Rusza pierwsza w Europie kwiaciarnia internetowa opierająca się na sztucznej inteligencji, nauce i psychologii. Panksy właśnie rozpoczyna swoją działalność w Polsce. Wystarczy odpowiedzieć na kilka pytań, a następnie zostanie wygenerowany pomysł na spersonalizowaną kompozycję, którą floryści zamienią w bukiet z dostawą do domu.
Tworzenie kompozycji kwiatowej przygotowanej na konkretną okazję umożliwiają połączone siły sztucznej inteligencji, nauki oraz wiedza psychologiczna. Na podstawie wygenerowanego z ich pomocą zbioru inspiracji, planowany jest ostateczny wygląd zamówionego bukietu. Cały proces składania zamówienia odbywa się w internecie. Jego realizacją zajmują się współpracujący z platformą lokalni floryści. To pierwsza tego typu usługa nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Nowatorski model biznesowy Panksy bazuje na teorii 12 archetypów stworzonych przez Carla Gustava Junga. Ten uznany szwajcarski psychiatra głosił, że każdy człowiek ma określony rodzaj osobowości, który wyraża się poprzez jego charakter, wygląd i postrzeganie świata. Właśnie bazując na archetypach Junga, platforma dobiera najlepszą stylistykę oraz klimat bukietu dla danej osoby i na daną okazję.
Kwiaciarnia inna niż wszystkie
Jak to działa w praktyce? Wystarczy wejść na Panksy.pl i wykonać krótki test składający się sześciu pytań dotyczących osoby, której chcemy wręczyć kwiaty. Algorytmy klasyfikują nasze odpowiedzi do jednego z archetypów, takich jak np. Mędrzec, Poszukiwacz czy Altruista. Na tej podstawie sztuczna inteligencja proponuje odbiorcy gotowe rozwiązania stylistyczne – inspirujące zdjęcia, kolorystykę, opis stylu proponowanego bukietu, a także gatunki kwiatów, jakie mogą pasować.
Aby sfinalizować zamówienie, należy wybrać wielkość bukietu, wskazać ewentualne alergie obdarowywanej osoby oraz rodzaj opakowania, a także określić termin doręczenia. Wszystkie zebrane przez Panksy dane wędrują do jednej ze współpracujących z platformą lokalnych kwiaciarni, która zajmuje się stworzeniem bukietu i jego doręczeniem.
Największą siłą Panksy jest to, że każdy zamówiony bukiet jest tworzony z myślą o konkretnej osobie. Indywidualizacja zamówienia jest możliwa dzięki dużej ilości danych. Ta idea wpisuje się w rosnące potrzeby polskich klientów w zakresie personalizacji produktów i usług. Według badania przeprowadzonego przez Empik Foto aż 95% Polaków uważa, że najlepszy prezent to taki dopasowany do danej osoby. Z kolei dla 45% z nich uznało, że oryginalność jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze podarunku dla bliskich.
Do tej pory floryści mogli tworzyć kompozycje kwiatowe jedynie na podstawie szczątkowych informacji zebranych podczas krótkiej rozmowy z klientami. Brakowało rozwiązań, które mogłyby ten proces usprawnić i przyspieszyć. Z pomocą przyszedł postęp w rozwoju sztucznej inteligencji, otwierając zupełnie nowe możliwości dla sektora kwiatowego. Polska jest do tego idealnym rynkiem, bo Polacy kochają nowe rozwiązania technologiczne.
Panksy swoje usługi dostarcza nie tylko klientom indywidualnym, ale także partnerom biznesowym, takim jak agencje eventowe, hotele, wedding planerzy. Otwiera się też na współpracę z kolejnymi kwiaciarniami działającymi na terenie kraju. Platforma oferuje lokalnym florystom wsparcie marketingowe, w tym własne kanały społecznościowe oraz influencerów. To ukłon w stronę małych rodzimych firm (często prowadzonych przez kobiety), dla których sporym wyzwaniem jest wyróżnienie się na nasyconym rynku i dotarcie do odbiorców.
Obecnie usługi serwisu Panksy są realizowane dla klientów indywidualnych wyłącznie na terenie Warszawy, a dla biznesowych – w największych polskich miastach. Platforma planuje dalszą ekspansję w Polsce oraz na rynkach zagranicznych.
Rynek kwiatowy w Polsce rozwija się dynamicznie już od wielu lat i nie spowalnia go nawet pandemia COVID-19. W 2020 roku Polski Związek Ogrodniczy oszacował jego wartość na 3,3 mld złotych. Jednocześnie jego globalne przychody osiągnęły w tym czasie, jak podaje Forbes, niemal 105 mld dolarów.
Źródło: Panksy
http://www.panksy.pl