24.09.2025 – Już dwa lata temu McKinsey diagnozował kierunek zmian rynku automotive, wskazując najczęstsze powody, dla których firmy nie są w stanie płynnie wejść w nowe obszary działania. Jako kluczowe przeszkody technologiczne wskazywano brak wystarczającego wsparcia partnerów przy większych wdrożeniach, trudność w wyborze odpowiedniej platformy i brak wiary wśród liderów, że uda się rozwinąć i skutecznie wdrożyć wybraną architekturę cyfrową. Te problemy rozwiązano w jednej z holenderskich fabryk BMW. I to rozwiązanie ma pomóc każdej fabryce, która chce suchą stopą przejść przez cyfryzację.
BMW szuka rozwiązań dla całej branży
„Branża automotive od lat wyznacza kierunki, które później stają się normą w globalnej produkcji – wystarczy przypomnieć pierwszą linię produkcyjną Forda, na której powstawał Model T. To właśnie ona zapoczątkowała prawdziwą rewolucję przemysłową. Linie produkcyjne nie wybaczają błędów. Jak wszyscy wiemy, w branży automotive każda minuta przestoju to brak kolejnego samochodu zjeżdżającego z taśmy, którego wartość często przekracza 200 tys. euro” – wyjaśnia Adam Adamczyk, head of digital supply chain, SAP CEE.
Jak zatem przekształcić fabrykę, w której samochód zjeżdża z linii montażowej co 57 sekund, nie przerywając produkcji nawet na sekundę? Dla BMW Group rozwiązaniem było długofalowe wykorzystanie rozwiązań od jednego dostawcy i wykorzystanie tych, które są skuteczne i wspierają cele firmy od ponad trzydziestu lat.
Fabryka w Ratyzbonie jako pierwsza fabryka BMW przeszła na SAP S/4HANA Cloud Private Edition. Zakład jest najnowszym z serii wspólnych projektów w obszarze innowacji pomiędzy między SAP a BMW. Wypracowane rozwiązanie, wcześniej testowane w fabryce MINI w Oksfordzie, jest specjalnie dostosowane do specyfiki łańcucha dostaw – logistycznego centrum produkcji.
Od starszej wersji do standardu – bez przestojów
Zakład w Ratyzbonie to wyjątkowo złożony węzeł w globalnej sieci produkcyjnej BMW. Współpracuje z setkami dostawców, tysiącami komponentów i realizuje dostawy w systemie just-in-time. Każdy proces jest ściśle powiązany z kolejnym: od zamówienia i odbioru komponentów, przez dystrybucję, aż po linię montażową.
Mimo to w BMW świadomie zdecydowano się odejść od dotychczasowych rozwiązań on premise. Zamiast tego firma wybrała standardowe oprogramowanie chmurowe oparte na SAP S/4HANA do obsługi logistyki produkcyjnej.
„Przejście do chmury nie jest zadaniem technicznym, ale transformacją sposobu myślenia. Chodzi w nim o budowanie stabilności, powtarzalność i wzmacnianie współpracy. W tym podejściu liczy się każdy samochód, podobnie jak każdy szczegół procesu” – mówi Carola Schoenfelder, liderka programu SAP w BMW.
Transformacja krok po kroku: od ściany skalnej do schodów
Sukces procesu transformacji wiąże się nie tylko ze zmianą technologii, ale także metod pracy nad wdrożeniami. W BMW zastosowano podejście krok po kroku – zaangażowano pracowników w proces zmiany w podziale na grupy procesowe.
Ponad jedna trzecia zakładu w Ratyzbonie korzysta codziennie z komponentów SAP, takich jak Extended Warehouse Management (EWM) i Transportation Management (TM). Aby zwiększyć w zespole BMW zaufanie do zmiany podejścia, utworzono na hali produkcyjnej stanowiska satelitarne, gdzie pracownicy mogli bezpośrednio zadawać pytania o poszczególne elementy działania technologii.
