3.03.2025 — Cyfrowe innowacje wpływają na to, w jaki sposób ludzie uprawiają sport, korzystają z niego, czy angażują się w rozgrywki. W przypadku piłki nożnej coraz częściej kształtują m.in. strategie zaangażowania fanów klubów na całym świecie. Ścieżka transformacji cyfrowej była dla FC Bayern, jednego z największych i najbardziej utytułowanych klubów piłkarskich, oczywistym wyborem.
Nowoczesne technologie zmieniają oblicze sportu na całym świecie. Z analiz wynika m.in., że do 2030 r. globalna wartość rozwiązań AI dla branży sportowej wyniesie ponad 19 miliardów dolarów, a organizacje sportowe stworzą ekosystem zasobów cyfrowych, które będą m.in. stymulować zainteresowanie fanów i nagradzać ich lojalność (Deloitte: „The Future of Sport. Forces of change that will shape the sports industry by 2030”).
Nic dziwnego, że wiele profesjonalnych klubów sportowych już teraz inwestuje w transformację cyfrową, aby poprawić swoje relacje z fanami, zoptymalizować zarządzanie i zwiększyć przychody.
FC Bayern to marka rozpoznawalna na całym świecie. Klub zatrudnia 1200 pracowników w Monachium, Nowym Jorku, Szanghaju i Bangkoku. Obserwuje go około 175 milionów fanów w mediach społecznościowych oraz w mediach własnych klubu.
„Jesteśmy klubem z Bawarii, ale mamy fanów na całym globie. Oczekują od nas integracji i reakcji, niezależnie od tego, skąd pochodzą. Chcą przekazywać nam swoje opinie i oczekują, że będziemy dzielić się swoimi” – mówi Stefan Mennerich, dyrektor klubu ds. mediów cyfrowych i komunikacji.
Fani na pierwszym miejscu
Kibice pozostają sercem działań klubu. FC Bayern intensywnie się na nich koncentruje, a technologie cyfrowe okazują się niezwykle ważnym elementem tego działania.
„Naszym celem jest optymalizacja wszystkich procesów, aby kibice mogli cieszyć się jak najlepszymi doświadczeniami. Technologia pomaga nam w personalizacji, procesach sprzedaży, przygotowaniu treści – we wszystkim” – dodaje Stefan Mennerich.
FC Bayern wybrał SAP jako partnera technologicznego swojej transformacji cyfrowej. Przyczyniła się do tego m.in. rozbudowana struktura klubu, którą tworzą podmioty zajmujące się różną działalnością: sprzedażą biletów, merchandisingiem, obsługą klientów czy platformami cyfrowymi. Poszukiwano zatem partnera, który dostarczy najlepsze możliwe rozwiązania dla wszystkich tych obszarów, doświadczonego w rozwijaniu platform opartych na chmurze i cyfrowych doświadczeń użytkowników.
Klub sięgnął zatem po rozwiązanie SAP Emarsys Customer Engagement do zbierania danych fanów i tworzenia dla nich biuletynów oraz spersonalizowanych treści, a także po aplikację SAP Customer Checkout do zarządzania punktami sprzedaży oraz aktualizacji danych dotyczących sprzedaży i zapasów w czasie rzeczywistym.
Każdego dnia meczowego na stadionie Allianz Arena dokonuje się około 50 000 transakcji przy użyciu aplikacji SAP Customer Checkout. Kibice mogą również kupować artykuły merchandisingowe klubu, jedzenie lub napoje, korzystać z restauracji i płacić za pomocą SAP Customer Checkout.
Dodatkowo, oprogramowanie SAP Event Ticketing obsługuje sprzedaż biletów w FC Bayern; nie tylko dla fanów piłki nożnej, ale także tych związanych z drużyną koszykówki i muzeum. Klub wykorzystuje narzędzia SAP również do zarządzania zespołem. Przykładowo, pakiet SAP SuccessFactors HCM z technologią AI zapewnia pracownikom i menedżerom dostęp do coraz szerszej gamy narzędzi do zarządzania kapitałem ludzkim.
Personalizacja
Przedstawiciele klubu podkreślają, że wyraźnym kierunkiem na przyszłość jest jeszcze większa personalizacja doświadczeń. Ma w tym pomóc implementacja sztucznej inteligencji. AI wspierać będzie również FC Bayern w drodze ku lepszej wydajności, obniżaniu kosztów i skuteczniejszemu spełnianiu oczekiwań fanów.
„Coraz większa personalizacja to dla nas sposób na rozwijanie jeszcze lepszej relacji z fanami. W przyszłości chcemy kontaktować się z ludźmi bezpośrednio i wchodzić w prawdziwe interakcje, a nie tylko mówić o grupach docelowych. Naszym największym celem na przyszłość dla FC Bayern jest wyjście naprzeciw potrzebom każdego kibica na całym świecie, czy to w Tokio, Rio de Janeiro, czy Monachium, w czasie rzeczywistym” – dodaje Stefan Mennerich.
Zdaniem przedstawicieli klubu, kluczem do udanej transformacji cyfrowej, jest odpowiedni partner technologiczny. Z kolei w spełnianiu oczekiwań fanów za pośrednictwem platform cyfrowych bardzo ważna jest właściwa, interaktywna komunikacja: zrozumienie potrzeb fanów, innych organizacji czy klientów i odpowiedź na nie za pomocą nowoczesnych technologii.
„Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, analizie danych i chmurze obliczeniowej stają się standardem w branży sportowej, pomagając tworzyć bardziej angażujące doświadczenia dla kibiców oraz zwiększać efektywność operacyjną. AI zmienia sposób, w jaki kluby piłkarskie funkcjonują na każdym poziomie. Dzięki niej można nie tylko personalizować doświadczenia kibiców, ale także np. analizować dane z meczów w czasie rzeczywistym czy tworzyć szczegółowe profile zawodników. To narzędzie, które pozwala lepiej rozumieć potrzeby zarówno drużyn, jak i fanów, a także podejmować bardziej trafne decyzje w zarządzaniu klubem. Kluczowe pytanie to nie, czy wdrożyć AI, ale jak wykorzystać jej potencjał, aby osiągać maksymalne korzyści” – mówi Marcin Demkiw, Dyrektor do spraw Wsparcia Sprzedaży, SAP Polska.