Rynek pracy tymczasowej w logistyce i produkcji: podsumowanie 2025 i perspektywa na 2026

(Gdańsk, 15.12.2025) – Mijający rok był dla rynku pracy tymczasowej okresem próby. Z jednej strony to czas odbudowy równowagi w czasach zmienności geopolitycznej i makroekonomicznej, a z drugiej nowe wyzwania związane ze zmianami legislacyjnymi i regulacjami tego rynku usług. Istotne jest również to, że przedsiębiorstwa oczekują dziś od agencji pracy tymczasowej i outsourcingu procesowego nie tylko dostępności pracowników, lecz także umiejętności integrowania narzędzi cyfrowych, raportowania zgodności oraz zapewnienia wysokiej jakości działań onboardingowych. Jak to wpłynie na dalszy rozwój i co może przynieść rok 2026 – komentują eksperci Opteamic, agencji pracy tymczasowej i outsourcingu procesowego dla logistyki i produkcji.

Nowe prawo wzbudza wiele emocji

– Sporo dyskusji wywołały nowe regulacje dotyczące zasad pracy tymczasowej. I dobrze, bo wiele kwestii doprecyzowały i wprowadziły więcej transparentności. Utrzymano obowiązujące od lat limity 18 miesięcy pracy u jednego pracodawcy użytkownika w okresie 36 miesięcy, jednak wprowadzono obowiązek pełnej cyfrowej ewidencji czasu pracy pracowników tymczasowych oraz bardziej precyzyjnego dokumentowania przerw w zatrudnieniu – mówi Helena Rojbul, Kierownik Rekrutacji, Legalizacji i  Administracji. W Opteamic wdrożyliśmy odpowiednie narzędzia umożliwiające śledzenie limitów oraz kontrolę nad dokumentacją, co znacznie skróciło czas onboardingu, a przede wszystkim zredukowało ryzyko błędów administracyjnych – dodaje Helena Rojbul.

Nowe regulacje, które weszły w życie w 2025 roku, wyraźnie przyczyniły się do profesjonalizacji rynku pracy tymczasowej. Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która od 1 czerwca 2025 r. zastąpiła dotychczasową ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wprowadziła bardziej restrykcyjne i jednoznaczne zasady funkcjonowania agencji zatrudnienia. Chodzi o większą transparentność prowadzenia działalności oraz zasad kierowania pracowników, w tym cudzoziemców do pracy. Ustawa uszczelniła rynek, ograniczając możliwość świadczenia usług z pogranicza nieuprawnionego outsourcingu pracowniczego, wzmacniając odpowiedzialność agencji za zgodność operacyjną procesów. W przypadku doprecyzowania zatrudniania pracowników tymczasowych, zwiększyło to znaczenie cyfrowych systemów kontroli limitów ustawowych oraz spójnej dokumentacji kadrowej. Sporo zmieniło się też w kwestii obowiązków BHP wynikających z kodeksu pracy. Wprowadzono konieczność jednoznacznego potwierdzania odbytych szkoleń i dopuszczenia pracowników tymczasowych do pracy.

– Zmiany prawne przyczyniły się do zwiększenia profesjonalizacji rynku. Firmy zaczęły częściej wybierać partnerów, którzy dysponują nowoczesną infrastrukturą cyfrową i potrafią zapewnić pełną zgodność operacyjną oraz transparentność. W Opteamic w 2025 roku wdrożyliśmy własny moduł ewidencji i szkoleń BHP, co pozwala znacznie skrócić czas wdrożenia pracownika, a jednocześnie zapewnia pełną zgodność z nowymi wymogami prawnymi – mówi Helena Rojbul.

Stabilny wzrost

Rynek pracy tymczasowej pozostawał w roku 2025 dość stabilny pod względem popytu.

Po spadkach pandemicznych rynek wyraźnie odbudował zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych. Najbardziej dynamicznie rozwijały się projekty sezonowe i krótkoterminowe, w których kluczowe znaczenie ma elastyczność kosztowa, a outsourcing procesowy coraz częściej zastępował wcześniejsze, rozproszone modele zarządzania procesami i pracownikami tymczasowymi – szczególnie tam, gdzie liczy się odpowiedzialność operacyjna dostawcy i stabilizacja kosztów jednostkowych procesu.

Gotowi na nowe wyzwania 2026?

Wchodząc w 2026 rok, branża pracy tymczasowej i outsourcingu procesowego stoi przed kilkoma wyzwaniami. Na pierwszy plan wysuwa się presja płacowa – mimo stabilizującej się inflacji, pracownicy nadal oczekują wzrostu wynagrodzeń. Pracodawcy coraz więcej uwagi poświęcać będą zarządzaniu strukturą kosztów oraz dbać o atrakcyjność ofert pracy,

a agencje wspierać ich w analizach efektywności i projektowaniu optymalnych modeli zatrudnienia. Kolejnym wyzwaniem pozostaje intensywna konkurencja o pracownika

w regionach magazynowych i produkcyjnych, gdzie rozwój nearshoringu zwiększył zapotrzebowanie na kadry operacyjne. W tych lokalizacjach rośnie znaczenie programów lojalnościowych, jakości warunków pracy oraz działań podnoszących retencję.

Rosną też oczekiwania dotyczące transparentności operacyjnej. Firmy coraz częściej wymagają dostępu do bieżących danych, raportów zgodności oraz szczegółowych analiz kosztów pracy. W rezultacie digitalizacja procesów będzie jednym z dominujących trendów roku 2026 – od pełnej e-teczki pracownika, przez zdalny onboarding, po automatyczne raportowanie wskaźników efektywności.

– W perspektywie nadchodzącego roku można spodziewać się dalszego umacniania elastycznych form zatrudnienia i outsourcingu procesowego jako modelu zarządzania kapitałem ludzkim w branżach charakteryzujących się sezonowością i zmiennością popytu. Równolegle wzrośnie rola narzędzi cyfrowych, które z jednej strony ułatwią zgodność z przepisami, a z drugiej pozwolą na bardziej zaawansowaną analizę kosztów i potrzeb kadrowych. Wiele wskazuje na to, że legislator będzie kontynuował prace nad uszczelnianiem regulacji, szczególnie w zakresie odpowiedzialności agencji i pracodawców, co wymagać będzie jeszcze większej precyzji w dokumentowaniu przebiegu pracy – wymienia Helena Rojbul.

Według ekspertów Opteamic, rok 2026 będzie czasem, w którym przewagę rynkową zyskają agencje potrafiące skutecznie łączyć kompetencje operacyjne, technologiczne i doradcze. Dla przedsiębiorstw oznacza to możliwość budowania stabilnych, elastycznych i przewidywalnych modeli zatrudnienia, a dla pracowników – dostęp do coraz bardziej profesjonalnych i transparentnych form pracy tymczasowej.

– W Opteamic obserwujemy, że rynek dojrzewa, a oczekiwania rosną, co jest impulsem do dalszych inwestycji w technologie i rozwój usług wspierających nie tylko rekrutację, lecz także pełne zarządzanie procesami operacyjnymi – podsumowuje Helena Rojbul.