przeglądarki.  Sklep zaprezentuje mu wtedy: język niemiecki jako domyślny, walutę euro jako rozliczeniową, lokalne systemy płatności oraz lokalne formy dostawy. Rozwiązanie minimalizuje bariery zakupowe w handlu transgranicznym, klientom zapewniając wygodę, a sklepom wzrost przychodów i konkurencyjności na arenie międzynarodowej.” – dodaje Łukasz Gaj, product manager i ekspert IdoSell.

Skuteczna ekspansja międzynarodowa na wyciągnięcie ręki

Nowoczesne platformy e-commerce zapewniają automatyczne tłumaczenia szablonu sklepu
i na bieżąco aktualizowanych treści oraz integracje z lokalnymi firmami kurierskimi, formami płatności czy platformami sprzedażowymi, jak Amazon, eBay czy Zalando. Automatyzują procesy księgowe i prawne. System sam wylicza stawki VAT dla poszczególnych krajów oraz usprawnia obsługę ceł przy sprzedaży poza UE. Zapewnia także zgodność z regulacjami UE dostarczając gotowe wzory dokumentów prawnych, co eliminuje bariery formalne przy wejściu na nowe rynki.

Polski przedsiębiorca może prowadzić sklepy w różnych językach z poziomu jednego panelu, oszczędzając czas i środki, zyskując przy tym dostęp do większej skali działalności bez zbędnej frustracji.

Handel transgraniczny jest obecnie jednym z najsilniejszych trendów w e-commerce i będzie rósł. Warto już dziś wykorzystać potencjał europejskiego rynku liczącego setki milionów klientów i zwiększyć swoje przychody.

Więcej o handlu transgranicznym mogą się Państwo dowiedzieć z raportu IdoSell „Cross-border z Polski”, który powstał na podstawie wymiany doświadczeń oraz analizy tendencji rynkowych 6 firm: IdoSell, Nethansa, Packeta, GetNoticed, Senuto i Zaufane.pl.

______________________________________________________

O firmie IAI:

Grupa IAI to lider technologii e-commerce w Polsce, której GMV wynosi 22 mld zł. IAI posiada w portfolio IdoSell – najbardziej dochodową platformę dedykowaną sklepom internetowym w kraju – oraz IdoBooking – zaawansowaną platformę do zarządzania najmem krótkoterminowym. Grupa działa w Polsce i wspiera rodzime biznesy, obsługując kluczowe rynki w Europie i USA dzięki współpracy z partnerami takimi jak InPost, Klarna, eMag, Allegro, Facebook, Google czy Amazon. W 2021 roku przejęła 51% udziałów węgierskiego Shoprenter, a w 2023 stała się większościowym właścicielem AtomStore. Posiada również IdoPayments sp. z o.o., świadczącą usługi płatnicze licencjonowane przez KNF. Więcej informacji: www.iai-sa.com.