Seniorzy w Żabce udowadniają, że przedsiębiorczość nie zna wieku

Międzynarodowy Dzień Osób Starszych obchodzimy 1 października. To święto, które co roku przypomina o roli i aktywności seniorów w życiu społecznym oraz zawodowym. Coraz częściej osoby po 60. roku życia nie rezygnują z pracy, lecz realizują się w biznesie. W grupie osób w wieku 60–89 lat aktywni zawodowo stanowią 15,4%. W sieci Żabka działa liczne grono przedsiębiorców, którzy udowadniają, że determinacja, wiedza i chęć działania nie mają metryki.

Według danych Eurostatu osoby powyżej 65. roku życia, które pozostają aktywne zawodowo, najczęściej znajdują zatrudnienie w handlu hurtowym i detalicznym (15,3%), następnie w sektorze rolnictwa, leśnictwa i rybactwa (11,8%), a także w działalności profesjonalnej, naukowej
i technicznej (11,1%). Coraz większy udział seniorów widoczny jest także w obszarze przedsiębiorczości, a wielu z nich prowadzi własne firmy, w tym sklepy franczyzowe.

Historie franczyzobiorców seniorów

Elżbieta Jabłońska z Białegostoku z Żabką związana jest od 2005 roku. Wcześniej prowadziła sklep spożywczy i pracowała na stanowiskach kierowniczych w różnych firmach. Po poważnym wypadku samochodowym zdecydowała się na zmianę zawodowej ścieżki i rozpoczęcie własnej działalności.


Żabka była dla mnie szansą na nowy start po trudnych doświadczeniach. Dziś mam satysfakcję z prowadzenia sklepu i kontaktu z klientami. W wolnych chwilach zajmuję się własną działką i uprawą czerwonych róż, które ubóstwiam mówi Elżbieta Jabłońska, 64-letnia franczyzobiorczyni Żabki.

Przenosząc się do zachodniej części Polski, klienci mogą trafić do przemiłej Barbary Kozłowskiej z Gorzowa Wielkopolskiego, która otworzyła swój sklep w 2006 roku. Wcześniej pracowała jako kasjerka, a następnie rozpoczęła własną działalność pod szyldem Żabki.

Praca to moja pasja. Jestem pracowita z natury, a prowadzenie sklepu daje mi ogromną satysfakcję i energię. Po pracy lubię spędzać czas z rodziną podkreśla Barbara Kozłowska, 59-letnia franczyzobiorczyni Żabki.

A jeśli spojrzeć na mapę Polski w jej środek, znajdziemy tam Konin, miasto, w którym od 2005 roku sklep prowadzi Jan Cegielski. Jego droga zawodowa była niezwykle różnorodna: zaczynał w handlu artykułami spożywczymi, później zarządzał magazynami meblowymi i gospodarstwa domowego, pracował jako BHP-owiec oraz rewident zakładowy. Dopiero franczyza dała mu przestrzeń do stworzenia czegoś własnego.

Zawsze ciągnęło mnie do handlu, dlatego wybór Żabki był naturalny. Prowadzenie sklepu daje mi poczucie swobody i wciąż uczy nowych rzeczy. Poza biznesem pasjonują mnie podróże, szczególnie do Grecji i Chorwacji, gdzie mogę łączyć odpoczynek z odkrywaniem nowych miejscopowiada Jan Cegielski, 71-letni franczyzobiorca z Konina.

Seniorzy a aktywność zawodowa w Polsce

Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że w ciągu ostatnich ośmiu lat liczba pracujących emerytów wzrosła w Polsce o blisko 50%. Na koniec 2023 roku było ich już 854 tys., z czego większość stanowiły kobiety (57,8%). Średni wiek aktywnego zawodowo emeryta wyniósł 67,3 roku, dokładnie 68,9 dla mężczyzn i 66,1 dla kobiet.

Według danych z września 2025 r. w Żabce 14% franczyzobiorców ma ponad 50 lat. Ich historie dowodzą, że doświadczenie i dojrzałość są atutem w prowadzeniu własnego biznesu. Seniorzy w sieci nie tylko skutecznie zarządzają sklepami, lecz także dzielą się wiedzą z młodszymi przedsiębiorcami i angażują w życie lokalnych społeczności.

Franczyza dla przedsiębiorczych

Franczyzowy model biznesu jest dla wielu osób po 50. roku życia dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem, opartym na współpracy ze sprawdzonym partnerem, który od samego początku oferuje szerokie wsparcie. W przypadku Żabki przedsiębiorcy mogą liczyć m.in. na gotowy – wyposażony i zatowarowany – sklep, bezpłatne szkolenia z różnych obszarów, w tym zarządzania kadrą, finansami, IT czy sprzedażą, a także na zaplecze logistyczne i marketingowe. Sieć zapewnia też nowoczesne rozwiązania technologiczne, ubezpieczenie „Polisę na biznes” i opiekę dedykowanych partnerów ds. sprzedaży.

Dodatkowo seniorzy mogą rozwijać swoje kompetencje dzięki programowi „Aktywni 50+”, dostępnemu na portalu StudiumPrzedsiębiorczości.pl, który wspiera osoby po 50. roku życia w rozwoju zawodowym, zakładaniu własnego biznesu i budowaniu marki osobistej.

Więcej informacji: www.zabka.pl/franczyza

____________________________


Grupa Żabka
to kompleksowy ekosystem convenience, którego misją jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów. Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.

Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą blisko 11 800 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo.

Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.