Zakupy spożywcze, kosmetyki, biżuteria, ale i sport oraz kultura – końcówka roku to intensywny okres zakupowy, w którym coraz większy udział mają świadczenia pracownicze, takie jak programy kafeteryjne – pokazują dane MyBenefit. Polacy coraz częściej traktują benefity jako realne wsparcie domowego budżetu w najbardziej kosztownym okresie roku. Na co dokładnie przeznaczają oferowane przez pracodawcę rozwiązania i środki?

W listopadzie 2025 r. liczba transakcji na platformie kafeteryjnej MyBenefit, która umożliwia przeznaczanie otrzymanych od pracodawcy środków finansowych na zakup wielu zróżnicowanych produktów i usług, była wyższa o 6,7% niż rok wcześniej. Z kolei łączna kwota wydatków, które pracownicy pokryli ze środków od pracodawców wzrosła aż o 12,6%. O 5,4% urósł też średni koszyk zakupowy. W najbardziej obciążającym finansowo okresie roku, coraz wyraźniej wykorzystujemy więc benefity jako efektywny mechanizm odciążający domowe budżety i uzupełniający pensję. To coraz istotniejszy element, bo, jak pokazuje badanie „Świąteczny Portfel Polaków 2025”, przeciętny Polak będzie musiał wydać na tegoroczne święta o 13. proc więcej niż w roku ubiegłym.
Sklepy, gastronomia i uroda na świątecznej fali
Z danych MyBenefit wynika także, że co roku, w okolicach mikołajek oraz tuż przed Świętami wyraźnie intensyfikują się zakupy za pośrednictwem tej platformy w sklepach detalicznych – zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Wśród nich szczególnie mocno zaznaczają się sieci spożywcze, sklepy z kosmetykami i produktami z kategorii uroda, sklepy z biżuterią, artykułami dla dzieci i młodzieży, a także sieci oferujące książki, gry czy multimedia i niezmiennie od lat sklepy sportowe. Na popularności zyskuje także gastronomia – benefity są wykorzystywane na świąteczne spotkania, kolacje i wyjścia z rodziną albo zespołem.
Trendy detaliczne: co dokładnie kupujemy na mikołajki a co na wigilię?
Szczegółowa analiza transakcji wskazuje, że różne kategorie zakupów rosną w siłę w innych fazach przedświątecznego sezonu. Zakupy z kategorii uroda czy biżuteria intensyfikują się znacząco przed Świętami. Sklepy z zabawkami zwiększają swój udział już od pierwszej dekady listopada, utrzymując wysoki poziom aż do Wigilii. Okres okołomikołajkowy (początek grudnia) to z kolei dominujący czas dla księgarni oraz sklepów oferujących media (książki, muzyka, filmy), które zyskują najwyższy udział od końca listopada. W segmencie mody i sportu obserwuje się różnicę: popularność sklepów z obuwiem rośnie w okolicach Mikołajek, natomiast sklepów z odzieżą i sprzętem sportowym – w czasie przedświątecznym. W przypadku elektroniki, popyt napędza Black Friday, choć czołowe sieci z tego segmentu dostępne w kafeterii MyBenefit notują również znaczący udział w okresie przedświątecznym. Wreszcie, przygotowania do Świąt są wyraźnie widoczne we wzroście transakcji u partnerów oferujących asortyment spożywczy.
Prezenty w formie przeżyć
Pod koniec roku wyraźnie rośnie liczba transakcji w kategoriach: kultura, turystyka oraz sport i rekreacja. Z jednej strony to sposób na wykorzystanie środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), które wkrótce mogą wygasnąć. Z drugiej – sygnał, że pracownicy coraz chętniej wybierają prezenty w formie przeżyć: bilety na wydarzenia, wyjazdy czy aktywność fizyczną dla siebie i bliskich Co ciekawe, nie muszą to być jednorazowe usługi, bo w ramach kafeterii nabyć można też inne benefity, np. kartę MultiSport, która umożliwia korzystanie z wielu różnych aktywności sportowych w ponad 6000 obiektów. Tendencje te oznaczają, że świąteczne wydatki coraz częściej przyjmują także formę doświadczeń i wspólnie spędzonego czasu, a nie wyłącznie kolejnych rzeczy odkładanych na półkę.
– Okres przedświąteczny i świąteczny to moment, w którym benefity pracownicze realnie pomagają zarządzać domowym budżetem Polaków i wspierają zarówno zakup prezentów, jak i planowanie wypoczynku czy aktywności kulturalnych. Widzimy wyraźnie, że dla wielu osób środki dostępne w kafeterii stają się dodatkowymi „świątecznymi pieniędzmi”, które pozwalają ograniczyć sięganie do pensji lub oszczędności. To ważny sygnał dla pracodawców: pracownicy szczególnie cenią elastyczne rozwiązania, które można wykorzystać w różnych kategoriach, zgodnie z bieżącymi potrzebami– podsumowuje Kinga Kołodziej, Dyrektor Działu Relacji z Klientami w Benefit Systems.
