Wzrasta liczba medialnych doniesień o zwolnieniach

Wzrost liczby publikacji dotyczących zwolnień pracowników na portalach internetowych nie pozostawia złudzeń: rynek pracy w Polsce stoi w obliczu poważnych wyzwań. Z danych Instytutu Przywództwa wynika, że od stycznia 2022 roku liczba tych doniesień wzrosła o ponad 40%, osiągając rekordowe prawie 11 tysięcy publikacji w marcu 2024 roku. 

Instytut Przywództwa przedstawił wyniki analizy dotyczącej częstotliwości pojawiania się tematów zwolnień pracowników na portalach internetowych. Na podstawie danych zebranych w okresie od stycznia 2022 roku do czerwca 2024 roku widoczny jest niepokojący trend. W styczniu 2022 r. ukazało się 5,8 tys. publikacji na temat zwolnień, w czerwcu 2024 r. było to już ponad 8,2 tysiąca, a w rekordowym marcu br. prawie 11 tysięcy publikacji.

W pierwszym kwartale tego roku zgłoszono ok. 8 tys. zwolnień grupowych. Rocznie ta skala w ostatnich latach to ok. 30 tys. Zatem nie ma jeszcze powodów, by bić na alarm. Natomiast informacje o tym, że tak duże fabryki jak Nokia, Volvo Buses czy Levi Strauss znikają z polskiego rynku zawsze są niepokojące. Powodem są na pewno rosnące koszty pracy i energii. Nasza gospodarka do tej pory działała jako „best cost country”, dlatego firmom opłacało się u nas inwestować. Teraz coraz częściej wybierają odleglejsze kierunki, gdzie jest taniej. Natomiast nasza gospodarka nie jest na tyle innowacyjna, by przyciągać zaawansowane technologie, a inwestycje wewnątrz kraju również są na niskim poziomie – wskazuje Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.

Aspekt psychologiczny doniesień medialnych

Wzrost liczby publikacji na temat zwolnień pracowników jest sygnałem, który może wskazywać na rosnącą niepewność na rynku pracy. Prezes Instytutu Przywództwa zwraca uwagę na coraz częściej pojawiające się w przestrzeni medialnej informacje o zwalnianiu pracowników bez wcześniejszego dialogu i odpowiedniego przygotowania kadry.

  Jest to nie tylko nieetyczne, ale również szkodliwe dla morale i produktywności całego zespołu. Dobry lider powinien zawsze dążyć do transparentności i komunikacji z pracownikami. Nagłe zwolnienia prowadzą do destabilizacji w miejscu pracy i mogą zniweczyć zaufanie do zarządu mówi Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.

Doniesienia medialnie nie sprzyjają rozmowom o podwyżkach

Coraz więcej publikacji o zwolnieniach w przestrzeni medialnej to także potencjalny problem dla pracowników w rozmowach o oczekiwanych podwyżkach. Kiedy pracownicy czują się doceniani i bezpieczni, są bardziej skłonni do aktywnego uczestnictwa w rozmowach o podwyżkach i awansach, co przyczynia się do ogólnego wzrostu motywacji i zaangażowania w zespole. W dłuższej perspektywie silne, zbudowane na zaufaniu zespoły są bardziej produktywne i innowacyjne, co przekłada się na sukces całej firmy.

Pracownicy odczuwają większą presję i obawiają się o swoje miejsca pracy, co utrudnia im prowadzenie rozmów o podwyżkach i awansach. Kiedy pracownicy stale stykają się z doniesieniami o zwolnieniach, wzrasta ich poczucie niepewności. Boją się o swoje miejsca pracy, co zwiększa stres i zmniejsza poczucie bezpieczeństwa. W takiej atmosferze pracownicy mogą nie czuć się komfortowo, aby inicjować rozmowy o podwyżkach czy awansach. Strach przed zwolnieniem może sprawić, że będą bardziej skłonni zgadzać się na status quo zamiast aktywnie dążyć do poprawy swoich warunków pracy – zauważa Piotr Gąsiorowski.

Koniec roku sprzyja tematowi zwolnień

Analiza Instytutu Przywództwa wskazuje również na sezonowe fluktuacje z zauważalnym wzrostem publikacji w miesiącach zimowych i wczesnowiosennych. W okresie od czerwca do grudnia 2022 roku nastąpił wzrost o 40%, a w analogicznym okresie 2023 roku – wzrost o 27%. Te dane sugerują, że końcówka roku jest szczególnie intensywna pod względem komunikatów o zwolnieniach, co może być związane z rocznymi podsumowaniami i planami restrukturyzacyjnymi w firmach. Potwierdzają to również dane rynkowe. Nowo zarejestrowanych bezrobotnych w styczniu 2024 r. było o ponad 30 proc. więcej niż w grudniu 2023 r., wynika z danych GUS.

W obliczu takich sezonowych wzrostów doniesień o zwolnieniach liderzy muszą szczególnie dbać o utrzymanie stabilności i zaufania w swoich zespołach. Ważne jest, aby w tym okresie wzmacniać komunikację wewnątrz firmy. Regularne aktualizacje na temat kondycji firmy i przyszłych planów mogą pomóc złagodzić obawy pracowników. Pracownicy muszą wiedzieć, że zarząd jest świadomy ich niepokoju i podejmuje kroki, aby ich informować. Zachęcanie do otwartych rozmów, gdzie pracownicy mogą zadawać pytania i wyrażać swoje obawy, jest kluczowe. To buduje zaufanie i poczucie wsparcia ze strony liderów – mówi prezes Instytutu Przywództwa.

Liczba publikacji na temat zwolnień w zakładach pracy

na portalach internetowych
w okresie styczeń 2022 – czerwiec 2024 r.

miesiąc

liczba publikacji na portalach internetowych

styczeń 2022

5 837

luty 2022

4 195

marzec 2022

4 366

kwiecień 2022

4 135

maj 2022

3 599

czerwiec 2022

4 091

lipiec 2022

4 210

sierpień 2022

4 482

wrzesień 2022

5 204

październik 2022

4 392

listopad 2022

6 150

grudzień 2022

5 734

styczeń 2023

7 121

luty 2023

6 075

marzec 2023

6 955

kwiecień 2023

6 406

maj 2023

6 459

czerwiec 2023

5 904

lipiec 2023

6 094

sierpień 2023

5 656

wrzesień 2023

5 749

październik 2023

7 153

listopad 2023

7 771

grudzień 2023

7 495

styczeń 2024

10 315

luty 2024

8 088

marzec 2024

10 850

kwiecień 2024

7 309

maj 2024

7 834

czerwiec 2024

8 265