„Spowolnienie” lub wręcz „kryzys” to określenia, które w ostatnich miesiącach polska branża transportu drogowego odmienia przez wszystkie przypadki. Sytuacja rynkowa wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i dostosowania się do okoliczności. Elastyczność rynkową można wzmacniać korzystając z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań optymalizujących działalność. Wśród nich godną rozważenia propozycją jest wynajem pojazdów.
O blisko 11 proc. więcej upadłości ogłosiły polskie firmy w 2024 roku w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. Co więcej, o ile w 2021 roku upadłości i restrukturyzacje firm transportowych stanowiły 5 proc. wszystkich prowadzonych w Polsce postępowań, tak w 2024 roku ten odsetek wyniósł już 13 proc.
– Sytuacja na rynku jest szczególnym wyzwaniem dla mniejszych przedsiębiorstw, które są mniej odporne np. na jednoczesne wystąpienie spadku koniunktury i zatory płatnicze. Oba zjawiska ze sobą nierozerwalnie połączone i wzajemnie się „nakręcają” – mówi Silvestr Ochrimovic prezes zarządu Truck Care – lidera rynku wynajmu pojazdów użytkowych w Polsce.
Płacisz kiedy zarabiasz
Truck Care oferuje zarówno wynajem długo-, jak i krótkoterminowy. Elastyczność w rozumieniu Truck Care nie kończy się na tym wyborze. Użytkownik może dostosować ofertę i jej zakres do swoich potrzeb i możliwości wybierając w pełni kompleksowe zarządzanie flotą
lub pozostawić część zadań (np. serwis ogumienia) po swojej stronie.
– Rozumiemy, że nie ma dwóch identycznych biznesów. Każdy czymś się różni, a przedsiębiorcy mają różne preferencje. Stąd też działamy tak, aby w każdym aspekcie możliwie jak najlepiej profilować nasze usługi – tłumaczy Silvestr Ochrimovic, który od początku 2025 roku kieruje marką Truck Care.
– Wahania koniunktury ujawniają dwie najważniejsze zalety wynajmu dla przedsiębiorców. Pierwsza to przewidywalność kosztów – wydatki są rozłożone w czasie i łatwe do zaplanowania. Stała, comiesięczna rata, bez niespodzianek takich, jak koszty napraw czy kumulacji kosztów wynikających np. z konieczności przedłużenia polis ubezpieczeniowych dla połowy floty i to w jednym miesiącu – podkreśla prezes Truck Care.
– Drugą z kluczowych korzyści jakie daje wynajem jest możliwość dostosowania wielkości floty do obciążenia pracą. Wielu naszych klientów podchodzi do tego „hybrydowo”, łącząc wynajem długoterminowy czy też pojazdy posiadane na własność z dodatkowymi, wynajmowanymi na krótsze okresy, w których mają szczyt zamówień. Przykładem jest branża e-commerce. W tym biznesie końcówka roku, okres przedświąteczny to często „szaleństwo” zakupów i zamówień. By podołać tym wyzwaniom i zwiększyć rentowność można skorzystać z wynajmu krótkoterminowego. W ten sposób nie płaci się za samochód przez cały rok, lecz jedynie wtedy kiedy on intensywnie na siebie zarabia – radzi prezes Ochrimovic.
Elastyczność przez nowoczesność
W walce o utrzymanie rentowności firmy transportowe coraz chętniej zwracają się w stronę nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich są oczywiście usługi telematyczne i wykorzystanie uzyskanych danych przy współpracy z kompetentnymi i doświadczonymi trenerami efektywnej jazdy.
Niektóre z podmiotów zajmujących się doskonaleniem umiejętności kierowców oferują usługi bazujące na stałej, regularnej współpracy z poszczególnymi kierowcami. Ich celem jest uniknięcie sytuacji, w której kierowca po szkoleniu krótkotrwale poprawia swoje rezultaty, ale następnie wraca do starych, złych nawyków. Alternatywą jest właśnie forma eko-coachingu i postępu metodą małych kroków.
