Według najnowszych danych opublikowanych przez Daily Fuels&LPG Oil Market w 2024 r. azerbejdżański koncern paliwowy SOCAR podwoił import benzyny A-100, która jest sprzedawana wyłącznie na własnych stacjach benzynowych. Dostawcą cenionej, wysokooktanowej benzyny, w szczególności marki NANO100, jest m.in. spółka Warter Fuels z Polski. Paliwa z Płocka są dostępne na 1/3 stacji SOCAR-u na Ukrainie.
Azerski koncern odpowiada za ok. 90% udziału w rynku premium, ponieważ jest jedyną firmą, która sprzedaje pełną gamę produktów naftowych o europejskiej jakości. Jeśli chodzi o benzynę A-95, sieć SOCAR awansowała na siódme miejsce wśród największych importerów na Ukrainie, zwiększając wolumen importu o 16%.
– Od roku dostarczamy paliwo 100-oktanowe dla polskich i zagranicznych operatorów stacji paliw. Skoro rośnie popyt, to Warter Fuels jest w stanie go zaspokoić, dostarczając wysokojakościowe produkty do wybranych stacji paliw – podkreśla Wojtek Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels.
Głównym celem wytwarzania wysokooktanowych paliw benzynowych jest maksymalizacja mocy wyjściowej i wydajności silnika, co przekłada się na przyspieszenie. Generalnie, jak wynika z testów przeprowadzanych w hamowni, moc dostarczana przez paliwa wysokooktanowe (np. 100 RON) jest większa w porównaniu np. z benzynami 95 RON i 98 RON. Warto jednak podkreślić, że wzrost ten nie jest jednakowy w całym zakresie prędkości samochodu i obrotów silnika.
– Nasza benzyna ze względu na dobrane składniki charakteryzuje się węższym zakresem destylacji dzięki temu, że zawiera mniej ciężkich frakcji w porównaniu ze standardową benzyną samochodową, a to powoduje mniej zanieczyszczeń, tzw. nagarów pozostających w silniku – dodaje Konrad Bieńkowski, dyrektor produkcji. – W uzgodnieniu z klientem dobieramy lub stosujemy wskazane przez niego odpowiednie pakiety dodatków uszlachetniających do paliw.
Dodatki takie mają za zadanie m.in. rozpuszczać zanieczyszczenia i zapewniać zwiększoną wydajność czyszczenia dla wszystkich typów silników benzynowych. Poprawiają także właściwości jezdne, zwiększają oszczędność paliwa i zmniejszają emisję spalin, w tym znacznie redukują emisję cząstek stałych.
Przypomnijmy, że historia rozwoju nowoczesnych benzyn w naszym kraju to dwie kluczowe daty. To rok 1971, kiedy został utworzony Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Rafineryjnego z siedzibą w Płocku, i rok 2012, kiedy właścicielem OBR-u zostały Zakłady Chemiczne Warter, które zajmowały się produkcją wyrobów chemicznych specjalnego przeznaczenia. Przez dziesięciolecia zakład w Płocku był producentem i dostawcą kluczowych dodatków uszlachetniających do paliw i biopaliw wykorzystywanych przez koncerny paliwowe. Z czasem do samodzielnie produkowanych czystych paliw alkilatowych i benzyn lotniczych, doszły paliwa rajdowe a potem także klasyczne benzyny samochodowe. Benzyny 100 – oktanowe Warter Fuels dostarcza również do wybranych sieci stacji paliw na polskim rynku.
SOCAR Energy Ukraine rozpoczęła działalność na Ukrainie w 2008 r. Obecnie sieć stacji paliw klasy premium obejmuje 60 obiektów i 4 magazyny ropy naftowej, które działają w 11 regionach Ukrainy. Firma nie tylko dostarcza paliwo do własnych stacji, ale jest również znaczącym graczem na rynku hurtowym, zaopatrując w paliwo zarówno przedsiębiorstwa prywatne, jak i państwowe.
Warter Fuels produkuje swoje paliwa w zakładzie w Płocku. Od kilku lat ok. 70% produkcji – w tym kilkaset tysięcy litrów benzyn samochodowych różnego przeznaczenia – trafia na eksport przede wszystkim do krajów europejskich. Zakład należący do producenta ma niezbędną i systematycznie unowocześnianą infrastrukturę produkcyjną, magazynową i laboratoryjną. Równocześnie firma inwestuje w kluczowe linie produkcyjne: paliwa rajdowe Warter Racing, benzyny samochodowe (100 i 98+ oktanów), benzyny lotnicze do samolotów napędzanych silnikami tłokowymi, że sztandarowym paliwem AKI93, oraz czyste benzyny alkilatowe, stosowane m.in. w skuterach, kosiarkach, piłach i silnikach zaburtowych motorówek.