SIECI HANDLOWE MOGĄ ZWIĘKSZYĆ PRZYCHODY NAWET O 10% 
DZIĘKI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

Warszawa, 3 lipca 2024 r. – Przychody sieci handlowych mogą wzrosnąć nawet o 10 proc. dzięki wykorzystaniu narzędzi opartych o generatywną sztuczną inteligencję (Gen AI), wynika z analiz Bain & Company. Największy potencjał na zwiększenie sprzedaży ma wykorzystanie sztucznej inteligencji przy usprawnieniu procesu wyszukiwania produktów, stworzeniu spersonalizowanego asystenta zakupów czy też skuteczniejszych rekomendacjach zakupowych.

Wiele firm będących liderami technologicznymi w branży już odniosło sukcesy w personalizacji doświadczeń zakupowych klientów poprzez wykorzystanie rozwiązań opartych o generatywną sztuczną inteligencję, podkreślają eksperci firmy doradczej Bain & Company. Efektem wdrażania tych nowych technologii była nie tylko poprawa zyskowności poprzez zmniejszenie kosztów operacyjnych, ale także wzrost przychodów ze sprzedaży.

Wiodące sieci handlowe od pewnego czasu testują rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji i już widzą znaczne korzyści płynące z jej wykorzystania. Znajdujemy się dziś u progu rewolucji w handlu podobnej do czasów, gdy upowszechnił się Internet – mówi Patryk Rudnicki, partner Bain & Company. Wyzwaniem pozostaje teraz wdrożenie wypracowanych rozwiązań na większą skalę. Firmy, które najlepiej wykorzystają zaawansowane rozwiązania oparte o AI na potrzeby rozwoju działalności, wygrają wyścig z konkurencją.

Potencjał zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji nie ogranicza się tylko do personalizacji doświadczeń zakupowych i komunikacji sprzedawcy z klientem. Wykorzystanie narzędzi opartych o AI może pomóc zwiększyć produktywność także w obszarze marketingu.

Sprzedawcy detaliczni eksperymentowali już z narzędziami AI usprawniającymi działania marketingowe, jednak dopiero teraz widzimy skalę możliwości w tym zakresie. Najwięcej mogą zyskać te firmy, które postawią na automatyzację generowania materiałów marketingowych. Generatywna AI nie tylko tłumaczy na inne języki, ale także tworzy i dostosowuje treści, redagując je zgodnie z przeznaczeniem – mówi Patryk Rudnicki.

Duży potencjał na wykorzystanie AI drzemie także w automatyzacji prowadzenia mediów społecznościowych oraz tworzeniu dynamicznych i spersonalizowanych stron internetowych. Według ekspertów Bain & Company, wprowadzenie tego typu rozwiązań może zapewnić wzrost produktywności w marketingu o 30-40 proc.

Tworzenie oprogramowania to kolejny obszar, w którym wykorzystanie sztucznej inteligencji przynosi obiecujące rezultaty. Według analiz Bain & Company, sieci detaliczne mogą poprawić wydajność o 25-40 proc. w wybranych aktywnościach dzięki wdrożeniu narzędzi, które pozwalają zautomatyzować zadania związane z kodowaniem.

Sztuczna inteligencja znacząco wpłynie na najważniejsze procesy tworzenia i kontroli oprogramowania. Nowe narzędzia pozwolą zautomatyzować wyszukiwanie błędów w kodzie, a także pomogą w wykryciu luk w zabezpieczeniach. Inwestycja w AI to atrakcyjna ścieżka do zwiększenia produktywności i ograniczenia ryzyka pod warunkiem zachowania odpowiedniego podejścia do zarządzania sztuczną inteligencją w firmie – komentuje Patryk Rudnicki.

Nowe rozwiązania mogą również pomóc pracownikom sieci handlowych, ułatwiając ich pracę i zmieniając sposób funkcjonowania w punktach sprzedaży, magazynach i biurach. Sztuczna inteligencja może wspierać proces automatyzacji zarządzania asortymentem, pomóc w zdobywaniu informacji na temat produktów i rozwiązywaniu codziennych problemów, z jakimi mierzy się obsługa sklepów. Wprowadzenie AI w tym obszarze może zwiększyć produktywność pracowników od 5 do nawet 25 proc., wynika z analiz Bain & Company.

Na rynku już wkrótce pojawi się mnóstwo nowych rozwiązań. Wygrają firmy, które nie tylko szybko je opracują, ale także uzyskają efekt skali, masowo wdrażając ich wykorzystanie – dodaje Patryk Rudnicki.

Cały raport Bain & Company nt. wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu detalicznym dostępny jest: https://www.bain.com/insights/retail-and-gen-ai-now-scale-those-terrific-early-returns/

BAIN & COMPANY

Bain & Company to jedna z największych firm doradztwa strategicznego na świecie. Konsultanci Bain wspierają zarządy firm w podejmowaniu kluczowych decyzji z zakresu strategii, organizacji, fuzji i przejęć oraz we wdrażaniu innowacyjnych technologii. Bain & Company jest też wiodącym doradcą funduszy private equity. Firma angażuje się w działania pro bono, realizując 10-letni program o wartości ponad 1 mld dolarów, w ramach którego bezpłatnie świadczy usługi doradcze na rzecz organizacji walczących z nierównościami społecznymi i rasowymi oraz działających na rzecz rozwoju, edukacji i ochrony środowiska. Spółka otrzymała złoty rating od agencji EcoVadis, oceniającej działania i praktyki dostawców w zakresie ich społecznej odpowiedzialności biznesu, a tym samym znalazła się w grupie zaledwie 2 proc. firm na świecie, które zdobyły to najwyższe wyróżnienie. Firma powstała w 1973 roku w USA i posiada 65 biur w 40 krajach na świecie. O skuteczności Bain & Company świadczą wyniki klientów.