„Przekonaliśmy się, że gotowość do zmian w zespole nie pojawia się sama z siebie. Trzeba do tego ludzi przygotować i zorganizować dobre warunki. Zaczyna się to od słuchania, szkolenia i bycia dostępnym” – podkreśla Carola Schoenfelder.
Nowe spostrzeżenia, nowe możliwości
Sześć miesięcy po uruchomieniu systemu rezultaty już są widoczne. Dzięki wykorzystaniu SAP EWM, zespół BMW ma dostęp do znacznie bardziej szczegółowych danych operacyjnych. Pozwala to na dokładniejsze wykrywanie nieefektywnych rozwiązań, takich jak zbędne przewozy czy nieoptymalne załadowanie zestawów holowniczych. Nowe środowisko chmurowe oferuje również korzyści strategiczne.
„Możemy teraz globalnie standaryzować procesy w ramach jednego modelu. Ułatwia to wprowadzanie korekt, na przykład w przypadku niedoborów lub szczytowego zapotrzebowania” – komentuje Michael Nikolaides, dyrektor ds. sieci produkcyjnej i logistyki w BMW.
Przyszłościowe podstawy dla sztucznej inteligencji
Oprócz wydajności i standaryzacji, sztuczna inteligencja odgrywa również kluczową rolę w strategii BMW Group. Standaryzacja w oparciu o SAP S/4HANA tworzy spójną warstwę danych, z którą można łatwo zintegrować przyszłe funkcje sztucznej inteligencji. „Budujemy infrastrukturę, w której sztuczna inteligencja może rzeczywiście wnieść wartość dodaną. Dlatego tak ważne było, abyśmy najpierw od nowa zaprojektowali i ujednolicili nasze procesy” – podkreśla Alexander Buresch, dyrektor ds. informatyki BMW.
Współpraca nad rozwiązaniami skalowalnymi
Wdrożenie w Ratyzbonie ma duże znaczenie dla całej branży motoryzacyjnej. Znaczna część rozwiązania została włączona do branżowego szablonu SAP dla logistyki produkcji. Oznacza to, że inni producenci również mogą skorzystać z innowacji opracowanych we współpracy z BMW.
„Projekt BMW w Ratyzbonie pokazuje, że nawet bardzo złożona logistyka produkcji może być obsługiwana za pomocą standardowego oprogramowania chmurowego. Wspólnie nie tylko przekształciliśmy fabrykę, ale także opracowaliśmy wzór dla reszty branży”– wyjaśnia Hendrik Haas, odpowiedzialny za SAP Customer Services & Delivery w Europie Środkowo-Wschodniej.
„Kluczowym wyzwaniem fabryki BMW w Ratyzbonie, jest zarządzanie niezwykle skomplikowanym łańcuchem dostaw – setki tysięcy części muszą trafiać just-in-time na konkretne stanowiska montażowe, tak aby co 57 sekund z linii zjeżdżał kolejny, indywidualnie skonfigurowany samochód. BMW zdecydowało się na użycie platformy SAP S/4HANA Cloud, aby zwiększyć wydajność, wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji oraz zoptymalizować zasoby w ramach przeprowadzanej przez siebie transformacji biznesowej. Producent musi skoordynować tysiące dostawców części z całej Europy, tak aby komponenty docierały dokładnie na czas i w odpowiednie miejsce na hali montażowej. Wysoka wydajność i niezawodność SAP stanowią realną przewagę konkurencyjną dla BMW w walce z globalnymi producentami, szczególnie z Chin. Rozwiązanie spełnia najwyższe wymagania. Decyzja BMW potwierdza, biorąc pod uwagę skale wyzwań oraz odpowiedzialności – że jesteśmy godnym zaufania partnerem w realizacji transformacji biznesowej” – podsumowuje Adam Adamczyk.
Następny krok: Monachium
Współpraca między SAP a BMW wkrótce będzie kontynuowana. Uruchomienie systemu w siedzibie głównej w Monachium planowane jest jeszcze w okresie letnim. Pozwoli to na dalsze skalowanie szablonu działania od łańcucha dostaw, aż po działanie sieci produkcyjnej w modelu: standaryzacja, skalowalność i wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji.