Startują Sustainability Talks dla młodych pasjonatów

50 studentów i studentek z 15 uczelni z całego kraju: takim sukcesem frekwencyjnym zainaugurowano nową inicjatywę popularyzacji zrównoważonego rozwoju wśród młodych – Sustainability Talks. To cykl otwartych, bezpłatnych szkoleń połączonych z warsztatami dla studentów i studentek, podczas których młodzi ludzie zapoznają się z wybranym tematem, poznając go z perspektywy nauki oraz dobrych praktyk biznesu. Efektem każdego ze spotkań będą autorskie kreatywne pomysły studentów i studentek – aby zdobyta wiedza miała praktyczne zastosowanie. Organizatorem jest Bayer, a pierwsza edycja została przygotowana we współpracy z prof. dr. hab. Tymonem Zielińskim, oceanografem i fizykiem atmosfery oraz zespołem Badania i Edukacji o Klimacie i Oceanach z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk. Tematem spotkania były dane dotyczące oceanów i zmian klimatu.

– By utrzymać dzisiejszy styl życia, ludzkość potrzebowałaby aż trzech planet. Mamy tylko jedną – i nie ma już czasu: trzeba działać tu i teraz. W przeciwnym razie jakość życia za 20-30 lat drastycznie spadnie. Dostęp do żywności czy do opieki zdrowotnej może być dużo trudniejszy. – mówi Markus Baltzer, prezes firmy Bayer – Szczególną rolę odgrywają młodzi, którzy dziś stanowią ponad połowę ludności świata. Stąd nasz pomysł: adresowane do studentów i studentek praktyczne warsztaty popularyzujące zrównoważone życie. Cieszę się, że pierwsza edycja przyciągnęła aż 50 młodych ludzi z uczelni w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i innych miast.

Sytuacja jest alarmująca: mieszkańcy Polski coraz silniej będą odczuwali negatywne skutki zmian klimatu.

– Za nieco ponad dwie dekady północ Polski, w tym Gdańsk, Nowy Dwór Gdański, Elbląg oraz ich okolice, mogą zostać zalane wodami Bałtyku. Przy takim scenariuszu nowy przekop Mierzei Wiślanej może prowadzić do portu, który znajdzie się pod wodą – prognozuje prof. dr hab. Tymon Zieliński z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk – To realny scenariusz. Zmiany klimatu wpływają na globalny wzrost poziomu wód. A to tylko jedna z konsekwencji, którą odczujemy w Polsce. Dlatego trzeba już dziś współpracować z najmłodszym pokoleniem nad zmianą stylu życia. To świetni, kreatywni ludzie – pełni pomysłów i innego podejścia, którym my – starsze generacje – możemy się inspirować.

Ważnym elementem spotkania było poznawanie śladu wodnego – czyli wielkości zużycia wiążącego się z wytworzeniem danego produktu. Prof. Zieliński przytoczył szokujące dane: stworzenie kurtki z poliestru pochłania 18 000 litrów wody, kilogram czekolady 17 000, wołowiny 15 000, a para jeansów 8 000. Dlatego tak ważne jest ograniczanie konsumpcji, niemarnowanie żywności, kierowanie się w codziennych wyborach świadomością o koszcie środowiskowym stylu życia. Zachęcano, by zastanowić się nad korzystaniem z promocji, oferujących kilka produktów za atrakcyjną cenę: czy naprawdę potrzebujemy dodatkowej rzeczy?

– Cieszę się, że trafiłam na warsztaty – mówi Julia z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, która o spotkaniu dowiedziała się z uczelnianej listy dyskusyjnej – Bardzo interesuję się zrównoważonym życiem i szukam dodatkowych informacji na ten temat. Dziś zaskoczyły mnie informacje o tym, że część Polski może znaleźć się pod wodą. Właśnie dlatego trzeba działać już teraz i tak naprawdę każdy z nas może coś zrobić, nawet małymi kroczkami.

Podczas sesji warsztatowej i networkingu studenci pracowali nad pomysłami projektów, odpowiadających na wyzwanie: w jaki sposób zaangażować milion ludzi, by dane dotyczące oceanów i zmian klimatu stały się zrozumiałe. Praca w grupach przyniosła niezwykle ciekawe projekty, m.in. pomysł gry familijnej popularyzującej różne obszary zrównoważonego rozwoju – uzyskał on największą liczbę głosów uczestników. Dzięki współpracy z organizatorami studenci będą mieli możliwość zaprezentować swój projekt w przestrzeni publicznej .

Kolejny warsztat z cyklu Sustainability Talks planowany jest za kilka miesięcy. Inicjatywa organizowana jest w ramach #ThankYouScience – autorskiego programu Bayer Polska, popularyzującego zaufanie do nauki w przestrzeni publicznej.

O firmie Bayer

Firma Bayer to międzynarodowe przedsiębiorstwo, którego działalność skupia się na obszarach nauk Life Sciences, jakimi są ochrona zdrowia i produkcja żywności. Jej produkty i usługi mają na celu przyniesienie korzyści ludziom i planecie poprzez wspieranie wysiłków zmierzających do przezwyciężenia głównych wyzwań związanych z rosnącą i starzejącą się populacją globalną. Bayer angażuje się w zrównoważony rozwój i wywieranie pozytywnego wpływu poprzez swoją działalność. Jednocześnie Grupa dąży do poprawy rentowności i tworzenia wartości poprzez innowacje i wzrost. Marka Bayer oznacza zaufanie, niezawodność i jakość na całym świecie. W roku podatkowym 2022 Grupa zatrudniała około 101 000 osób, a wartość jej sprzedaży wyniosła 50,7 mld euro. Wydatki na badania i rozwój – przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych – wyniosły 6,2 mld euro. Więcej informacji na stronie internetowej www.bayer.com.