Rekordowe 21 milionów wizyt – Manufaktura podsumowuje 2024 rok

2024 rok zamykamy z poczuciem dużego zadowolenia. Zanotowaliśmy rekordową frekwencję, bo ponad 21 milionów wizyt, co jest wynikiem wyższym o 1,5% niż w 2023 roku, a także z ponad 99% wynajętej powierzchni. To naprawdę imponujące wyniki – komentuje Anna Łajszczak-Kucharska, Tenants Relationship Manager Manufaktury. To jednak nie koniec dobrych wieści z największego kompleksu wielofunkcyjnego w Polsce.

12 nowych marek w portfolio i silna gastronomia

W 2024 roku do grona najemców Manufaktury dołączyło 12 nowych brandów, w tym m.in. kultowy LUSH i Lindt, ale także Skechers, SAVICKI, Candy Pop czy kolejny salon z biżuterią YES. Poza tym, pojawił się też od dawna wyczekiwany Nike, który tymczasowo otworzył się w formule pop-up, a w 2025 roku przekształci się w najnowszy, wielkoformatowy salon. – Uzupełniając tenant mix w Manufakturze kierujemy się kilkoma ważnymi elementami: przede wszystkim oczekiwaniami klientów, którzy w jasny sposób komunikują, jakich brandów im brakuje, staramy się wprowadzać takie marki, które nie są dostępne w Łodzi lub regionie, a do tego skierowane do różnorodnych grup odbiorców – podsumowuje Anna Łajszczak-Kucharska, Tenants Relationship Manager Manufaktury. Oprócz nowych otwarć, kilkunastu dotychczasowych najemców zdecydowało się kontynuować kontrakty i wykonało gruntowne przebudowy i remonty swoich lokali, wprowadzając do Manufaktury swoje najnowsze koncepty – tak było w przypadku Costa Coffee czy Stradivariusa, który otworzył się w nowej, większej przestrzeni.

Ubiegły rok przyniósł też duże zmiany w ofercie gastronomicznej Manufaktury. Na kultowym rynku kompleksu pojawiła się Rebernia – koncept, który właśnie w Łodzi miał swoją ogólnopolską premierę. Lokal specjalizujący się w podawaniu żeberek grillowanych na otwartym ogniu, szturmem podbił serca foodies w największych ukraińskich miastach, a teraz świetnie radzi sobie także w Manufakturze – tylko w weekend otwarcia restaurację odwiedziło ponad 3 tysiące gości. Lokal na rynku zajęła restauracja KIMSU, serwująca nowoczesną kuchnię japońską. Flagowym daniem jest ramen, przygotowywany od podstaw, ale w ofercie nie brakuje także sushi czy bułeczek bao. Z kolei do Qulinarium powrócił Subway i jego kultowe kanapki. Pod koniec roku oferta street food w Manufakturze zyskała kolejny, jasno święcący punkt, a to za sprawą Kreuzberg Kraft Kebap Filipa Chajzera. To pierwszy punkt marki poza stolicą, w którym można spróbować autorskich kebabów inspirowanych Berlinem.

W centrum uwagi

2024 rok okazał się rekordowy pod kątem frekwencji – liczba wizyt w Manufakturze przekroczyła 21 milionów, co jest wynikiem o 1,5% wyższym niż w 2023 roku. Wśród najpopularniejszych dni znajdują się finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, 18. Urodziny Manufaktury, a także festiwal sztuki światła Light Move Festival. – Nasza oferta rozrywkowo-kulturalna to jeden z czynników, który znacząco wyróżnia nas na tle konkurencji. Rynek Manufaktury tętni życiem przez cały rok i dzięki spektakularnym eventom, które prowadzimy, przyciąga nie tylko łodzian czy mieszkańców województwa, ale także turystów z Polski i Europy – komentuje Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury. – Nasz zespół bardzo uważnie przygląda się trendom i obserwuje nowe osoby, które pojawiają się w przestrzeni internetu. Dzięki temu, że szybo reagujemy na potrzeby i zmieniające się nastroje konsumentów, często udaje nam się wyprzedzić rosnące dopiero zjawiska. Tak było w przypadku duetu tanecznego Piotrovskich, których gościliśmy podczas bitew generacyjnych na tegorocznym Manufaktura Fashion Week – wyjaśnia Sławomir Murawski. Piotrovscy to obecnie jedno z najszybciej rosnących kont na TikToku, nagradzani branżowymi statuetkami, a wiosną pojawią się jako współprowadzący w nowej odsłonie kultowego show You Can Dance.

