10.03.2025 — Na konkurencyjnym i wymagającym rynku planowanie łańcucha dostaw wymaga responsywności, dokładności i elastyczności. Planiści potrzebują przede wszystkim pewnych danych, aby sprostać oczekiwaniom klientów i nadążyć za zmianami. STIHL, znany producent pilarek łańcuchowych, zmagał się z wyzwaniami związanymi z planowaniem, wynikającymi z różnorodności systemów informatycznych w licznych oddziałach. Sięgnął więc po odpowiednie narzędzia cyfrowe.
Jak wynika z badania PwC 2024 Digital Trends in Operations Survey, firmy produkcyjne wciąż intensywnie inwestują w technologie pozwalające na cyfryzację operacji. Chmura (62%) i sztuczna inteligencja, w tym uczenie maszynowe (55%), to najczęściej wybierane rozwiązania, a wśród obszarów działalności wykorzystujących technologię w największym stopniu dominuje kontrola jakości. Znacznie mniejsze są inwestycje w serwis, konserwację oraz planowanie i zaopatrzenie. To dość zaskakujące dane, bo jak pokazują przykłady udanych wdrożeń, planowanie wsparte odpowiednio poprowadzoną cyfryzacją przekłada się na rezultaty znajdujące się wśród zdecydowanych priorytetów firm produkcyjnych – a więc wzrost efektywności i realne oszczędności.
Potrzeba podejmowania świadomych decyzji w oparciu o dane
Historia Grupy STIHL sięga 1926 roku. Dziś firma zajmuje się m.in. projektowaniem, produkcją i dystrybucją elektronarzędzi dla profesjonalnego leśnictwa i rolnictwa, a także na potrzeby sektora budowlanego i prywatnych właścicieli ogrodów. Zatrudnia prawie 20 000 pracowników, a jej sieć dystrybucji tworzą autoryzowani dealerzy i własne sklepy internetowe – łącznie 43 spółki zależne zajmujące się sprzedażą i marketingiem, około 120 importerów i ponad 55 000 dealerów serwisowych w ponad 160 krajach. W najbliższych latach STIHL planuje także intensywną rozbudowę swojego kanału eCommerce w kolejnych krajach.
W przeszłości spółki zależne i produkcyjne STIHL polegały na własnych systemach SAP ERP Central Component (SAP ECC), wdrożonych lokalnie, z heterogenicznym środowiskiem procesów planowania łańcucha dostaw. Te rozwiązania znacząco różniły się od siebie.
„Brakowało nam kompleksowego, skonsolidowanego wglądu i przejrzystości, usprawniających podejmowanie decyzji dla całej firmy, a nie tylko dla jednej spółki zależnej. Spędzaliśmy dużo czasu analizując i weryfikując dane i nie mieliśmy jednego, głównego źródła informacji. Ponadto, odseparowane od siebie systemy planowania utrudniały współpracę i koordynację” – wyjaśnia Lena Domhan, global process owner, odpowiedzialna za zintegrowane planowanie w STIHL.
Trendy rynkowe napędzają zmiany
Wraz z wprowadzeniem nowych linii produktów ze zintegrowanymi akumulatorami, które firma zaczęła sprzedawać bezpośrednio klientom końcowym, STIHL napotkał nowe wyzwania biznesowe, na które postanowił odpowiedzieć m.in. projektem konsolidacji o nazwie ONE STIHL.
„Potrzebowaliśmy rozwiązań, które pozwolą na jeszcze szybszą reakcję na aktualne sytuacje i zmiany popytu. Aby zoptymalizować planowanie, niezbędny był lepszy przegląd podmiotów produkcyjnych i handlowych. Jednym z celów projektu ONE STIHL jest zmniejszenie środków trwałych i uzyskanie większej przejrzystości na różnych poziomach zarządzania. Rozwiązania SAP odgrywają kluczową rolę w tym procesie, służąc jako punkt wyjścia do planowania” – dodaje Axel Erhard, starszy wiceprezes, globalny lider programu ONE STIHL.
Celem jest konsolidacja wszystkich podsystemów we wszystkich spółkach handlowych i produkcyjnych w jednym zintegrowanym systemie SAP S/4HANA. Ponadto STIHL dąży do połączenia kilku rozwiązań w jeden hybrydowy ekosystem. Tworzy go rozwiązanie SAP Integrated Business Planning for Supply Chain (SAP IBP) z aplikacjami do sprzedaży i operacji, które umożliwiają szybkie reagowanie np. w obszarze zaopatrzenia, a także SAP S/4HANA Manufacturing do planowania i harmonogramowania oraz SAP Transportation Management.
Większa przejrzystość i dokładniejsze planowanie
Przedstawiciele STIHL podkreślają, że integracja z SAP S/4HANA Manufacturing w zakresie planowania i harmonogramowania oraz SAP Transportation Management była najskuteczniejszym rozwiązaniem spełniającym ich potrzeby biznesowe. Dostrzegają także szereg bezpośrednich i długoterminowych korzyści. Zastosowane rozwiązania znacąco usprawniają procesy planowania i produkcji. Dzięki lepszej widoczności informacji w ramach spółek zależnych oraz integracji z SAP S/4HANA możliwe jest tworzenie dokładnych planów, które dostosowują się do zmieniających się warunków. To przekłada się na wzrost wydajności, oszczędność czasu i lepszą obsługę klienta. Planiści mogą podejmować szybsze i bardziej świadome decyzje, a przedsiębiorstwo zyskuje większą elastyczność i optymalizuje koszty. W ciągu najbliższych kilku lat STIHL zamierza zintegrować wszystkie spółki z jednym rozwiązaniem do planowania sieci. Firma chce także inwestować w przyszłości w AI.
„Cyfryzacja łańcuchów dostaw to nie tylko inwestycja w technologię, ale przede wszystkim w zdolność organizacji do szybszego reagowania na zmiany, optymalizacji procesów i budowania odporności w obliczu globalnych wyzwań. Kluczem do sukcesu jest połączenie innowacyjnych narzędzi z kulturą podejmowania decyzji opartą na danych, wspieraną przez odpowiednie kompetencje zespołów oraz elastyczną infrastrukturę technologiczną. Tylko wówczas firmy będą mogły w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych rozwiązań, zminimalizować ryzyko operacyjne, zwiększyć efektywność łańcucha dostaw i zyskać trwałą przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku” – podsumowuje Adam Adamczyk, Head of Digital Supply Chain, SAP CEE.