W tym czasie firma dynamicznie zwiększyła zasięg swoich działań, stając się jednym z największych dostawców wysokospecjalistycznych usług logistycznych w Europie Środkowej. Dziś Trans Polonia to grupa spółek transportowych zajmujących się przewozami cysternowymi płynnych surowców chemicznych i spożywczych, a także mas bitumicznych, LPG i cementu. Jest obecna w wielu krajach Europy, ma swoje jednostki zależne w Niemczech i Belgii oraz przedstawicielstwa w Holandii i Hiszpanii. W 20 lat od założenia TPG znalazło się w czołówce największych wyspecjalizowanych firm oferujących przewozy drogowe płynnych surowców w regionie.
Trans Polonia zarządza flotą 410 jednostek transportowych (ciągników i cystern). Do transportu chemii wykorzystuje blisko 288 jednostek którymi dostarcza co roku ponad 566 tys. t produktów. Firma pracuje w systemie 24/7, pokonując dziennie dystans zbliżony do pięciu okrążeń wokół Ziemi. Transporty realizuje przede wszystkim w obrębie Unii i koncentruje swoje usługi na zachodzie Europy. – Spółka konsekwentnie umacnia swoją pozycję właśnie na tamtych rynkach, wiąże z nimi swoją przyszłość i plany dalszej ekspansji – podkreśla Dariusz Cegielski, prezes zarządu Grupy Kapitałowej Trans Polonia.
Doświadczenie i zespół
– Specyfika prowadzenia biznesu przez naszą Grupę wymaga dużej elastyczności w reagowaniu na potrzeby szerokiego grona często bardzo wymagających klientów. Kluczem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu usług na każdym etapie kontaktu oraz stała praca nad wzajemnymi, partnerskimi relacjami. W Grupie Trans Polonia wiemy, jak je rozwijać – przekonuje Dariusz Cegielski i dodaje: – Innymi ważnymi aspektami prowadzonej działalności są konieczność monitorowania regularnie zmieniających się przepisów, szkolenie kadry i aktualizowanie stanu wiedzy. Cechy oczekiwane przez wszystkich klientów to także wysoka jakość i terminowość. Spełnianie szeregu specjalistycznych wymagań i realizowanie usług na wysokim poziomie przekłada się na wzrost zaufania kontrahentów, a to pozwala z czasem na rozszerzanie skali współpracy, udział w większych przetargach i podejmowanie zleceń o dłuższych frachtach.
Odpowiedzią Trans Polonii na rosnący popyt na usługi przewozowe z jednej strony są stałe inwestycje w tabor – powiększanie floty transportowej oraz kadry kierowców. Z drugiej strony TPG poszerza zaplecze IT i technologiczne m.in. o takie rozwiązania jak zintegrowane systemy, które zapewniają optymalizację operacji oraz pełną kontrolę nad procesami planowania. Umożliwiają m.in. automatyzację działań, sprawne zarządzanie pracą kierowcy i raportowanie parametrów przewozu. W transporcie towarów niebezpiecznych nie można również pominąć tak ważnego i oczywistego aspektu jak minimalizowanie ryzyka, ponieważ niewłaściwie przewożony ładunek może stracić swoje właściwości i stać się bezwartościowy, a także – przede wszystkim – stwarza zagrożenie dla środowiska i otoczenia.
Właściwe połączenie wymienionych aspektów pozwala budować solidne relacje z partnerami z sektora petrochemicznego.
20 lat historii
Trans Polonia została zarejestrowana 13 grudnia 2004 r. i w pierwszym okresie działalności była podwykonawcą w zakresie logistyki mas bitumicznych na inwestycjach drogowych w województwie pomorskim. – Szybko poszerzyliśmy skalę działalności, czerpiąc przykłady z popularnych w Europie Zachodniej modeli pracy firm przewozowych. Powstanie Trans Polonii nieprzypadkowo zbiega się w czasie z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Dobrze wykorzystaliśmy koniunkturę związaną z otwierającym się dla nas rynkiem. Pierwsze zyski pozwoliły nam na budowę własnej floty. Pomogły też ogólne zmiany w gospodarce – dodaje Dariusz Cegielski.
Kolejne kamienie milowe i ważne zdarzenia to wejście spółki na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie w 2008 r., rozwój sektora logistyki asfaltów i tym samym trafne przewidzenie boomu infrastrukturalnego z lat 2010–2012, a także konsekwentny wzrost naszej obecności na rynkach zagranicznych w obszarze płynnej chemii. Lata 2015 i 2016 to z kolei akwizycja spółki Orlen Transport i tym samym wejście na nowy, perspektywiczny obszar rynku paliwowego. 2017 rok przyniósł uzgodnienie założeń programu inwestycyjnego na kolejne lata, a późniejszy okres – jego szybką realizację. Niezwykle ważny w historii firmy był także rok 2021, kiedy to zrealizowaliśmy transakcję odsprzedaży spółki OTP, jednocześnie finalizując zakup belgijskiej firmy transportowej J. Deckers & Zn NV, co doskonale wpisywało się w strategię zakładającą intensywny rozwój i skupienie działań na zachodzie Europy. W tym kierunku podążamy do dziś.
TPG realizuje procesy operacyjne poprzez centralę w Polsce oraz spółki zależne, specjalizujące się w logistyce płynnych ładunków na kluczowych dla firmy rynkach. Mowa tu o włączonej do Grupy w połowie 2022 r. TPG International GmbH, zlokalizowanej w Hilden w Niemczech (Zagłębie Ruhry), oraz przejętej trzy lata temu J. Deckers & Zn NV w Belgii (Brecht), ulokowanej w okolicach portów morskich ARA (Amsterdam–Rotterdam–Antwerpia).
– Nie da się wyobrazić sobie nowoczesnego, sprawnie funkcjonującego obiegu gospodarczego bez profesjonalnie działających firm transportowych, a do takich zaliczamy TPG. Można powiedzieć, że obrót towarów i surowców to krew dla gospodarki, a sektor logistyczny jest sercem wprawiającym ją w ruch – mówi Dariusz Cegielski.
Warte podkreślenia są także nagromadzone na przestrzeni lat aktywa TPG. Realizując usługi przewozów surowców chemicznych, firma korzysta z nowoczesnych, lekkich cystern o pojemności 30–32 tys. l, przeznaczonych do przewozu produktów neutralnych i ADR. Cysterny są wyposażone w 1–3 komory ładunkowe, mają możliwość przewożenia produktów w wysokich temperaturach oraz rozładunku powietrznego i podgrzewania ładunku.
Na koniec warto podkreślić, że sukces Trans Polonii bierze się przede wszystkim z niezawodnej jakości i elastyczności, które budują dobrą opinię wśród klientów. Logistyka zarówno płynnych produktów chemicznych, jak i płynnych produktów spożywczych jest jedną z najbardziej wymagających i złożonych gałęzi sektora TSL, a dynamicznie zmieniający się rynek bardzo szybko weryfikuje profesjonalizm i doświadczenie firm transportowych. Bariera wejścia, wynikająca ze specyfiki usług dla tej branży, jest zdecydowanie wysoka, ale także wskazuje na potencjał rozwoju firm takich jak Trans Polonia, które już dziś z sukcesami na tym rynku funkcjonują.