W maju klienci sklepów Lidl Polska oddali imponującą liczbę – prawie 9 milionów opakowań, która przekłada się na ponad 200 ton materiałów! Widząc takie zaangażowanie klientów, Lidl również w czerwcu kontynuuje akcję podwójnego rabatu – 10 groszy za każdą oddaną plastikową butelkę lub puszkę.
Już w październiku w Polsce oficjalnie rusza system kaucyjny, który ma na celu zwiększenie poziomu zbiórki i recyklingu butelek oraz puszek. Aby przygotować klientów na tę zmianę, firma Lidl Polska jako pierwsza sieć handlowa w kraju, zamontowała butelkomaty we wszystkich – ponad 900 – sklepach. Już od kwietnia 2025 r. klienci mogą prosto, szybko i wygodnie zwracać opakowania. W zamian otrzymują rabat na zakupy bez wcześniejszego płacenia kaucji.
Tylko w maju klienci sklepów Lidl Polska oddali imponującą liczbę prawie 9 milionów opakowań – w tym blisko 7 mln plastikowych butelek PET oraz ponad 2 mln metalowych puszek. To ogromna liczba, która przekłada się na ponad 200 ton materiałów – czyli tyle, ile ważyłoby stado 30 dorosłych słoni afrykańskich! Ta skala zaangażowania pokazuje, że klienci Lidl Polska coraz chętniej włączają się w działania na rzecz środowiska. W odpowiedzi na ich entuzjazm, akcja podwójnego rabatu – 10 groszy za każdą oddaną plastikową butelkę lub puszkę – będzie kontynuowana również w czerwcu. Zwrot opakowań to nie tylko sposób na wsparcie planety, ale też realna korzyść przy codziennych zakupach.
– Zainstalowanie butelkomatów we wszystkich sklepach naszej sieci to ważny krok w przygotowaniach do wdrożenia ogólnopolskiego systemu kaucyjnego. Dzięki automatyzacji procesu zwrotu, klienci mogą szybko i wygodnie oddać zużyte opakowania podczas codziennych zakupów. Następnie trafiają one do recyklingu, dzięki czemu mogą zostać wykorzystane ponownie. Obecnie koncentrujemy się na informowaniu i edukowaniu Polek i Polaków w zakresie zasad zbiórki. Tylko w maju nasi klienci zwrócili prawie 9 milionów opakowań. Ich zaangażowanie w recykling oraz troska o środowisko są dla nas ogromną motywacją do dalszego działania – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
Jak działa butelkomat? To proste!
Proces zwrotu butelek plastikowych i puszek w butelkomatach znajdujących się w sklepach Lidl Polska został zaprojektowany z myślą o wygodzie klientów:
- Wystarczy przynieść butelki lub puszki do sklepu i zadbać o to, by miały one etykiety. Nie zgniatajmy butelek! Opakowanie powinno być w oryginalnej formie – bez zagnieceń.
- Następnie włożyć je do maszyny – butelkomat automatycznie rozpozna i zarejestruje opakowania.
- Na koniec butelkomat wyda wydruk z rabatem na zakupy, który będzie można zrealizować w ciągu 30 dni wyłącznie w sklepie Lidl, w którym został on wydrukowany z automatu.
Dzięki temu rozwiązaniu klienci sieci mogą w jednym miejscu zarówno kupić produkty, jak i zwrócić opakowania.
Co dzieje się z oddanymi opakowaniami? Zebrane butelki PET i puszki trafiają do działających na terenie Polski firm zajmujących się gospodarowaniem surowcami wtórnymi, gdzie są przygotowywane do procesu recyklingu. Przykładowo, plastikowe butelki są przetwarzane na regranulat, który zostaje wykorzystany do produkcji nowych butelek – zgodnie z zasadą gospodarki obiegu zamkniętego.
Poznaj zasady zwrotu
W Polsce system kaucyjny, na zasadach, jakie znamy z innych krajów Europy, zostanie wprowadzony dopiero od 1 października 2025 r. Wtedy też przy zakupie napojów objętych systemem, do ich ceny doliczana będzie kaucja, możliwa do odzyskania po zwrocie opakowania. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska stawki te będą wynosić 50 gr za butelkę plastikową oraz puszkę metalową, a także 1 zł za szklaną butelkę zwrotną. W Lidl Polska już teraz można testować docelowe rozwiązanie i zacząć budować nowe, ekologiczne nawyki.
Butelkomaty przyjmują butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 litrów oraz puszki metalowe do 1 litra – nie muszą być to produkty zakupione w Lidl Polska, można zwracać także butelki od innych producentów oraz zakupionych w innych sieciach handlowych. Puszka i/lub butelka plastikowa zostanie przyjęta, jeżeli nie jest istotnie zgnieciona lub uszkodzona, ma etykietę producenta (konieczny jest czytelny kod kreskowy), jest całkowicie opróżniona z napoju i pozbawiona wewnętrznych lub zewnętrznych zabrudzeń, które mogą utrudnić ocenę jej kształtu, wagi oraz materiału, z którego jest wykonana. Butelka może posiadać zakrętkę, ale nie musi. Co istotne, automat, zgodnie z regulacjami prawnymi systemu kaucyjnego, nie przyjmuje opakowań po nabiale, oleju oraz syropach do rozcieńczania.
Zaangażowani w zmianę
Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną, która działa w zakresie obszarów określonych w strategii CSR na lata 2020-2025. Są nimi: ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia i zaangażowanie w dialog. W strategii firmy ważne miejsce zajmują działania, których celem jest ochrona środowiska naturalnego i dążenie do cyrkularności.
Sieć zaprasza do udziału w testach i zachęca klientów do korzystania z butelkomatów we wszystkich sklepach przy okazji codziennych zakupów. Wspólnie zadbajmy o czystsze jutro!
Więcej na temat działań Lidl Polska w zakresie CSR można znaleźć na stronie:
Lidl Polska
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach istnieje w przybliżeniu 12 000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 900.