Na przedświąteczne zakupy wybieramy się najczęściej do dyskontów. Pomimo dwóch lat wysokiej inflacji większość Polaków zamierza spędzić Wielkanoc tradycyjnie, nie rezygnując z ulubionych i znanych od lat potraw. W tym celu jesteśmy gotowi odpowiednio dopasować swój budżet do planowanego standardu świąt – to część obrazu, jaki wyłania się z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll dot. zachowań Polaków przed Wielkanocą.
Wielkanoc obchodzona przez większość Polaków
Jak wskazują wyniki badania PAYBACK Opinion Poll, blisko 80% Polaków planuje obchodzić Wielkanoc – samodzielnie organizując lub współorganizując jej celebrację albo goszcząc u najbliższych.
20% Polaków nie organizuje i nie współorganizuje świąt, ale głównie dlatego, że spędzają je u innych, więc nie muszą nic przygotowywać (45% tej grupy). 28% osób z tej grupy nie obchodzi Wielkanocy, a 9% zrezygnowało z obchodów ze względów finansowych.
Budżety świąteczne podążają za inflacją
Większość Polaków (56%) deklaruje, że na zakupy związane ze świętami wielkanocnymi wyda od 100 do 500 złotych. Natomiast co 3 respondent przeznaczy na ten cel pomiędzy 501 a 1000 zł.
W porównaniu do badania PAYBACK Opinion Poll realizowanego przed świętami wielkanocnymi w 2022 r., o 14 punktów procentowych wrosła liczba osób, które planują wydać 501-1000 złotych na świąteczne zakupy (34% ankietowanych w 2024 r. vs 20% ankietowanych w 2022 r.). Można to powiązać ze wzrostem cen wynikającym z inflacji – chcąc utrzymać standard świętowania na podobnym poziomie, niezbędne jest zwiększenie wydatków.
Jednym ze sposobów na złagodzenie skutków inflacji odczuwalnych przy przedświątecznych zakupach są liczne promocje, z których zawsze lub często korzysta 82% Polaków, najczęściej czerpiąc o nich wiedzę z gazetek promocyjnych i aplikacji mobilnych. Najatrakcyjniejsze są obniżki cen produktów konkretnych marek lub kategorii produktowych, które preferuje 58% konsumentów.
Dyskonty największymi zwycięzcami zakupowej gorączki
Tegoroczne budżety konsumentów przeznaczone na wielkanocne zakupy w dużym stopniu trafią do dyskontów, w których przedświąteczne zakupy spożywcze planuje 60% Polaków. O połowę mniejsza grupa odwiedzi w tym celu super- i hipermarkety. Wyniki badania PAYBACK wskazują też niską popularność usług cateringowych, z których w tym roku skorzysta jedynie 2% Polaków oraz, co może być pewnym zaskoczeniem, zakupów internetowych, które planuje jedynie 3%.
64% Polaków robi zakupy świąteczne z kilkudniowym wyprzedzeniem. Zaledwie 4% ruszy do sklepów dopiero w Wielką Sobotę. Zdecydowana większość konsumentów (87%) przed wyjściem do sklepu przygotowuje listę zakupów, jednak połowa prawdopodobnie dobierze spontanicznie coś do koszyka.
Święta po tradycyjnych porządkach, z dekoracjami i prezentami
Zgodnie z przewidywaniami znaczna część Polaków (44%) spędzi okres Wielkanocy przede wszystkim na spotkaniach i biesiadowaniu z bliskimi. Duża, bo 23% grupa, chce skupić się na wypoczynku i relaksie np. czytając książki czy nadrabiając zaległości filmowo-serialowe. Stosunkowo liczna grupa (16,5%) w momencie badania nie miała jeszcze zdefiniowanych planów na okres Wielkanocy.
Wśród ankietowanych widoczne jest przywiązanie do wielkanocnych tradycji, spośród których najpowszechniejszą okazały się… świąteczne porządki, zaplanowane przez 79% Polaków.
Oprócz porządków dużą popularnością wśród Polaków będzie cieszyło się również ozdabianie domów, które planuje 55% osób. Najczęściej posłużą do tego zarówno ornamenty kupione, jak i wytworzone samodzielnie takie jak pisanki.
Ponad połowa Polaków (51%) w tym roku wręczy prezenty wielkanocne. Zdecydowanie największą grupę wśród obdarowywanych powinny stanowić dzieci, którym upominki planuje dać 38% badanych. Poza tym, na drobiazgi od wielkanocnego zajączka mogą liczyć partnerzy i współmałżonkowie, dla których podarki planuje 17% Polaków oraz rodzice, dla których prezent przygotowuje 13%. Najczęściej wybieranymi podarkami są słodycze (30%), gry i zabawki (15%) oraz gotówka (8%).
Celem badania była analiza zachowań Polaków dot. Wielkanocy. Zostało ono przeprowadzone w dniach 5 – 11.03 br. na grupie 404 respondentów mieszkających w miastach pow. 200 tys. mieszkańców.