Kreatywne, nowoczesne i skoncentrowane na customer service podejście Manufaktury zostało w ubiegłym roku docenione przez szerokie grono profesjonalistów. W listopadzie kompleks został nagrodzony aż 6 statuetkami na prestiżowej gali PRCH Retail Awards. 2 złota przyznano w kategoriach The biggest challenge w marketingu za projekt „Roboty drogowe” oraz Marketing Manager roku dla Moniki Długosz-Łempickiej. 4 srebra przyznano za: osiągnięcia ESG roku, kampanię wizerunkową za projekt 600 obrazów na 600-lecie Łodzi, kampanię prosprzedażową roku „Manufaktura na talerzu” oraz wydarzenie roku za projekt Koncertowe 600-lecie. Z kolei w grudniu Manufaktura została nagrodzona na gali Złotych Spinaczyzłotem w kategorii PR miejsca, miasta lub regionu oraz srebrem w kategorii Moda i styl życia – za projekt komunikacji projektu LODZ600, czyli 600 obrazów na 600-lecie Łodzi. – To dla nas wielkie wyróżnienie, rywalizowaliśmy z naprawdę dużymi instytucjami, jak chociażby Zamek na Wawelu. Mamy jednak poczucie, że zrealizowaliśmy unikatowy na skalę europejską projekt, który pokazał nie tylko nasze przywiązanie do Łodzi, ale także śmiałe podejście do komunikacji i budowania wizerunku Manufaktury, co zostało docenione przez profesjonalne jury, złożone z ekspertów branży komunikacji – komentuje Monika Długosz-Łempicka, dyrektor marketingu Manufaktury.

Duże inwestycje i plany na przyszłość

Świetne wyniki, choć cieszą, nie są dla nas sygnałem, że możemy spocząć na laurach, wręcz przeciwnie. Obecni i potencjalni najemcy, a także goście, mają wobec nas duże oczekiwania, którym musimy sprostać – wyjaśnia Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury. – Choć możemy się pochwalić, że niemalże 100% powierzchni w Manufakturze jest wynajęte, cały czas szukamy rozwiązań, by kreować nowe powierzchnie pod wynajem. Oczywiście, w takim obiekcie jak Manufaktura, nie jest to łatwe i wymaga dużej organizacji i planowania. Udało nam się już zagospodarować około 250 mkw nowej powierzchni, zabudowując istniejące dotychczas przejście do jednego z lokali na rynku. Dzięki temu mogliśmy przekazać tę powierzchnię naszemu najemcy, Jazda!Park, który powiększy swój dotychczasowy lokal o 1/3 i rozbuduje w ten sposób swoją ofertę rozrywkową – dodaje. Wśród najemców z branży rozrywki zaplanowano duże zmiany – oprócz powiększenia Jazda!Parku, pojawi się nowy operator ścianki wspinaczkowej, która cieszy się wśród Gości Manufaktury dużą popularnością. Ten lokal przejdzie gruntowną przebudowę oraz zwiększy swoją powierzchnię, a także będzie miał zupełnie nową ofertę, skierowaną do różnych grup wiekowych oraz różnych poziomów zaawansowania. Modernizację przejdzie również kręgielnia Grakula.

Kompleks będzie także kontynuował rozpoczętą w 2024 roku modernizację węzłów sanitarno-higienicznych. W budynku galerii handlowej generalny remont przejdą wszystkie toalety, w których pojawi się wiele udogodnień dla Gości – m.in. pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, czy wygodne siedziska w poczekalni – ale także dla najemców. Z początkiem roku rozpoczął się kolejny etap modernizacji, w którym w galerii handlowej pojawi się specjalne pomieszczenie techniczne dla najemców, pokój socjalny oraz toaleta na wyłączność dla pracowników.

APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use oraz inwestycjach mieszkaniowych. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są̨ dopasowane do ich specyfiki. Do największych inwestycji organizacji w Polsce należą Posnania w Poznaniu i Manufaktura w Łodzi. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 700 000 mkw. GLA w 16 obiektach handlowych zlokalizowanych w 12 największych miastach. Apsys prowadzi także inwestycje mieszkaniowe – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie oraz Ogrody Staromiejskie i Wrocławskie Lofty w centrum Wrocławia. Apsys Polska prowadzi również foodhall w Poznaniu. Więcej informacji: www.apsys.pl