W październiku i listopadzie tego roku sprzedaż piwnych zestawów w porównaniu do wcześniejszych miesięcy wzrosła aż pięciokrotnie. Wyraźny wzrost zainteresowania pakami z piwem widać też w odniesieniu do roku 2023.
Rosnące zainteresowanie piwnymi zestawami degustacyjnymi i prezentowymi przed Bożym Narodzeniem to duża zmiana, bo piwo Polakom wcześniej nie za bardzo kojarzyło się z „gwiazdkowym napojem”. Tu nadal na pierwszym miejscu są wina i mocniejsza alkohole.
Ruch w piwach na Święta
Jednym z powodów świątecznego ożywienia w piwie jest coraz bogatsza oferta zestawów, po pierwsze przygotowywanych przez polskie browary rzemieślnicze i regionalne, a po drugie importowanych. Teraz w okresie przedświątecznym najlepsze polskie sklepy specjalistyczne i hurtownie mają w ofercie nawet po 60-70 zestawów z różnych browarów i krajów.
Największa polska hurtownia z piwami kraftowymi OneMoreBeer sprzedawała w tym roku po około 500 piwnych zestawów miesięcznie. W październiku i listopadzie było ich już ponad 2,5 tys. miesięcznie. Wyniki w grudniu zapowiadają się na jeszcze wyższe. W tym sam okresie ubiegłego roku też było widać wzrost, ale sprzedaż zestawów była ponad dwa razy mniejsza. Ich odbiorcami są inne hurtownie, sklepy specjalistyczne, sieci handlowe i klienci indywidualni. Wzrost zainteresowania widać u wszystkich, a zestawy z piwami regionalnymi i rzemieślniczymi trafiły już nawet do dyskontów.
– Klienci na Święta szukają czegoś wyjątkowego, niekoniecznie na prezent, a piwa dzięki bogactwu stylów i smaków, od kilkunastu lat oferowanych w naszym kraju przez kraft, zaczęły większej grupie ludzi kojarzyć się z czymś wyjątkowym – mówi Paweł Ząbek, Dyrektor Zarządzający OneMoreBeer.
Zestawy z licencją na oryginalność
Producenci zestawów na różne sposoby próbują zadbać o ich wyjątkowość. Najczęściej jest to po prostu od 2 do 6 butelek piwa w różnych stylach wraz z dedykowanym szkłem degustacyjnym zebranych w ozdobnym opakowaniu. Przed Świętami lepiej sprzedaje się wszystko, co jest ozdobione świątecznymi motywami, z piwami zimowymi, z przyprawami lub innymi naturalnymi dodatkami oraz wyższą zawartością alkoholu.
Hitem końca tego roku są piwne kalendarze adwentowe. Zamiast tradycyjnych czekoladek w takich zestawach znajdują się różne piwa – po jednym na każdy dzień adwentu, od 1 do 24 grudnia. Na razie szybko sprzedają się zestawy z piwami belgijskimi, niemieckimi i austriackimi, ale już są pytania o – jak dotąd nieistniejący – polski kalendarz adwentowy.
Limitowane edycje piw często są wzbogacane o firmowe szkło i podkładki. Popyt na tak przygotowane zestawy degustacyjne może znacznie przewyższać podaż. Przykładem jest zestaw porterów bałtyckich z okolicznościowymi podkładkami i pokalem przygotowany przez browary PINTA, Trzech Kumpli i Widawa z okazji 10. edycji Święta Porteru Bałtyckiego 18 stycznia 2025 roku. Około 6 tys. takich zestawów ma trafić do sprzedaży 12 grudnia, ale prośby klientów o zagwarantowanie sobie dostępu do produktu zaczęły spływać do OneMoreBeer już dwa tygodnie wcześniej.
Piwne bestsellery na każdą porę roku
Aby trafić na listę bestsellerów browary dbają nie tylko o wyjątkowość samych piw i firmowe szkło dopasowane do stylu piwa. Browar Fortuna ma już w ofercie zestawy z firmowymi skarpetami i zimowymi czapkami. Belgijski browar Du Bocq do świątecznego zestawu piw Tête De Mort Xmas dołączył szkło w kształcie trupiej czaszki. Natomiast inny belgijski browar d’Ebly do zestawu trzech swoich piw La Corne dodał szkło w kształcie rogu. Oryginalnych pomysłów, które mają przyciągnąć uwagę miłośników piwa i kolekcjonerów jest dużo więcej.
– Zestawy najczęściej mają sezonowy charakter i widać, że Święta są ich najlepszym czasem, ale perełki degustacyjne sprzedadzą się o każdej porze roku – mówi Paweł Ząbek. Jako przykład daje ekspresowo wyprzedany box WFP18 z dziesięcioma piwami najwyżej ocenianymi w rankingu Untappd, a jednocześnie obecnymi na 18. edycji Warszawskiego Festiwalu Piwa. W tym przypadku znowu chętnych było więcej niż zestawów.