Praca w postpandemicznym świecie: jakie powinny być innowacyjne przestrzenie biurowe?

Praca wyłącznie w formule zdalnej, jak pokazują analizy przeprowadzone przez Instytut Gallupa, wpływa negatywnie na zaangażowanie zespołu. Na szczęście aż 75% Polek i Polaków najlepiej odnajduje się w modelu hybrydowym. Na wzrost popularności tej formy pracy duży wpływ miała pandemia, przez którą zmieniły się funkcje, jakie dziś pełnią biura. Obecnie są one jeszcze wygodniejsze i bardziej innowacyjne, co przekłada się na wzrost zadowolenia zespołu. A to z kolei, jak pokazują badania, przynosi firmom dodatkowe korzyści biznesowe.

Wśród najważniejszych aspektów, które zachęcają do powrotu do biur, w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Skanska, osoby ankietowane wymieniły m.in. wygodne biuro. Ten czynnik stanowi ważną składową tzw. doświadczenia pracownika, którego jakość odgrywa coraz większą rolę, szczególnie na rynku pracy, na którym w wielu obszarach wciąż brakuje specjalistów i specjalistek.

Nie bez znaczenia są także korzyści biznesowe wynikające z podnoszenia jakości doświadczeń osób pracujących. Z danych Microsoftu wynika na przykład, że organizacje, które w czasach ekonomicznej niepewności skupiły się na zaangażowaniu osób pracujących, osiągnęły dwukrotnie lepsze wyniki finansowe niż te, które zaniedbały to zagadnienie.

– Jak pokazał raport Capgemini, za wzrost zaangażowania osób pracujących w firmie odpowiada w dużej mierze dobre doświadczenie związane z przebywaniem w biurze. Jednocześnie wzrasta też szansa na to, że takie osoby polecą swoje miejsce pracy znajomym. W Capgemini Polska istotne jest dla nas również tworzenie relacji wewnątrz zespołów. Osoby, które chętnie raz na jakiś czas spotykają się w biurze, budują również swoją sieć zawodowych znajomości. Widując się „na żywo” łatwiej jest poznać osoby, które w przyszłości mogą stać się bezcennym źródłem informacji albo wesprzeć nasz projekt swoimi kompetencjami – komentuje Piotr Wierzbicki, Dyrektor Generalny Capgemini Global Delivery Center w Capgemini Polska.

Firma Capgemini jest obecna w Krakowie od 2004, a od 1 kwietnia 2023 roku oficjalnie działa już w nowym biurze, które mieści się w kompleksie Fabryczna Office Park. Zgodnie z najnowszymi trendami nie jest to jednak zwykła przestrzeń biurowa. Część budynku zajmuje tzw. Living Lab, czyli miejsce, w którym osoby pracujące w Capgemini będą mogły testować rozwiązania technologiczne podnoszące komfort pracy, a klienci – inspirować się i wspólnie z ekspertami i ekspertkami Capgemini tworzyć rozwiązania dla swoich organizacji.

Nawigacja wewnątrz budynku

Obecne modele pracy wymagają nowego podejścia do wyposażenia biura, zwłaszcza sal konferencyjnych i przestrzeni przeznaczonych do współpracy. Miejsca te muszą zapewniać możliwość wspólnej pracy i bezproblemowy przepływ informacji między osobami pracującymi z domu i tymi, które są w biurze, jednocześnie wspierając ich kreatywność. Bardzo ważne jest także, by były dostosowane do różnorodnych potrzeb – na przykład do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Jakie dokładnie rozwiązania mogą okazać się wartościowe i dlatego będą testowane w krakowskiej przestrzeni Capgemini? Wśród nich można wymienić: szeroką gamę nowoczesnych rozwiązań przeznaczonych zarówno dla sal konferencyjnych jak i hot desków, inteligentne ekrany rozpoznające ruch, strefę metaverse czy najnowszej generacji system nawigacji wewnątrz budynków.

Systemy nawigacyjne tego rodzaju wprawdzie bywały już stosowane w nowoczesnych biurowcach, lecz dotychczas oparte były na sieci niewielkich urządzeń działających w technologii Bluetooth. Ich instalacja i konfiguracja była skomplikowana. Nowy system wdrażany przez ekspertów Capgemini bazuje tymczasem na odpowiednio rozmieszczonych punktach dostępu do sieci bezprzewodowej, które są standardowym wyposażeniem każdego budynku. Punkty dostępowe nowej generacji wykorzystywane w Living Labie posiadają wbudowany GPS i pozwalają na szybką konfigurację i bardzo dokładną nawigację wewnątrz budynków.

Korzystając z systemu nawigacji i zainstalowanej na telefonie aplikacji można więc bez trudu zarezerwować biurko, salę konferencyjną lub parking, a następnie z łatwością dotrzeć do wybranego miejsca. Tego typu rozwiązania nie tylko wspierają pracę hybrydową, lecz także znacząco ułatwiają pierwsze dni pracy w nowym biurze.

Podobne systemy nawigacyjne znajdują zresztą zastosowanie także w handlu, służbie zdrowia czy fabrykach, wspierając zarówno klientów, jak i pracowników.

Zanurzyć się w doświadczeniu

Zadaniem metaverse stosowanego przez Capgemini jest pozwolić klientom na doświadczenie zanurzenia w wirtualnej rzeczywistości. Wystarczy, że założą oni specjalne okulary VR, dzięki którym przeniosą się do istotnej z punktu widzenia ich biznesu przestrzeni. Może to być na przykład sklep czy salon sprzedaży, hala magazynowa lub fabryczna albo specjalistyczne laboratorium firmy farmaceutycznej. Razem z nimi do tego samego miejsca przeniosą się konsultanci i konsultantki Capgemini, by wspólnie pracować nad prototypami innowacyjnych rozwiązań wspierających rozwój ich biznesu lub poprawiającymi doświadczenie osób pracujących.

