Gdy forma zaczyna pulsować rytmem, a materia odpowiada na dźwięk, rodzi się sztuka, która przekracza granice. W „Układach improwizowanych” Bożeny Sacharczuk ceramika zyskuje głos, a przestrzeń – nową wrażliwość. Prezentowana w foyer NOSPR wystawa to nie tylko spotkanie sztuk, ale zmysłowe doświadczenie, w którym intuicja, emocja i precyzja budują opowieść bez słów – taką, która rezonuje z architekturą i muzyką, stając się jej równoprawnym brzmieniem.
W przestrzeni foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) trwa wyjątkowa wystawa ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk zatytułowana „Układy improwizowane”. Jej otwarcie odbyło się 14 marca 2025 roku, a ekspozycja została włączona w program wydarzeń towarzyszących prestiżowemu Festiwalowi Prawykonań w NOSPR. Wystawę można oglądać do 26 czerwca 2025 roku.
Wystawa Bożeny Sacharczuk, cenionej artystki wizualnej, profesor wrocławskiej ASP i doktory habilitowanej sztuk plastycznych, wpisuje się w rytm Festiwalu Prawykonań nie jako tło, lecz jako jego równorzędny głos – plastyczna improwizacja towarzysząca muzycznej premierze. Prezentowana w ramach działalności FINE ART GALLERY – galerii specjalizującej się w ceramice unikatowej – kolekcja „Układy improwizowane” odsłania fascynujące zależności pomiędzy dźwiękiem a formą, strukturą a emocją, ciszą a ruchem.
Bożena Sacharczuk, dla której muzyka stanowi istotny impuls twórczy, przekształca ceramiczne obiekty w rodzaj partytur przestrzennych – pełnych rytmów, pauz i napięć. „Abstrakcyjne dźwięki budują układy brzmień, a wizualne rytmy i struktury tworzą melodyczne ciągi. Improwizacja, zarówno w muzyce, jak i w sztuce, jest kluczem do ożywienia wyobraźni i budowania nowych form” – mówi artystka, otwierając tym samym pole dla odbioru, w którym sztuki przenikają się i rezonują ze sobą w jednym wspólnym idiomie.
Dedykowanie kolekcji Bożeny Sacharczuk w wyjątkowej przestrzeni foyer NOSPR to nie tylko wybór miejsca – to świadomy gest twórczego dialogu z architekturą, która od lat zachwyca zarówno doskonałą akustyką, jak i wyrafinowaną formą. Ceramiczne kompozycje artystki wchodzą z nią w subtelną interakcję – odzwierciedlają jej rytm, rozmach i precyzję poprzez zastosowanie trzech kierunków kompozycyjnych: pionowego, poziomego i kolistego.
– Projektując jego [NOSPR] otoczenie i wnętrza myśleliśmy o przyjaznej przestrzeni, która będzie sprzyjać spotkaniom. I tak się dzieje. Foyer NOSPR, przestrzeń publiczna, a więc otwarta. Otwarta na wszelkie artystyczne zjawiska, które nas otaczają. Od dziesięciu lat, niezmiennie, jesteśmy obserwatorami i uczestnikami ekscytujących spotkań ze sztuką. Wciąż doświadczamy muzycznych emocji i wzajemnych relacji. Poznajemy świat przez pryzmat muzyków, malarzy, rzeźbiarzy, fotografików czy performerów. To nieskończone bogactwo doznań. Chwila wytchnienia, moment refleksji, a może impuls do dalszego odkrywania? Prezentowane tutaj ceramiczne improwizacje Bożeny Sacharczuk są kolejną okazją, aby doświadczyć sztuki i architektury w harmonii. Odkrywajmy jej niuanse i pozwólmy się zaskoczyć – mówi architekt Tomasz Konior, architekt gmachu, współkurator wystawy.
Kolorystyka prac – celowo skontrastowana z monochromatycznym charakterem wnętrza – wprowadza wyraźne, lecz harmonijne akcenty, które ożywiają przestrzeń bez zakłócania jej spójności. Obiekty nawiązują do ekspresji ruchów dyrygenta – dynamicznych i precyzyjnych zarazem – a ich forma balansuje pomiędzy monumentalnością a lekkością. To właśnie w tej delikatnej równowadze rodzi się dodatkowy, estetyczny wymiar – niemal muzyczny w swojej naturze.
– Wystawa prac Bożeny Sacharczuk wprowadza do wnętrz element ciepła i zmysłowości. Formowane w glinie niezwykłe kształty zaskakują lekkością i dynamiką. Prezentowane obiekty przypominają formy znane z natury, jakby wyrosłe z ziemi lub ukształtowane przez wiatr i wodę. Jednocześnie, widać w nich precyzję i dbałość o detal. Opalizujące faktury reagują na ruch i światło. Synergia, to słowo, klucz do twórczości Bożeny Sacharczuk. Jej ceramika zaciera granice między tym, co materialne, a tym, co niematerialne. Muzyka zdaje się tańczyć w tych formach. A może te kształty rodzą się z muzyki? Ekspozycja ceramiki w NOSPR to nie tylko prezentacja pojedynczych utworów, ale też przemyślana, wielowątkowa kompozycja, która angażuje całą przestrzeń – dodaje.
Dzieła Bożeny Sacharczuk wymykają się klasycznym definicjom rzeźby czy ceramiki – każda z nich to autonomiczna narracja, w której intuicja spotyka się z emocją, a twórcza precyzja prowadzi widza przez złożoną, wielowarstwową strukturę znaczeń. Formy te nie tylko dopełniają otaczającą przestrzeń, ale również redefiniują ją, stając się elementem transformującym i naszą percepcję jako widzów i słuchaczy.
„Układy improwizowane” są więc nie tylko wystawą, ale i zmysłowym i refleksyjnym doświadczeniem, w którym granice między tym, co widzialne, a tym, co słyszalne, zacierają się, tworząc nowy język ekspresji.
Ekspozycję można oglądać bezpłatnie do 26 czerwca 2025 roku w wyjątkowym wnętrzu NOSPR – jednej z najważniejszych instytucji kultury w Polsce. To niepowtarzalna okazja, by zanurzyć się w świecie, gdzie ceramika mówi głosem muzyki, a przestrzeń staje się instrumentem dla sztuki współczesnej.
Informacje o wystawie
- Wystawa: Układy improwizowane
- Artystka: Bożena Sacharczuk, profesor ASP we Wrocławiu, doktor habilitowana sztuk plastycznych
- Kuratorzy:
- Bożena Sacharczuk – autorka i kuratorka
- Krystyna Szczepaniak – kuratorka
- Mirosław Jasiński – kurator
- Tomasz Konior – architekt gmachu NOSPR, współkurator
- Organizator: FINE ART GALLERY – Art of Ceramics
- Miejsce: foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), pl. Wojciecha Kilara 1
- W ramach: Festiwalu Prawykonań 2025 – wydarzenia towarzyszące
- Terminy: 14 marca – 26 czerwca 2025
- Wstęp: bezpłatny