Whirlpool Corporation nowy rok rozpoczyna od zmian personalnych – stanowisko Dyrektora Generalnego na Polskę i kraje bałtyckie objął Krzysztof Tarczyński, uprzednio Dyrektor Sprzedaży w Whirlpool Polska. Przedstawiciel firmy podsumowuje 2023 rok i przedstawia swoją wizję kolejnych miesięcy w branży AGD.
Przez cały 2023 rok rynek krajowy zmagał się ze skutkami dużej inflacji i związanego z nią spadku nastrojów konsumenckich – spowolnienie rynkowe było odczuwalne dla całej branży AGD. W tym wymagającym czasie skupiliśmy się jednak na utrzymaniu właściwego poziomu sell out’u, redukcji stoków i dużym nacisku na odpowiedni przepływ pieniężny – podsumowuje Krzysztof Tarczyński.
Spadki notowane w 2023 roku to w dużej mierze efekt pandemicznego boom’u sprzedażowego na produkty dużego AGD. – W trakcie pandemii COVID-19 notowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży. Z jednej strony wynikało to z tego, że Polacy, spędzając znacznie więcej czasu w swoich domach, mieli potrzebę zainwestowania w nowoczesny, wysokiej jakości sprzęt AGD, który odpowiadałby ich potrzebom i ułatwiał codzienne życie, a z drugiej strony, znaleźli wreszcie czas na odkładane w czasie remonty – mówi Krzysztof Tarczyński – Ten wysoki popyt już wyhamował, spadki były nieuniknione. Podobnie sytuacja wygląda także na zachodzie Europy – zauważa ekspert.
Polacy szukają oszczędności
Na złą koniunkturę w Polsce i wyniki poniżej oczekiwań polskich producentów, znaczny wpływ ma import dóbr z Chin. – Rywalizacja z firmami z Azji jest odczuwalna. To duzi gracze, którzy chcą zaistnieć na tutejszych rynkach. Niektóre z chińskich firm już produkują w Europie, a ten trend będzie postępować – komentuje Tarczyński.
Jeśli chodzi o konsumentów, to ci szukają przede wszystkim oszczędności, jakości i są gotowi na kupno nowocześniejszego, bardziej energooszczędnego sprzętu AGD, jeśli przyniesie im to konkretne oszczędności w dłuższej perspektywie. – Jak wynika z naszych badań, klasa energetyczna sprzętu znajduje się wśród 3 najważniejszych czynników, którymi kierują się Polacy przy zakupie nowego sprzętu AGD. Zużycie prądu czy wody są dla nas istotne przede wszystkim ze względów finansowych – wyjaśnia Krzysztof Tarczyński z Whirlpool Corporation. Przykładowo, nowa lodówka, w porównaniu do tej zakupionej 5 lat temu, może przynieść gospodarstwu domowemu oszczędności rzędu pięciuset złotych rocznie.
Nowości w 2024
Whirlpool w 2024 rok wchodzi jednak z dużym optymizmem. – Mamy poczucie, że przez wiele lat rzetelnej pracy zbudowaliśmy solidne fundamenty, które pozwolą nam wykorzystać tegoroczny potencjał – mówi Krzysztof Tarczyński. Producent ma w planach premiery ciekawych i ważnych dla konsumentów rozwiązań w większości kategorii. Szczególną uwagę poświęci on kategorii sprzętów kuchennych, ale mocne wsparcie otrzyma także kategoria, w której Whirlpool ma bardzo wysoką pozycję, czyli pralki. Tu Whirlpool zapowiada mocną walkę o udziały rynkowe. Trwa także ostatni etap transakcji w Europie z tureckim Arçelikiem który ma przynieść firmie nowe możliwości rozwoju – przewidywane zakończenie procesu jest zaplanowane na kwiecień 2024.
– Poza tym, nie zapomnieliśmy także o klientach. Zoptymalizowaliśmy operacje, magazyny i procesy, w tym także nowy system planistyczny, wszystko po to, by zapewnić naszym klientom serwis na najwyższym poziomie – dodaje ekspert. Producent wiąże także duże nadzieje z zapowiadanym przez ekspertów peakiem budowlanym szacowanym na koniec 2024 roku i związanym z nim boom’em na zakup sprzętów dużego AGD do gospodarstw domowych.
Krzysztof Tarczyński jest magistrem inżynierem Politechniki Warszawskiej,może pochwalić się 25-letnim doświadczeniem w biznesie, głównie w działach sprzedaży i marketingu, w branżach FMCG i Consumer Electronics. Dotychczas pracował dla takich firm jak Reckitt Benckiser, British American Tobacco i Samsung Polska, a od 4 lat ma możliwość realizować się w firmie Whirlpool Polska i współpracować z jednym z najlepszych zespołów na rynku.
Informacje o firmie Whirlpool
Whirlpool Corporation (NYSE: WHR) zobowiązuje się do bycia najlepszą globalną firmą zajmującą się kuchnią i praniem, nieustannie dążąc do poprawy życia w domu. W coraz bardziej cyfrowym świecie firma prowadzi celowe innowacje, aby sprostać zmieniającym się potrzebom konsumentów poprzez swoje ikoniczne portfolio marek, w tym Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, JennAir, Indesit i InSinkErator. W 2023 roku firma zanotowała około 19 miliardów dolarów rocznych obrotów, zatrudniając 59 000 pracowników i posiadając 55 ośrodków badawczo-rozwojowych w zakresie produkcji i technologii. Dodatkowe informacje o firmie można znaleźć na WhirlpoolCorp.com.