Zakończyła się kluczowa inwestycja w bydgoskiej fabryce Unilever – jednego z najbardziej kompleksowych zakładów firmy na świecie. Projekt o wartości ponad 150 mln zł objął budowę w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania oraz uruchomienie dwóch nowych linii do produkcji dezodorantów w sztyfcie. Dzisiaj odbyło się uroczyste otwarcie inwestycji z udziałem lokalnych władz.
Podczas oficjalnego otwarcia, które miało miejsce dzisiaj (tj. 21/05) z udziałem m.in. Prezydenta Bydgoszczy i przedstawicieli najwyższego kierownictwa koncernu, Unilever podkreślił rolę fabryki jako strategicznego centrum produkcyjnego dla rynków Europy i świata. Decyzja o inwestycji zapadła w 2021 roku.
Rozwój lokalnej produkcji
Fabryka Unilever w Bydgoszczy specjalizuje się w wytwarzaniu kosmetyków i produktów higieny osobistej. Artykuły powstające w fabryce w Polsce można znaleźć w domach mieszkańców całej Europy oraz innych regionów świata. Ponad 90% produkcji trafia na eksport. Największymi rynkami zbytu dla dezodorantów w sztyfcie produkowanych na dwóch nowych liniach produkcyjnych są Wielka Brytania, Włochy oraz Niemcy.
Uruchomienie linii do produkcji dezodorantów w sztyfcie to dla naszej fabryki inwestycja o znaczeniu strategicznym – nie tylko z perspektywy lokalnej, ale całego regionu. Ta inwestycja umożliwiła rozpoczęcie produkcji sztyftów na terenie Europy. Obecnie obie linie wytwarzają blisko 20% całej produkcji bydgoskiej fabryki w ujęciu ilościowym. Inwestycja była niezwykle skomplikowana pod względem logistycznym. Niektóre części przypłynęły do nas statkiem, pokonując ponad 11 tysięcy mil morskich, inne zostały dostarczone drogą lotniczą – a to tylko namiastka działań z ponad 300 zamówień, 50 różnych dostawców i pracy 700 osób spoza naszej organizacji. Cały projekt był również bardzo angażujący dla zespołu fabryki. Inwestycja zakończyła się sukcesem dzięki pasji, profesjonalizmowi i zaangażowaniu ludzi, którzy ją tworzyli, dlatego podziękowania należą się przede wszystkim załodze – mówi Dorota Maskiewicz, Dyrektor Fabryki Unilever w Bydgoszczy.
Budowa nowych linii produkcyjnych to nie tylko technologia, ale także imponująca skala realizacji. Za sukcesem projektu stoją konkretne liczby: 5 km zainstalowanych rurociągów, 30 km kabli oraz 150 ton stali i 600 m³ betonu. To solidne fundamenty pod nowoczesną i wydajną produkcję.
Znaczące usprawnienia
Aby modernizacja części produkcyjnej mogła być zrealizowana, konieczna okazała się również budowa w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania. Nowy obiekt w fabryce oferuje 9500 miejsc paletowych, a jego konstrukcja jest samonośna – ściany i dach są zamocowane bezpośrednio do systemu regałów. Pracują w nim cztery 32-metrowe układnice, a także autonomiczne wózki, które sprawnie transportują surowce i wyroby gotowe. Całość zarządzana jest przez system, który zapewnia maksymalną efektywność i precyzję operacyjną. Do budowy magazynu wykorzystano 3500 m³ betonu oraz ponad 1050 ton stali, przeznaczonej na konstrukcję budynków, system regałowy i technologię transportu palet.
Dzięki inwestycji jesteśmy w stanie o wiele efektywniej planować pracę magazynu –zredukowaliśmy czas załadunku pojedynczego transportu z 3 godzin do zaledwie godziny. Jednocześnie zapotrzebowanie na rampy spadło z 4-5 do 2, a liczbę potrzebnych wózków widłowych ograniczyliśmy o połowę. To znaczące usprawnienie, które w skali całej fabryki generuje realne oszczędności i pozwala nam efektywniej zarządzać zasobami – dodaje Dorota Maskiewicz, Unilever.
Fabryka Unilever w Bydgoszczy wyróżnia się wyjątkową kompleksowością procesów produkcyjnych, obejmującą liczne formaty opakowań, typy etykiet oraz szerokie portfolio produktów. Taka elastyczność operacyjna czyni ją jedną z najbardziej wszechstronnych i unikalnych fabryk Unilever na świecie.
***
O Unilever:
Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Foods i Ice Cream, który prowadzi sprzedaż na terenie ponad 190 krajów, docierając do 3,4 miliarda konsumentów dziennie. Zatrudnia 128 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2024 r. wyniosły 60,8 mld euro. Więcej informacji o Unilever i naszych markach można znaleźć na stronie www.unilever.com