– Rozwiązania telematyczne są u nas rozwijane od lat. Dajemy użytkownikom nie tylko możliwość optymalizacji zużycia paliwa i sprzętu, a co za tym idzie zmniejszenia szkodowości, lecz także pomagamy uniknąć przestojów. Zaawansowane funkcje telematyki pozwalają przewidywać pewne problemy z pojazdami, a także zdalnie kasować błędy, by nie przerywać jazdy, a konieczny serwis wykonać już w kraju, po zakończeniu danego zlecenia – opowiada Silvestr Ochrimovic.
– Wynajem to także mniej stresu. Nasza flota jest dużo młodsza niż średnia rynkowa, a w przypadku nowego i co ważne – prawidłowo serwisowanego pojazdu – prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jest znacznie niższe. Dodatkowo, producenci prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań obniżających spalanie, więc każda kolejna generacja danego modelu to potencjalnie mniejsze wydatki na paliwo. Wynajem to z kolei przystępna forma finansowania, która właśnie ułatwia dostęp do najnowocześniejszych ciągników, ciężarówek czy naczep – zauważa prezes Ochrimovic.
Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo staje się także nierozerwalnie połączone z wysokością opłat drogowych. Sztandarowym przykładem są Niemcy, gdzie polscy przewoźnicy wykonują mnóstwo pracy przewozowej. Opłata za przejechanie jednego kilometra najnowocześniejszym i najbardziej wydajnym ciągnikiem siodłowym może być nawet o 83 proc. niższa od kosztów jazdy modelem zarejestrowanym przed 2019 rokiem. – Wiele pojazdów konfigurujemy stricte pod wymagania określonego klienta. Mamy w tym doświadczenie, więc jeśli przedsiębiorca potrzebuje samochodu zaliczanego do klasy
3 niemieckiego Mautu, my go dostarczymy – dodaje prezes Truck Care.
– Elastyczność w wykonaniu Truck Care to wielowątkowe zagadnienie, ale implementacja naszych efektywnych rozwiązań w przedsiębiorstwie nie wymaga jednak doktoratu. Nasi pracownicy doskonale wiedzą co i komu zaproponować, by pomóc jego firmie w tych niełatwych czasach – podsumowuje Silvestr Ochrimovic.
***
TRUCK CARE to kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych, stworzony z myślą o biznesie transportowym, jak i odpowiedź na potrzeby firm, które poszukują wygodnych i elastycznych rozwiązań. Specjalizuje się w krótko-, średnio- i długoterminowym wynajmie pojazdów użytkowych. W swojej flocie posiada już ponad 4700 pojazdów w najnowszych modelach uznanych marek jak DAF, MAN, IVECO, VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT czy SCANIA, a wśród nich pojazdy z różnych segmentów – poczynając od lekkich pojazdów dostawczych oraz podwozi przeznaczonych do dystrybucji regionalnej, przez ciągniki siodłowe, pojazdy komunalne, na 4-osiowych podwoziach konstrukcyjnych kończąc. Ofertę uzupełniają naczepy KÖGEL, SCHMITZ, KRONE w różnych konfiguracjach, cysterny oraz zestawy BDF. Każdy z nich dostępny jest w pełnym kontrakcie obejmującym nie tylko wynajem, ale również finansowanie, ubezpieczenie, podatki, serwis, ogumienie oraz pakiety dodatkowe.
TRUCK CARE ułatwia pracę przedsiębiorcom, optymalizując wszelkie koszty utrzymania floty. Dzięki rozbudowanej sieci serwisowej na terenie całego kraju przejrzystym warunkom finansowania oraz kompleksowej obsłudze TRUCK CARE zapewnia przedsiębiorcom pełną mobilność w realizacji usług transportowych. TRUCK CARE należy do silnej Grupy finansowej EFL, która jest częścią Credit Agricole S.A., jednej z największych instytucji finansowych w Europie oraz Credit Agricole Leasing & Factoring S.A., najważniejszego uczestnika sektora leasingu i faktoringu w Europie. Więcej na www.truckcare.pl.