SAP i Alibaba łączą siły. Chmurowe partnerstwo na miarę globalnych ambicji

12.06.2024 – SAP nawiązuje strategiczne partnerstwo z Alibaba Group – chińską międzynarodową firmą technologiczną, specjalizująca się w e-commerce i chmurze obliczeniowej. W ramach współpracy Alibaba Group będzie wykorzystywać SAP Cloud ERP Private jako element swojej infrastruktury korporacyjnej, a także wdroży wspólną strategię wejścia na rynek. W ten sposób rozwiązania w modelu chmurowym przyspieszą zwrot z inwestycji.

Asian woman working in cafe

W swojej ostatniej prognozie instytut badawczy Gartnera podaje, że w 2025 roku światowe wydatki użytkowników końcowych na usługi w chmurze publicznej wyniosą 723 mld USD w 2025 roku. To oznacza wzrost o ponad 21% względem roku 2024. Rola chmury obliczeniowej rośnie, także z powodu AI, której szerokie wykorzystanie widać zarówno w modelu chmury publicznej, jak i hybrydowej.

Z tego też powodu Alibaba Group postanowiła korzystać z SAP Business Suite i przyspieszyć modyfikację swoich systemów, płynność aktualizacji i łatwiejszą integrację funkcji sztucznej inteligencji (AI) z kluczowymi procesami biznesowymi. Jak ogłoszono podczas Sapphire 2025 w Madrycie, Grupa planuje również wdrożenie SAP Business AI, SAP Business Technology Platform, SAP Ariba, SAP Integrated Business Planning, SAP SuccessFactors, SAP Concur oraz SAP Emarsys. Ta inwestycja pozwoli firmie zoptymalizować swoją infrastrukturę technologiczną i zyskać większą elastyczność i odporność w obsłudze rozbudowanego ekosystemu klientów i partnerów.

– Współpraca z SAP potwierdza nasze zaangażowanie w dostarczanie światowej klasy technologii firmom na całym świecie. Łącząc oprogramowanie korporacyjne SAP z wydajną infrastrukturą chmurową Alibaba i możliwościami AI, możemy pomóc naszym klientom tworzyć inteligentniejsze i bardziej elastyczne operacje – podkreśla Joe Tsai, prezes Alibaba Group.

– Nasza współpraca z Alibaba Group jest świadectwem siły i elastyczności rozwiązań chmurowych SAP. Wspólna strategia wejścia na rynek otwiera nowe możliwości dla firm, oferując im dostęp do kompleksowego zestawu narzędzi i usług. Wspólnie możemy pomóc naszym klientom w napędzaniu innowacji, poprawie wydajności operacyjnej i budowaniu nowych przewag konkurencyjnych – dodaje Christian Klein, dyrektor generalny SAP.

Współpraca ta stanowi kolejny etap długofalowego partnerstwa SAP i Alibaby, którego celem jest zwiększenie efektywności operacyjnej i przyspieszenie innowacji dla ich wspólnych klientów. Kluczowym elementem współpracy jest wspólna inicjatywa wejścia na rynek.

W pierwszej kolejności partnerstwo będzie obejmowało rynek chiński, gdzie przedsiębiorstwa będą mogły wdrażać SAP Integrated Business Planning oraz korzystać z programów RISE with SAP i GROW with SAP. Planowane jest także rozszerzenie działań na Azję Południowo-Wschodnią, Bliski Wschód i Afrykę. Alibaba Group, jako certyfikowane centrum typu „hyperscale” dla obciążeń SAP, umożliwi chińskim przedsiębiorstwom wdrażanie SAP Cloud ERP i SAP Cloud ERP Private, oferując skalowalne, bezpieczniejsze i inteligentne rozwiązania dopasowane do lokalnych potrzeb biznesowych. SAP rozważa także integrację dużego modelu językowego Alibaba – Qwen – z generatywnym centrum AI w SAP AI Core w Chinach, aby umożliwić użytkownikom korzystanie z lokalnych funkcji generatywnej AI w ramach oprogramowania SAP i aplikacji Custom AI. Równolegle SAP analizuje wdrożenie swojej platformy AI Foundation na Alibaba Cloud, by dostarczyć wydajne, skalowalne narzędzia AI klientom działającym w Chinach. Alibaba weźmie również udział w najnowszym programie certyfikacyjnym infrastruktury jako usługi IaaS, wspierającym klientów korzystających z rozwiązań korporacyjnych SAP.

– Przyszłość dużych organizacji opiera się na chmurze obliczeniowej i sztucznej inteligencji. Partnerstwo SAP z Alibaba Group to przykład synergii sprawdzonego, korporacyjnego oprogramowania SAP z hyperskalową infrastrukturą chmurową Alibaby, wzbogaconą o lokalne modele językowe, takie jak Qwen, oraz komponenty AI osadzone w SAP AI Core. Nasza wspólna strategia wejścia na rynek – rozpoczynająca się w Chinach, a następnie obejmująca Azję Południowo-Wschodnią, Bliski Wschód i Afrykę – wyznacza nowy standard regionalizacji i lokalizacji rozwiązań IT. Taki model współpracy nie tylko zwiększa efektywność operacyjną, lecz także otwiera nowe możliwości skalowalnych innowacji, odpowiadających na dynamicznie rosnące potrzeby klientów – podsumowuje Piotr Ferszka, prezes zarządu SAP Polska.