Może się też zdarzyć tak, że klienci nie będą mogli pojawić się fizycznie w krakowskim biurze firmy. Wówczas, właśnie dzięki metaverse, spotkanie odbędzie się w wirtualnej przestrzeni dopasowanej do jego tematu, połączonej z wykorzystaniem okularów do rozszerzonej rzeczywistości (AR). Takie podejście pozwala lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe klientów, wyjaśnić usługi oferowane przez Capgemini, a także jest bardzo bliskie prawdziwej wizycie, która często nie miałaby szans odbyć się bez zastosowania metaverse i AR.

– Living Lab jest miejscem, w którym nasi klienci mogą współtworzyć strategie w zakresie zintegrowanych doświadczeń dla swojego zespołu łączące HR, IT, komunikację oraz branżę nieruchomości. Wszystkie te obszary tworzą tak zwane people experience, czyli szeroko pojęte doświadczenie ludzi. Zapraszamy klientów do naszego biura przynajmniej raz na pół roku, by rozmawiać o ich wyzwaniach i aktualnych potrzebach biznesowych. Świat, a wraz z nim postęp technologiczny, pędzi dziś do przodu w szalonym tempie. Musimy być na bieżąco i zachęcamy do tego naszych klientów. Na szczęście nie jest to wielkim wyzwaniem i liderzy największych firm zarówno globalnych, jak i polskich, znajdują czas, by nas odwiedzać. Teraz, dzięki nowej przestrzeni, przenosimy te wizyty na nowy poziom – podkreśla Maciej Kafel Principal Architect i Living Lab Lead w Capgemini Polska.

Obopólna wartość

Dzięki temu, że firma wdraża oferowane rozwiązania we własnym biurze, jest w stanie na bieżąco je testować. To duża wartość dla klientów, lecz i dla samego zespołu firmy. Jak to działa? W części Living Labu znajdują się m.in. biurka udostępnione osobom zatrudnionym w Capgemini, wyposażone w ten sam rodzaj sprzętu, lecz w różne jego modele. To daje zespołowi możliwość testowania i porównywania różnych konfiguracji między sobą i wyrażanie opinii na temat ich funkcjonalności. W ten sposób zespół ma wpływ na dalszy rozwój rozwiązań opracowywanych we współpracy z partnerami i osobiście uczestniczy w kreowaniu innowacji w obszarze doświadczenia pracownika.

Nie tylko komfort własny

Ważną częścią krakowskiego Living Labu jest przestrzeń poświęcona zrównoważonemu rozwojowi, w której zbierane są i poddawane analizie informacje z czujników zainstalowanych w całym budynku. Warto podkreślić jednak, że w nowej krakowskiej siedzibie firmy uruchomiono także centrum zarządzania energią. To drugie tego rodzaju centrum uruchomione przez Capgemini na świecie, pierwsze powstało w połowie ubiegłego roku w Bengaluru w Indiach.

Technologia zatem nie dość, że pomaga zorganizować wygodne i komfortowe miejsce pracy, to jeszcze pozytywnie wpływa na zmniejszenie śladu ekologicznego przedsiębiorstwa dzięki analizie takich wskaźników, jak jakość powietrza wewnątrz budynku, poziom zużycia energii i wody czy ogólna wydajność wszystkich zasobów energetycznych i optymalizacji poszczególnych systemów. Nie bez znaczenia w tym kontekście są też systemy automatycznego wyłączania oświetlenia czy klimatyzacja o wysokiej efektywności energetycznej.

Warto podkreślić, że dla wielu osób zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem nie są obojętne. Jak pokazało badanie przeprowadzone przez Boston Consulting Group we współpracy z SAP, coraz częściej wywierają oni presję na swoich pracodawców, by ci zadbali o wprowadzenie rozwiązań przyjaznych środowisku. Myślą więc nie tylko o własnym komforcie, lecz i o losie planety, zdarza się nawet, że pod tym kątem wybierają pracodawcę.

To pokazuje, że w postpandemicznym świecie takie zagadnienia, jak zrównoważony rozwój czy przemyślane podnoszenie komfortu pracy zespołu z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań nie są już dodatkiem do działalności, lecz muszą być na stałe wpisane w strategię rozwoju przedsiębiorstw. Bo do świadomych zewnętrznych interesariuszy, takich jak partnerzy biznesowi, dołączyło kolejne grono: świadomi pracownicy i pracownice.

O Capgemini 

Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa w zakresie transformacji i zarządzania biznesem poprzez wykorzystanie mocy technologii. Celem Grupy jest dążenie do odpowiedzialnej społecznie, zintegrowanej i zrównoważonej przyszłości, w której potencjał ludzki jest wspierany nowymi technologiami. Capgemini jest odpowiedzialną i wielokulturową organizacją, liczącą ponad 350 000 pracowników zatrudnionych w ponad 50 krajach. Dzięki silnemu 55-letniemu dziedzictwu i szerokiej wiedzy branżowej cieszy się zaufaniem swoich klientów, a także jest zdolna kompleksowo zaspokoić ich potrzeby biznesowe: od strategii i projektowania rozwiązań po działania operacyjne napędzane przez dynamicznie rozwijający się i innowacyjny świat technologii chmury, danych, sztucznej inteligencji, łączności, oprogramowania, inżynierii cyfrowej i platform. W 2022 roku Grupa odnotowała globalne przychody w wysokości 22 miliardów euro.

Get The Future You Want | www.capgemini.com